Jump to content

Hvordan montere ekstra dynamo på Yanmar 4jhxe?

glalaksen

Recommended Posts

I min søken på hvordan jeg best/enklest/billigst skal få strøm til mine tre juksamaskiner. Lurer jeg nå på om noen vet om en måte å få montert en ekstra dynamo på min Yanmar 4jhxe. Den er rundt 40 HK og fra 1993.

Maskinene trenger 24 volt mens jeg har kun 12 volt i min gamle Viksund. Etter flere gode tips i denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/93038-hvordan-koble-stroem-til-24v-juksamaskiner-har-kun-12v-ombord/ tenkte jeg å gå for omformere. Det var helt til jeg ringte til de som lever av å selge slike maskiner og som også selger omformere. Han anbefalte meg å legge opp eget 24 volts anlegg med egen dynamo. Dette var visst mest vanlig i følge han. Og det sikreste. Ring til Yanmar sier han: "De har helt sikkert ferdige braketter eller noe for å montere en ekstra dynamo."

Deretter ringer jeg til mitt lokale Yanmarverksted hvor jeg får til svar: "Vi har mange kunder med de der motorene og jeg har aldri vært borti en motor med to dynamoer. Og vi har mange kunder...."

Prøvde også å ringe Vestfold elektrodiesel siden de får en del positiv omtale her inne, men der var alle som kunne båt på ferie.. (er ikke det litt tullete mitt i sesongen?)

Så hva gjør jeg nå da?

Du må jo ha plass til en til. Det finnes 24 volt dynamoer som har kun en tilkoblings ledning, 1-wire,

som du får spenningen ut på, så det burde være enkelt.

Om du leter litt på eBay vil du finne 24 volt dynamoer relativt rimelig. Yanmar har original dynamo og koster vel 2-3000,-.

I tillegg må du ha en brakett og en ny kilereim, om det ikke er flere spor på reimhjulet må du ha en lenger reim.

Mulig du kan bruke en original brakett og tilpasse den på den nye plassen, så den er på linje med sporet i reimhjulet, det må du nok finne ut av i båten.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Den linken på ebay så jo veldig grei ut. Er det noen som klarer å se hvor det er tenkt å feste braketten?

Hvordan kan jeg koble ut en dynamo hvis det blir problem med tomgangen? Hadde jo tenkt å sette inn en hydraulikkpumpe også etterhvert. Vil ikke motoren takle det? Pumpa og 24 volten vil ikke bli brukt samtidig.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...