Jump to content

VP D3 190 lekker olje. Noen tips til hvor jeg skal sjekke først?


bergetun

Recommended Posts

Hei,

 

Oppdaget i dag at det har lekket litt olje fra motoren, men sliter med å finne ut hvor det kommer fra.

 

Er det noen som kan tipse meg på hvor jeg sjekke først?

 

Den eneste plassen jeg har klart å finne olje er faktisk fra Luftfilteret.

Det ser ut som det har rent litt olje ut fra luftinntaket til Turboen.

Link to post
Share on other sites

Første bud: er det lys eller mørk olje?

 

Lys olje kan komme fra søl ved oljebytte.

 

Er det mørk olje så kommer den fra motoren, og da kan du sjekke. Oljelekkasjer er til å leve med i sesong så lenge de er under kontroll. Legg bleier under motoren. Sørg for nok olje på motoren, men ikke for mye. Jeg holder mine på minimum på peilepinnen.

 

Veit ikke hvordan veivhus ventilasjonen er på din motor. På D4/D6 er det en slange fra veivhusfilteret til luftfilteret

Link to post
Share on other sites

Det er mørk olje, så det er nok fra motoren. Det er ikke så mye olje, men det blander seg med vann som ligger i bunn, så det ser jo ikke veldig fint ut. Er liksom ikke så gøy vise motoren i nye båten når det ser sånn ut :D (ikke at dette er det viktigste altså hhehe)

 

Har gått grunding gjennom motoren og tror jeg har funnet lekasjen, Ser ut som det er lekk i en slange, eller at slangeklemmen er løs.

Jeg klarer ikke for alt i verden og stramme den slangeklemmen uten å demontere en haug med andre slanger. Det tror jeg at jeg skal få fagfolk til å gjøre, så jeg får vel forke ut ett par lapper til en som kan dette.

 

Slangen går fra en boks montert nede på blokken (Styrbord side) og opp høyere på blokken.

Redigert av bergetun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Oljelekkasjer er til å leve med i sesong så lenge de er under kontroll. Legg bleier under motoren. Sørg for nok olje på motoren, men ikke for mye. Jeg holder mine på minimum på peilepinnen.

 

Det er min holdning. Men dette er din motor, så du må avgjøre selv

 

Uten at jeg har studert motoren din høres det rart ut at du ikke kommer til. Det finnes fleksible slangeklemmetrekkere

 

http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Tang/Slangeklemmetrekker-12016/

 

Alternativt en liten skralle med forlenger og passende bits

 

Yoga er ofte barnemat i forhold til båtmotormekking. Snart blir du overrasket over hvor fleksible og lange arma dine er :wink:

 

Her er litt sengelektyre også

http://www.scribd.com/doc/42535554/Volvo-Penta-D3-Workshop-Manual

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bergtun

de slangene du henviser til går det bare kjølevann i. Kanalene til oljekjøleren komme ut i bakant Dvs den er montert rett i oljesumpen med o-ringer i mellom. I sumpen går det div rør og ventiler

Det går en slange fra veivhus ventilasjonen (sitter nede bak dynamoen) opp til luftfiler. Har du sjekket at det ikke er her oljen kommer ifra?

Den eneste palsen det er utvendig olje rør/slange er til og fra turboen. Retur røret vet jeg det har vært recall på.

Hva er serienummeret på din motor?

 

alt dette står jo i litraturen jeg mailet deg

Redigert av Moyja (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for gode innspill :)

 

Moyja: Så du mener at det er kun to plasser oljen kan komme fra (Visst ikke det er fra en pakning på selve motoren)

 

1. Olje retur fra Turbo

2. Veivhus ventilasjon (Går fra dynamo og opp til luftfilter)

 

Skal prøve litt akrobatikk i dag og se om jeg finner synderen :)

Link to post
Share on other sites

Nei det mente jeg ikke, det kan jo lekke på o-ringene mellom kjøler og bunnpanne også. Så har du veivhus utluftingen også o-ringer mellom blokk og hus. Peilepinne røret har også O-ringtettninger + skjøtestykket på røret. Deling mellom bunnpanne og blokken, delingen mellom bunnseksjon og øvreblokk, delingen mellom topp og blokk og delingen mellom toppdeksel og topp... tror jeg har fått med meg alt.

 

Men som det ble nevnt tidligere så skal du ikke sprenge noen sikkring fordi det svetter noe motorolje en plass. En annen ting er at det er ikke unormalt med oljehinne på turboens innsug side. Det kommer fra motorens ånding

 

Send motornummeret til meg på IM

Link to post
Share on other sites

Hadde en liten lekkasje på en VP 31 motor. Fylte på en liten flaske med OMEGA lekkasjetetter og vips, oljelekkasjen var vekk, men kom tilbake etter at jeg hadde skiftet olje. Prøv det omega stoffet, det myker opp simmeriner og o-ringer og pakninger. Husker ikke hva det heter, men det fylles på i oljen.

Link to post
Share on other sites

573c6c16-d624-8f1b.jpg

 

 

Sådan så der ud under min motor i begyndelsen af sæsonen. Dette gav anledning til en del bekymring. Men tog jeg olien på fingeren var den lys og vandet er ferskvand, så jeg har slået mig til ro med at dette er vand fra varmtvandstanken blandet med oliesøl fra skift af filter og olie.

 

Håber dette er korrekt ...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...