Nils1 Startet 25.Juli.2012 Del på Facebook Startet 25.Juli.2012 Tenker feks GPSMAP 521 / 526 eller 720 Syns kanskje skjermen på 526 er litt liten ? Vurderer å bytte ut min GPSMAP 178. Ifølge Garmin får jeg ikke lenger oppdaterte kart ( mine er fra 2006) Har utvendig hekksvinger som kan brukes på de aktuelle Garmin plottere. Takknemlig for erfaringer. Sitér dette innlegget Link to post
kjeros Svart 25.Juli.2012 Del på Facebook Svart 25.Juli.2012 Jeg har Garmin 720S. I min båt og med mitt oppsett oppleves denne skjermen som stor nok. Selvsagt kunne jeg ønske meg større skjerm, men Garmins 4000-serie blir for stor for min cockpit. Oppstarten oppleves kanskje som noe treg, men under bruk opplever jeg den som rask (både tracking og zoom/panorering). Jeg har testet opp til 35 knop GPS-fart, og den er presis og skjermbildet henger med. Sitér dette innlegget mvh kjeros-Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS Link to post
Nils1 Svart 25.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2012 Bruker du standard kartene ( G2 ) eller Visjon ? Er vel litt varierende meninger om de et verd pengene ? Sitér dette innlegget Link to post
kjeros Svart 25.Juli.2012 Del på Facebook Svart 25.Juli.2012 Bruker du standard kartene ( G2 ) eller Visjon ?Er vel litt varierende meninger om de et verd pengene ? Jeg har G2-Vision, men bruker det ikke... 99,9% av tiden bruker jeg vanlig kartvisning (fullskjerm) med varierende zoom. I ukjent farvann rundt "holmer og skjær" bruker jeg av og til ekkolodd som en ekstra referanse; -enten som fullskjerm, eller sammen med kart som split-screen. Vision gir deg luftfoto og satellittfoto. Visning av dette reduserer ytelsen merkbart. Zoom og panorering blir hakkete. Jeg bruker ikke dette. Jeg er ingen fisker, så undervanns-3D er også overflødig for meg. Ruteveiviseren har jeg aldri testet. Jeg kjøpte ny båt sist høst. Kartplotter og kartene fulgte med "i pakka" fra forhandler. Skulle jeg kjøpt plotteren i dag, hadde jeg uten tvil gått for standard-kartene. Vi har alle forskjellige behov og preferanser. Du må sammenligne funksjonaliteten i kartpakkene og selv vurdere hva du trenger. Dersom du er en ivrig fisker, er kanskje fish-eye 3D eller fiskekart med dybdekoter viktig? Sitér dette innlegget mvh kjeros-Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS Link to post
-morten- Svart 26.Juli.2012 Del på Facebook Svart 26.Juli.2012 Hei jeg har 521S meget enkel og brukervennlig. skjermen er ok tross at den er liten. zooming er rask og fin. har båt som går 30-35knop og rask forflyttning er uproblematisk. Jeg bruker enten navigasjonskart eller ekkolodd, det blir for liten skjerm å kjøre splitt på. Jeg har heller ikke testet den ruteveiviseren. 3d fungsjon er fin men ikke en nødvendighet. For min del blir det mest turer og lite fiske, men det fiskekarttet er utrolig bra fordi det innehar alle koter og loddetall. Tross liten skjerm er den oversiktlig og lettlest. Jeg har testet nøyaktigheten i trange sund og andre faste ting og det virker som den er veldig nøyaktig Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Nils1 Svart 2.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2012 (redigert) Takk for nyttige innspill Morten og kjeros. Fisker ganske mye så tror kanskje fishEye :3D og undervannsbilde kan være nyttig. Men har bare lest på nettet om det. 521s er jo nesten bare halve prisen av 720s Men er litt skeptisk til liten skjerm - men så vidt jeg ser er høyden på skjermen lik - Har idag Garmin 178c - og den skjermen er oppløsning 320x320 punkter og er 5 tommer diagonal. Syns den er vond å se på --- litt uklar og liten Redigert 2.August.2012 av Nils1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Snikende skeptik