Jump to content

Hvordan skal man best mulig plassere ballasten?

Woody

Recommended Posts

Poenget er hvor høyt man plasserer ballasten og ikke om den er ut i sidene eller i midten av båten. Om du plassere 100 kg i hver skrogside f.eks 50 cm over vannlinjenivå eller 200 kg i senter 50 cm over vannlinje nivå, blir ett fett...

Klart det er mer praktisk å plassere ballasten i sidene hvis den skal plasseres høyere enn kjølsvinet. Poenget med å legge ballasten høyt er å oppnå roligere og mer behagelig bevegelser. For høy plassering av ballasten øker også faren for at båten kantrer ved store, krappe bølger fra siden. Noe som også er verdt å ta med i betraktningen...

Ballast høyt = stor og sakte rulling

Ballast lav = kort og rask rulling

TMS

Nå synes jeg denne diskusjonen går over alle støvleskaft uten å nevne noen enkelte innlegg. Her er det fysikkens lover som gjelder, og ikke hva jeg eller andre synser eller tror eller har hørt av en eller annen. Eivind Amble hadde for mange år siden en god artikkel i Båtmagasinet om dette som jeg gjerne skulle ha lagt ut, men iom. at jeg er mer opptatt av å komme meg på sjøen for 4 ukers båtferie på fredag, orker jeg ikke å bla gjennom alle gamle utgaver av bladet. Men kanskje noen andre som har bokhyllen full av gamle årganger av Båtmagasinet kunne finne frem artikkelen og legge den ut? I den artikkelen som var godt illustrert med tegninger kom det meste frem på en måte som "hvermandsen" kunne forstå.

Lars H.

28 timer til jeg kjører til

båthavnen for 4 uker båtferie

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Woody: Jeg hadde samme problem med en plastsnekke for en tid tilbake, der hadde jeg all ballasten liggende i en haug ved siden av båten uten vite hva som skulle hvor.

Plasserte bare all ballasten i båten og tok med en kasse øl på tur.

Så ble det stabling av ballast en halv dag, jeg ende med litt rundt forpiggen for å ha buagen litt ned, og resten helt ute på hver side rundt midtskips. Dette gav den mest stabile kjøringen for meg.

En annen ting, er det blyklumper du har som ballast?

JEg lurer på å legge ca. 75kg sand i baugen på tresnekka mi, men tør ikke helt ha vekt på huden fra innsiden, hvordan tenker du å løse dette?

Poenget er hvor høyt man plasserer ballasten og ikke om den er ut i sidene eller i midten av båten. Om du plassere 100 kg i hver skrogside f.eks 50 cm over vannlinjenivå eller 200 kg i senter 50 cm over vannlinje nivå, blir ett fett...

Du glemmer momentet som oppstår når man plasserer vekter i avstand fra rotasjonsaksen. Det vil derfor være stor forskjell på om man har 200 kg i rotasjonsaksen kontra 2 x 100 kg 2 meter fra samme akse.

Når vektene er plassertlangt fra rotasjonspunktet vil bevegelsen ha mer moment og således både starte og bremse opp tregere, men antagelig vil den rulle flere grader.

Har man vektene i vannlinja vil det stort sett bety at man får et høyere tyngdepunkt enn om de var plassert i kjølen.

Mvh. SAP

Nei, men om det er rulling vi snakker om, så ruller båten rundt en akse, og bevegelsesmomentet vil forandre seg avhengig av hvor langt unna denne aksen man plasserer ballasten.

For å sette det litt på spissen. Tror du båten, si en snekke på 30 fot ville rullet likt om man plasserte 2x 100 ytterst på 2 stk 10 meter lange H-bjelker som stikker ut på hver side av båten, kontra om 200 kg var plassert i senter av baten (aksen) i lik høyde?

I et snekketilfelle ville jeg nok plassert ballasten så lavt som mulig for å få et lavere tyngdepunkt og "stivere skip"

Snakket vi forbi hverandre?

