Brightbull Startet 25.Juli.2012 Del på Facebook Startet 25.Juli.2012 Hei! Jeg har en båt, og rundlysende hvit lanterne var ødelagt, så da kjøpte jeg en ny LED pære til den. Så noen uker senere ble babord lanterne ødelagt, så da kjøpte jeg en ny LED pære til denne også. Nå noen dager siden ble styrbord lanterne ødelagt, og de hadde ikke flere båtpærer eller LED pærer som var 12volt, så da så jeg de hadde bilpærer som var helt like, og som også var 12volt og 10watt. Den passer, men den blir veldig varm. På boksen står at den kan bli opptil 200 grader, er det et problem? Det er av den DENNE typen, bare at det ikke er led som på bildet. Sitér dette innlegget Finnmaster 68DC & Yamaha F225 V6 3.3 Link to post
Gerhard Svart 25.Juli.2012 Del på Facebook Svart 25.Juli.2012 Det var mange pærer som gikk. Kan det hende at du har for høy spenning? Det kan forklare en ekstra varm pære også. Jeg tror du må bruke "båtpære" for at sektoren (vinkelen det lyser) skal bli riktig. Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 25.Juli.2012 Del på Facebook Svart 25.Juli.2012 hva mener du 200 grader, en glødetråd i en lyspære er da meget varmere enn som så ;) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 25.Juli.2012 Del på Facebook Svart 25.Juli.2012 Jeg tror du må bruke "båtpære" for at sektoren (vinkelen det lyser) skal bli riktig. Gerhard Sektoren bestemmes ikke av pæra men av skjermingen i glasset. Det er likevel viktig at du bruker lanternepære av hensyn til lysstyrke, fargespekter osv. Det er altså ikke tilstrekkelig å skifte til en pære med samme "wattstyrke". Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 25.Juli.2012 Del på Facebook Svart 25.Juli.2012 (redigert) Enhver pære er bedre enn ingen pære. Iogmed den andre lanternen er en led bak farget glass så er nok den uansett mykje verre stilt mht farge og lysstyrke. Og når det gjelder slike pølsepærer som dette så er det ett fett om den kjøpes hos biltema eller messing&flaggstikk as. Nei temperaturen er ikkje noe problem Redigert 25.Juli.2012 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 25.Juli.2012 Del på Facebook Svart 25.Juli.2012 Dersom lanterna er bygget for glødelampe med en rett glødetråd, og du setter inn en LED-lampe som er bred i forhold til en rett glødetråd i den lanterna, så vil det påvirke lysvinkelen. Som Lazyjack skriver, vil det også påvirke lysfargen. For rundtlysende lanterner med bare én farge er naturligvis ikke lysvinkelen noe problem. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.