Svart 2.August.2012 Del på Facebook Svart 2.August.2012 (redigert) Har 520s med innvendig svinger og vision kart. Guide til funksjon er genial, bare husk å stille inn trygg dybde og høyde. Meget enkel plotter og bruke, for dårlig skjerm, gå for 526s er mitt tips hvis du ikke har plass til større plotter. Forskjellen på 520/521 og 525/526 er nmea 0183/nmea2000. Min plotter lever i opp mot 38 knop uten tegn til lugging i oppdatering av kartet. Har satt alarm på misvisning/ avvik på maks 13 meter. sjelden eller aldri alarm på denne distansen etter oppstart. Bruker oppimot 1 minutt på det lengste for å finne satellitter. Har den kun vært avslått ett par timer går det fortere av en eller annen grunn. Edit: søkefunksjon fungerer utmerket, behøver ikke fullstendige stedsnavn bare den første delen, selv om inntastingen er treig (må bruke piltastene for å scrolle frem bokstaver) Redigert 2.August.2012 av Olsen83 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjellmatros Svart 2.August.2012 Del på Facebook Svart 2.August.2012 Hei jeg har 521S meget enkel og brukervennlig. skjermen er ok tross at den er liten. zooming er rask og fin. har båt som går 30-35knop og rask forflyttning er uproblematisk. Jeg bruker enten navigasjonskart eller ekkolodd, det blir for liten skjerm å kjøre splitt på. Jeg har heller ikke testet den ruteveiviseren. 3d fungsjon er fin men ikke en nødvendighet. For min del blir det mest turer og lite fiske, men det fiskekarttet er utrolig bra fordi det innehar alle koter og loddetall. Tross liten skjerm er den oversiktlig og lettlest. Jeg har testet nøyaktigheten i trange sund og andre faste ting og det virker som den er veldig nøyaktig Har også denne. Sitter med samme intrykket som deg mht. størrelse og funksjoner. At den ikke er touch er en fordel synest jeg med fingre fulle av solkrem og humping i bølger. Det jeg ikke liker er ekkoloddet, det er alt for tregt til å "komme i gang" etter å ha mistet signalet på dypet. Opptil 10-15 min kan det være dødt før det er oppe og går igjen det er alt for dårlig. Ellers fungerer det bra. Sitér dette innlegget Link to post
MKane Svart 2.August.2012 Del på Facebook Svart 2.August.2012 (redigert) Har en 526s i en åpen 18foting, super sak. fisker en del så valgte G2-Vision. Loddet holder fint bunnen i 20knop ned til ca 100meter,under 10 knop ned til ca 200meter. Har kjøpt ruteplanlegger til hjemmepc'en slik at man kan sitte hjemme og plotte ruter. Sånn passe fornøyd med den. Flott skjerm som fint avleses i direkte sollys. En 526 har 480 x 640 piksler mens en 521 har 234 x 320 piksler, har nok en del å si. Begge har NMEA 2000 Redigert 2.August.2012 av MKane (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MKane Svart 2.August.2012 Del på Facebook Svart 2.August.2012 (redigert) https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=147&fKeys=FILTER_SERIES_GPSMAP400_500&locale=nb_NO&ra=true 520 og 525 som nevnes her er utgåtte modeller Redigert 2.August.2012 av MKane (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 2.August.2012 Del på Facebook Svart 2.August.2012 Veldig fornøyd med 526s etter to sesonger. Trodde selv jeg trengte større skjerm, men selgeren på Maritim overbeviste meg om at det var unødvendig bruk av penger. Godt råd. Har innvendig svinger, men vil bytte til utvendig neste år for bedre nøyaktighet mht dybder, samt få vanntemperatur m.m. Sitér dette innlegget Link to post
Nils1 Svart 2.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2012 Møkkalasset -- så du føler ikke skjermen blir for trang å bruke ? Bruker du fiskefunksjonene? Sitér dette innlegget Link to post