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Nei, men om det er rulling vi snakker om, så ruller båten rundt en akse, og bevegelsesmomentet vil forandre seg avhengig av hvor langt unna denne aksen man plasserer ballasten.

For å sette det litt på spissen. Tror du båten, si en snekke på 30 fot ville rullet likt om man plasserte 2x 100 ytterst på 2 stk 10 meter lange H-bjelker som stikker ut på hver side av båten, kontra om 200 kg var plassert i senter av baten (aksen) i lik høyde?

I et snekketilfelle ville jeg nok plassert ballasten så lavt som mulig for å få et lavere tyngdepunkt og "stivere skip"

Dette er det jeg mener slik du forklarer, men tror de andre blander mellom kompanserende ballast tanker altså "ekte" ballast tanker, kontra ting / vekt i båten. Og gamle røver og pirat historier :)

En skal ikke glemme stabiliteten i alt dette heller. Ballast i kjølen gjør skuta mer stabil, men ruller mer (tankbåt). Vekt høyere opp gir mindre stabilitet og mindre rulling (containerskip). Enkelt forklart, men som andre ogå har påpekt, det er endel mekanikk og fysikk rundt dette selvfølgelig:)

I ei snekke ville jeg ikke lagt ekstra ballst i kjølen, med mindre det er absolutt nødvending mht stabilitet.

En skal ikke glemme stabiliteten i alt dette heller. Ballast i kjølen gjør skuta mer stabil, men ruller mer (tankbåt). Vekt høyere opp gir mindre stabilitet og mindre rulling (containerskip). Enkelt forklart, men som andre ogå har påpekt, det er endel mekanikk og fysikk rundt dette selvfølgelig:)

helt enig.

ref hva sap_2000 sier: http://no.wikipedia.org/wiki/Treghetsmoment

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

JEg lurer på å legge ca. 75kg sand i baugen på tresnekka mi, men tør ikke helt ha vekt på huden fra innsiden, hvordan tenker du å løse dette?

Jeg tenkte å fylle sand på noen flate plastkanner, for så å legge de mellon et par bord festet i spantene. Har også sett en som fylte sand i bilslange og knøt tau i begge ender. Det fungerte utmerket, da de "formet" seg etter skroget. Bruker du sandsekk eller lignende blir vekten fordelt på så stor flate at det ikke gjør noe, siden det er vann på utsiden som ¨presser mot.

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Det er det første du sier her jeg er enig i, og jeg tenkte å plassere ballasten i vannlinjehøyde og ut i siden ca midtskips. Det er det du sier til slutt som forvirrer meg. Nå har Bastard prøvd dette i praksis, og det fungerer utmerket. Kanskje han bør få Nobelpris i fysikk? :giggle:

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Jeg har kanner fylt med bly,plater med bly som er støpt i stekeplater til komfyr,og svære tunge klumper med stål. disse ligger litt spredt men stort sett i vannlinje og rett på huden :smiley: det har lagt der siden 80 tallet,og ser ikke noe problem med det enda :smiley:

Redigert av Banarne (see edit history)

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

På skøyta jeg har er det betong i kjølen på henne. Jeg har ca 500 kg med stålklosser rundt i maskinrom og under køyer i for salong i ca vannlinjehøyde...

Men jeg har og ei sandfylt hovedmast som er festa i dekket på overbygget over forpiggen,Altså meget høyt. ble og fortalt at jeg burde gjløre dette med messan masta om jeg hadde mulighet .. Det motvirka rulling i sidesjø. Og det jeg legger merke til nå er at på en bølgefrekvens kan hun legge seg godt over og rulle godt.. Men er ganske stiv. Retter seg fort opp om du forandrer kurs etc Men ved møte av hekksjø generaler, grov sjø bakfra så løfter hun seg bare over bølgene. Altså vertikalt rett opp ..Har ingen problem med at hun ruller utav kurs når hun rir . Så tror det "få ballasten" opp er ikke så på jorde som noen tror... :)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...