Woody Startet 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 24.Juli.2012 (redigert) Jeg lurer litt på hvor man best plasserer ballasten i båten? Ut til siden for at den ikke skal rulle så lett fra side til side, eller i kjølen? Litt på begge plasser kanskje? Ønsket er å få den så rolig som mulig i sjøen, spesielt rulling fra side til side. Redigert 24.Juli.2012 av Woody (see edit history) "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Poseidon Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 (redigert) Ballasten kan ha (minst) to funksjoner og må man først finne ut hva man ønsker. 1. Hvis ønsket er å gjøre båten "stivere", dvs gi den mer "stabilitet" slik at den retter seg raskere opp etter påført krengning. Da er løsningen å legge ballasten så lavt som mulig - tenk bare på seilbåtene med tung blykjøl. Ulempen er at båten kan bli så "stiv" og krapp i bevegelsene at den blir ubehagelig å være ombord i. 2. Hvis ønsket er å forandre "trimmen" på båten, dvs få den mer ned med akterende, eller kanskje mer ned med baugen. Da kan det fortsatt ha noe for seg å legge ballasten lavt, ikke minst av plasshensyn. Men hvis dette fører til at båten blir ubehagelig krapp og stiv, da er løsningen å flytte (deler av) ballasten opp i sidene, gjerne helt opp i vannlinjehøyde. Forhåpentlig ble dette noenlunde forståelig? I ditt tilfelle ser det ut for at det er løsning 1 du er på jakt etter.... Lykke til! Redigert 24.Juli.2012 av Poseidon (see edit history) Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Lars H. Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Men nå er det vel egentlig ikke så store forbedringer en kan gjøre med en fabrikkprodusert båt? Den er vel forhåpentligvis optimalisert fra produsenten? Selv har jeg en Saga27 snekke. Den har betong ballast i kjølen, originalt fra produsenten. Men som alle snekker med deplassementskrog, ruller den mye i sidesjø. Jeg la derfor en god del bly helt ut i sidene i vannlinjen uten at det hjalp noe særlig. Den eneste forbedringen er når vi ligger fortøyd og det kommer en hekksjøgeneral forbi som sender bølger inn mot siden av båten vår. Da får vi som før rulling, men rullingen stopper opp mye tidligere enn før jeg la inn denne ballasten. Lars H. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Framtia Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Hvis man ønsker å unngå rulling bør vekten plasseres dypt og nær senter av båten, ikke ut mot sidene. Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
avmønstret5 Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Nei, Framtiden det stemmer nok ikke. Ta en prat med en navigatør hvordan ett skip skal lastes , i prinsippet gjelder det samme for små båter. Det du beskriver er å få best mulig stabilitet og det er nok ikke helt det samme som å motvirke rulling. Link to post
Mulligan Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 (redigert) Er nok riktig det pettersand. Man bør gjøre følgende mentale eksperiment: Hold et en kilos lodd i hånden. Vri det 90 grader til hver side. Det gjør ingen motstand. Del loddet i to og plasser delene i hver sin ende av et kosteskaft. Hold mitt på skaftet og gjør samme bevegekse slik at delen løftes og senkes. Loddet gjør nå betydelig motstand fordi det skal settes i fart og bremses. Prinsippet er det samme i båt. Masse som er plassert vekk fra rullesenteret vil senke rullefrekvensen. Å stoppe rullingen i ei snekke er så godt som umulig ved plassering av vekter. Da må båten gjøre motstand på annen måte. Eksempel båten min. Den har 1800 kg. bly hengende under. Hadde denne vekta vært plassert nede i kjølstilken nær rullesenteret hadde båten vært umulig å være ombord i. Rullefrekvensen hadde kommet under sekundet. Den hadde slått bena under meg. (Og sannsynligvis gått trill rundt ved den minste vind). Men, her er vekten plassert langt vekk fra rullesenteret. Den naturlige rulle perioden blir lang. Og, viktig, denne vekta er utformet som et lateralplan som er flere kvadratmeter stort og rekker 1.75 m. ned i sjøen. En meget effektiv rulledemper. Sammen med seilflaten gjør vekt langt ute fra rullesenteret og stort lateralplan at en normal seilbåt nesten ikke ruller i det hele tatt. Så hvordan redurerer man rulling i ei snekke? Bolter på en stråkjøl. Redigert 24.Juli.2012 av Mulligan (see edit history) Link to post
Woody Svart 24.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Mange gode svar her. Det er vel det med å få ned rullefrekvensen jeg er ute etter. Jeg, og en del båtbyggere jeg har snakket med mener det er greit å ha litt i kjølen, men man bør også ha litt i sidene slik at den blir roligere og ikke ruller for den minste bølge. Det blir vel litt som prinsippet med en som balanserer på line. De har jo en lang stang ut til sidene for å motvirke bevegelse. "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
ivar Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Men nå er det vel egentlig ikke så store forbedringer en kan gjøre med en fabrikkprodusert båt? Den er vel forhåpentligvis optimalisert fra produsenten? på noen båter kan det virke som at de er optimalisert for å rulle mest mulig.. På fiskebåter så er det vanlig både med slingrekjøler , plassert ved siden av hovedkjølen. Denne gir stabilitet under fart. Samt slingretank, en tank plassert f.eks oppå rorhustaket, halvfull av vann og avstemt til å være i motfase med båtens rullefrekvens Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