tsb Svart 3.August.2012 Del på Facebook Svart 3.August.2012 Hadde tidligere en 420s og var veldig fornøyd med navigasjons funksjonene på plotteren Men opplevde at skjermen var allt for liten. tror ikke skjermen er så mye bedre på 520 serien Har nå en 720s og er Stor fornøyd. Masse bra funksjoner og lett å bruke og forstå samt mange muligheter med nmea 2000 Ville anbefalt deg 720s uten tvil.. den er verdt de ekstra lappene. Det butikkene ikke opplyser om er at man ikke trenger S utgaven for å måle dybde. den er kun nødvendig hvis man ønsker å måle dybder under 120 m eller som fiske instrument. Nmea 2000 har nemlig dybde og tempratur måler. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 3.August.2012 Del på Facebook Svart 3.August.2012 Jeg synes ihvertfal at det er kjekt å ha med dybden når man bruker navigasjonskart. Jeg har ikke opplevd de problemene med at ekkoloddet faller ut! der må det være noe feil! jeg har utvendig hekksvinger. større skjerm må man jo vurdere. men her her det jo høyden på skjermen som er mest relevant. vell og bra med bred skjerm sikkert men info forran deg er jo mest relevant. Oppløsningen på de små Garminplotterne er jo bra Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
VannTro Svart 3.August.2012 Del på Facebook Svart 3.August.2012 (redigert) Jeg hadde 178 tidligere i en 17 foter. Når jeg byttet båt kjøpte jeg 525S som er forgjengeren til 526. Er meget fornøyd med oppløsning og alle valgene av visning. Jeg kjører G2-vision kart. At man ønsker større og størst mulig skjerm er det ingen tvil om, men når alt kommer til alt er det et spørsmål om hvor mye penger man vil benytte. Det er ikke noe problem å gå lange avstander med 5" skjerm om man har båtsportkart ved siden for det "store bildet". Som ekkolodd fungerer det fint med mange finesser og oppløsningen på skjermer er som sagt bra. Jeg har hekkmontert svinger og den er vel ikke den beste om det er ekkolodd funksjon og fisking som er vesentlig. Aldri har noe trøbbel med plotteren, virker alltid ! Redigert 3.August.2012 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Nils1 Svart 3.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2012 (redigert) Jeg hadde 178 tidligere i en 17 foter. Når jeg byttet båt kjøpte jeg 525S som er forgjengeren til 526. Er meget fornøyd med oppløsning og alle valgene av visning. Jeg kjører G2-vision kart. At man ønsker større og størst mulig skjerm er det ingen tvil om, men når alt kommer til alt er det et spørsmål om hvor mye penger man vil benytte. Er jo 178 jeg har og i dag, og ønsker å bytte ut - vil du si at skjermen på 525 er vesentlig bede enn 178 ? ( er vel litt smalere men bittelitt høyere) ? Er fristende med 720 men om 526 har like god skjerm ( men mindre ) så er det jo korrekt at det foran båten vil bli det saamme på begge. Og prisforskjellen er jo faktisk ca 4 tusen. For meg er det en hel del :-) Redigert 3.August.2012 av Nils1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 3.August.2012 Del på Facebook Svart 3.August.2012 Garmin 178 har 320x320 pixler, mens 526 har 480x640. Det er vesentlig skarpere, Den er også kjappere i zooming. Garmin 720 har 800x480, det er i praksis samme oppløsning som 526(fordelt på 7" kontra 5"). 720S er også en ren tuch-plotter, jeg ville vært skeptisk til det om du skal ha den i åpen båt og bruke den i klima hvor man kanskje trenger hansker eller lignende for å holde på varmen(noen tuch er umulige med noe på hendene, husker ikke om det gjelder Garmin). Den største forskjellen er i bunn og grunn størrelsen på skjermen og knapper kontra tuch. Jeg klarer meg i hvert fall med 5", men det er selvfølgelig mer behagelig jo større skjermen er..... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Jens_P Svart 3.August.2012 Del på Facebook Svart 3.August.2012 Om du kan nøye deg med 5" skjerm er 521 OK. Har du anledning til å gå opp til 526 får du en vesentlig bedre skjerm. Kjøpte selv 521s i sommer, men har ikke montert ekkolodd-svinger ennå. Den fungerer greit til mitt bruk, men krever papirkart ved siden av for å ha den store oversikten. Synes den blir for liten til å bruke delt skjerm. Både på med kart i 2 målestokker og med ekkolodd og kart. Går du for f.eks. 720 eller annen i "16x9" format får du bedre bilde med delt skjerm. Du får da bildene ved siden av hverandre i full høyde. Verdt å merke seg at skjermen på 720 er 1cm lavere enn på 521/526. Mitt valg ble 521s pga tilgjengelig plass ombord og pris. Kartbrikke type "small" og billigste hekksvinger kostet 2.500,- i tillegg til GPS. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
-morten- Svart 3.August.2012 Del på Facebook Svart 3.August.2012 Zoomen på 521S er ihvertfal utrolig rask. Jeg har ikke bruk for å kjøre delt skjerm med ekkolodd kart, så jeg kjører fulskjerm navigasjonskart. skal du ha oversikten på en kartplotter er jo 720 også for liten! må vel oppi minst 10-12 skal du ha noe særlig full oversikt. Jeg bruker Ipad og sjøkart for oversiktsbilde. sånn er Ipaden fin, samt at den kan sendes rundt til ivrige kartlesere ombord Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Salt Svart 3.August.2012 Del på Facebook Svart 3.August.2012 (redigert) jeg bruker 525s, og bruker av og til guiding for å få en rute til et mål, uten å legge inn rutepunkter undervegs, men der ruta tar hensyn til å unngå grunner (krever Vision-kartversjonen). Skjermen er i minste laget når jeg sitter ved rorkulten, men helt ok når jeg styrer fra rattet midt i båten. det er vel 526s som er etterfølgeren. Ekkolodd-visning bruker jeg bare når jeg beveger meg i områder der det er grunt. Redigert 3.August.2012 av Salt - JanP (see edit history) Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
MKane Svart 3.August.2012 Del på Facebook Svart 3.August.2012 Om man logger på Garmin sine hjemmesider og leser bruksanvisningen for det produktet man ønsker, kan man lære en masse. Sitér dette innlegget Link to post
jan Svart 3.August.2012 Del på Facebook Svart 3.August.2012 Har selv en Garmin 620,meget fornøyd,den har høy oppløsning 480x800,dermed er den god å se i...fordelen med denne er at den har innebygd batteri kan enkelt ta den med hvor du vil,for å planlegge ruter osv..plotteren har touch skjerm..syns det er veldig greit,..jeg kjører med g2 vision..plotteren har innebygd ruteplanlegger....Når det gjelder ekkolodd,er min mening at det er bedre å kjøpe det separat.. Sitér dette innlegget Link to post
Nils1 Svart 3.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2012 Takk for alle innspill :-) Tror jeg prøver meg på 526s Fristende å spare 4 lapper. Og visjon kartet - siden jeg fisker en del Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 3.August.2012 Del på Facebook Svart 3.August.2012 Har kjøpt meg en ny Garmin 526 for en mnd siden, er fornøyd med den, lett å bruke . Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
LM 605 Svart 4.August.2012 Del på Facebook Svart 4.August.2012 Takk for alle innspill :-) Tror jeg prøver meg på 526s Fristende å spare 4 lapper. Og visjon kartet - siden jeg fisker en del Standarkartet (Blue-chart G2) har jo også fiskekart som viser dybde-konturene i sjøen. Bruker dette selv når jeg fisker. Kjøpte nylig et "mindre" kart til min nye plotter (521)(Oslo-Mandal-Smøgen) i G2 versjon til kun kr. 1080,-. Har hatt Vision utgaven i to tidligere plottere, men hadde ikke behov for dette tillegget som disse utgavene har. Dessuten koster jo Vision-utgaven kr. 2500.- , så behovet mitt er fullt ut dekket med "vanlig" G2-kart. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.