Jump to content

VP TAMD 31A veivhusventilasjon, oljesøl rundt filteret


windy26

Recommended Posts

Skiftet nylig til nytt åndefilter på min Volvo 31 A motor , etter noe timers kjøring opptager jeg olje søl rundt filteret , det ser ikke ut til å kun være olje søl fra nedre flensen i bunn av filtret

kan denne være utett? har hørt at disse motorene kan kaste ut olje av filteret og det finnes et ombyggingssett til B utgave , vel kan være mulig at det er dette jeg må gjøre?! men skal det lekke i nedre flens på åndefilteret ?? ville vel tro at denne skulle holde tett?! noen med samme erfaringer ?

med lekkasje fra filter?

Link to post
Share on other sites

Der er en klokke ved siden av som skal spytte olje når filteret er tett. Du bør ta av oljefyllingslokket og holde hånda over for å kjenne om det er trykk i gryta.

Husker at du har stilt på motoren en del mer ytelse, kan dette være noe som begynner å gjøre seg gjeldende i form av slitasje? Tung belastning? Olje nivået da?

Link to post
Share on other sites

Hadde samme problem med en TAMD41A motor. Til tider en del oljesøl fra filterflensen/underhuset. Veldig grovgjenget filter som var vrient å få skikkelig tett, til trods for gummipakning. Ble lei hele lekasjen og bygget om til B-versjon. Denne består av nytt forhøyet bakre ventildeksellokk med filter og slangetilkobling, nytt sidedeksel til blokk ( fjerner det gamle med filterholderen) bolter og distansestykker. For å skifte sidedekkselet må ladeluftkjøleren av og pinneskruene, som holder det gamle dekselet, må fjernes. Slange monteres mellom ventildeksel og senterdel av luftfilterlokk.

Etter modifiseringen kjørte jeg med en plastboks med nippler koblet mellom ventildeksel og luftfilter for å sjekke ev. oljesøl, men her var det helt tørt etter mange timers kjøring. Etter dette ingen oljesøl i maskinrom. Anbefales og enkel jobb. Kjøpte delene hos Ystebø på Fiskerstranda.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...