boati Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Så lavt og i senter som overhodet mulig vil jeg påstå. Tenk dere en disse (vugge/ gynge/vippe) eller hva det heter på godt norsk. Link to post
ivar Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Så lavt og i senter som overhodet mulig vil jeg påstå. Ja, hvis du vil ha maksimal rulling. Tenk deg f.eks en seilbåt uten rigg... Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
boati Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Ja, hvis du vil ha maksimal rulling. Tenk deg f.eks en seilbåt uten rigg... Neida! Se denne ifra side 4 og utover. http://www.maritimenz.govt.nz/Publications-and-forms/Commercial-operations/Shipping-safety/Vessel-Stability-Guidelines-A4.pdf På en seilbåt vil vel kjølen overstige totalen av ting ut til sidene uansett. ( har ikke peil. på seilbåt) :) Link to post
ivar Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Der sto det ingenting om rulling - eller slingring i den sammenheng vi snakker om her. Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
boati Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Der sto det ingenting om rulling - eller slingring i den sammenheng vi snakker om her. Neivel? Link to post
TMS Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Kanskje noe ser lyset, hvis man tenker seg 200 kg i toppen på masten på en seilbåt = kjemperulling i slow motion. Og seil båt med dobbelt så tung og dyp kjøl som normalt og uten mast = veldig kort og rask rulling. Mao det handler om å finne det optimale kompromisset :-) TMS Link to post
TMS Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Kanskje noe ser lyset, hvis man tenker seg 200 kg i toppen på masten på en seilbåt = kjemperulling i slow motion. Og seilbåt med dobbelt så tung og dyp kjøl som normalt og uten mast = veldig kort og rask rulling. Mao det handler om å finne det optimale kompromisset :-) TMS Link to post
ivar Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Neivel? Se innlegg nr 5 Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Woody Svart 24.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Rulling kommer stort sett fra bølger mot siden, og for å motvirke dette litt er vel ballast i sidene til hjelp da det blir "tyngre" for bølgene å bevege båten fra side til side. Noen som er uenig i det? "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
boati Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Rulling kommer stort sett fra bølger mot siden, og for å motvirke dette litt er vel ballast i sidene til hjelp da det blir "tyngre" for bølgene å bevege båten fra side til side. Noen som er uenig i det? Veldig uenig, se linken jeg postet, handler jo om nettopp dette fordi at alt bunner ut i COG eller tyngdekraften. Alt vil presses ned, argo er det tyngst i senter og bunn, vil alltid alt stabilisere seg igjen. Har man vekt på sidene får man vel pendel effekten? Om danskebåten skulle kun hatt 50 biler ombord tviler jeg på at de ville hatt oss på dekk øverst om det var ledig nederst :) Link to post
boati Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Der sto det ingenting om rulling - eller slingring i den sammenheng vi snakker om her. Sorry side 6 blir det vel? ikke roll effekten dere mener her? sidevugging? Link to post
Woody Svart 24.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Har man vekt i sidene blir det vel tyngre å bevege båten fra side til side, som en som balanserer på line? "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Banarne Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 På min krysser er det (iflg forrige eier) brukt lang tid på å finne optimal plassering av ballast,noe ligger lavt i båten,men mesteparten ligger i vannlinjenivå. Jeg har visstnok (også iflg forrige eier) ca 1500 kg ballast, min ruller også,som alle andre snekker,men ikke så voldsomt i forhold til mange andre jeg ser og selv har hatt Kan nok hende at du må bruke litt tid på å finne ut hvor det er mest hensiktmessig for din båt å ha ballasten? Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!Henrik Ibsen Link to post
boati Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 (redigert) Har man vekt i sidene blir det vel tyngre å bevege båten fra side til side, som en som balanserer på line? Du med han linedanseren :) Har du sett de enkle gyroskopene til f.eks gopro kamera? Der er det en "kjøl" i center og lavt nede. Dette for at tyngdekraften vil gjøre resten. Så hadde linedansere fått lov til å bruke en slik innretning. Hadde det ikke lenger vært noen kunst. Men det må vel finnes en fasit på dette? jeg bare synser:) Edit: skriveleif. Redigert 24.Juli.2012 av boati (see edit history) Link to post
M/S Bastard Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Har ballasten ut i sidene ja, omtrent i vannlinja. Jeg har snekke Link to post
Woody Svart 24.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Har ballasten ut i sidene ja, omtrent i vannlinja. Jeg har snekke Og har du merket forskjell med og uten? "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
LALUNA II Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 (redigert) Samme som Bastarden ..stødig og god sånn Var forrige eier som jobbet på skudenesferjen som hadde fått den oppskriften av maskinisten og det fungerer greit på marexen Redigert 24.Juli.2012 av LALUNA II (see edit history) Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn