bergetun Startet 25.Juli.2012 Del på Facebook Startet 25.Juli.2012 Hei, Oppdaget i dag at det har lekket litt olje fra motoren, men sliter med å finne ut hvor det kommer fra. Er det noen som kan tipse meg på hvor jeg sjekke først? Den eneste plassen jeg har klart å finne olje er faktisk fra Luftfilteret. Det ser ut som det har rent litt olje ut fra luftinntaket til Turboen. Sitér dette innlegget Link to post
S-Tech Svart 26.Juli.2012 Del på Facebook Svart 26.Juli.2012 Rengjør hele motoren grundig, og så følg med hvor oljen dukker opp. Sitér dette innlegget Link to post
Ingvarjg Svart 26.Juli.2012 Del på Facebook Svart 26.Juli.2012 Sjekk oljereturen fra turboen, denne var metall med belg, men har blitt byttet til slange på min tidligere pga vibrasjonsutmatting. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.Juli.2012 Del på Facebook Svart 26.Juli.2012 Første bud: er det lys eller mørk olje? Lys olje kan komme fra søl ved oljebytte. Er det mørk olje så kommer den fra motoren, og da kan du sjekke. Oljelekkasjer er til å leve med i sesong så lenge de er under kontroll. Legg bleier under motoren. Sørg for nok olje på motoren, men ikke for mye. Jeg holder mine på minimum på peilepinnen. Veit ikke hvordan veivhus ventilasjonen er på din motor. På D4/D6 er det en slange fra veivhusfilteret til luftfilteret Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 26.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2012 (redigert) Det er mørk olje, så det er nok fra motoren. Det er ikke så mye olje, men det blander seg med vann som ligger i bunn, så det ser jo ikke veldig fint ut. Er liksom ikke så gøy vise motoren i nye båten når det ser sånn ut :D (ikke at dette er det viktigste altså hhehe) Har gått grunding gjennom motoren og tror jeg har funnet lekasjen, Ser ut som det er lekk i en slange, eller at slangeklemmen er løs. Jeg klarer ikke for alt i verden og stramme den slangeklemmen uten å demontere en haug med andre slanger. Det tror jeg at jeg skal få fagfolk til å gjøre, så jeg får vel forke ut ett par lapper til en som kan dette. Slangen går fra en boks montert nede på blokken (Styrbord side) og opp høyere på blokken. Redigert 26.Juli.2012 av bergetun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.Juli.2012 Del på Facebook Svart 26.Juli.2012 Marinepartseurope.com. Da ser du motoren i smådeler. Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 26.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2012 Takk for tipset Bitteliten. Det er fra oljekjøleren. Vil du si dette er jeg bør få utbedret med en gang, eller kan jeg vente til jeg skal på service med motoren til høsten? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.Juli.2012 Del på Facebook Svart 26.Juli.2012 (redigert) Oljelekkasjer er til å leve med i sesong så lenge de er under kontroll. Legg bleier under motoren. Sørg for nok olje på motoren, men ikke for mye. Jeg holder mine på minimum på peilepinnen. Det er min holdning. Men dette er din motor, så du må avgjøre selv Uten at jeg har studert motoren din høres det rart ut at du ikke kommer til. Det finnes fleksible slangeklemmetrekkere http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Tang/Slangeklemmetrekker-12016/ Alternativt en liten skralle med forlenger og passende bits Yoga er ofte barnemat i forhold til båtmotormekking. Snart blir du overrasket over hvor fleksible og lange arma dine er Her er litt sengelektyre også http://www.scribd.com/doc/42535554/Volvo-Penta-D3-Workshop-Manual Redigert 26.Juli.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.Juli.2012 Del på Facebook Svart 26.Juli.2012 Side 22 forklarer smøresystemet. Interessant lesing. Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 26.Juli.2012 Del på Facebook Svart 26.Juli.2012 (redigert) Bergtun de slangene du henviser til går det bare kjølevann i. Kanalene til oljekjøleren komme ut i bakant Dvs den er montert rett i oljesumpen med o-ringer i mellom. I sumpen går det div rør og ventiler Det går en slange fra veivhus ventilasjonen (sitter nede bak dynamoen) opp til luftfiler. Har du sjekket at det ikke er her oljen kommer ifra? Den eneste palsen det er utvendig olje rør/slange er til og fra turboen. Retur røret vet jeg det har vært recall på. Hva er serienummeret på din motor? alt dette står jo i litraturen jeg mailet deg Redigert 26.Juli.2012 av Moyja (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ally Svart 26.Juli.2012 Del på Facebook Svart 26.Juli.2012 Hvis motoren har veivhusfilter, er dette byttet? Det er veldig vanelig at det slurves med bytte av det filteret, på D6 en min er dette fiteret den dyreste årlige servicedelen :crazy: Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 27.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2012 Takk for gode innspill :) Moyja: Så du mener at det er kun to plasser oljen kan komme fra (Visst ikke det er fra en pakning på selve motoren) 1. Olje retur fra Turbo 2. Veivhus ventilasjon (Går fra dynamo og opp til luftfilter) Skal prøve litt akrobatikk i dag og se om jeg finner synderen :) Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 27.Juli.2012 Del på Facebook Svart 27.Juli.2012 Nei det mente jeg ikke, det kan jo lekke på o-ringene mellom kjøler og bunnpanne også. Så har du veivhus utluftingen også o-ringer mellom blokk og hus. Peilepinne røret har også O-ringtettninger + skjøtestykket på røret. Deling mellom bunnpanne og blokken, delingen mellom bunnseksjon og øvreblokk, delingen mellom topp og blokk og delingen mellom toppdeksel og topp... tror jeg har fått med meg alt. Men som det ble nevnt tidligere så skal du ikke sprenge noen sikkring fordi det svetter noe motorolje en plass. En annen ting er at det er ikke unormalt med oljehinne på turboens innsug side. Det kommer fra motorens ånding Send motornummeret til meg på IM Sitér dette innlegget Link to post
borghans Svart 27.Juli.2012 Del på Facebook Svart 27.Juli.2012 Hadde en liten lekkasje på en VP 31 motor. Fylte på en liten flaske med OMEGA lekkasjetetter og vips, oljelekkasjen var vekk, men kom tilbake etter at jeg hadde skiftet olje. Prøv det omega stoffet, det myker opp simmeriner og o-ringer og pakninger. Husker ikke hva det heter, men det fylles på i oljen. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 27.Juli.2012 Del på Facebook Svart 27.Juli.2012 Sådan så der ud under min motor i begyndelsen af sæsonen. Dette gav anledning til en del bekymring. Men tog jeg olien på fingeren var den lys og vandet er ferskvand, så jeg har slået mig til ro med at dette er vand fra varmtvandstanken blandet med oliesøl fra skift af filter og olie. Håber dette er korrekt ... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.