Jump to content

Kartorientering. Nord eller baug opp?

borghans

Recommended Posts

Har baug opp i fritidsbåten har liten skjerm 6" men båt nederst på skjerm, mener det er bedre og se mest mulig av det farvannet man beveger seg inn i foran båten, men på jobb bruker vi nord opp men det skal sies at skjermene er mye større en i en fritidsbåt og med båt midt i skjermbilde så ser du mange nautiske mil uansett, der er også flere forskjellige skjermbilder oppe få flere forskjellige skjermer som viser hvor du er i forhold til draft/kart, så hva som brukes i fritidsbåt kontra større ship er ikke sammenlignbart.

Ka sku vi gjort uten have , sku vi ha bært båtan.

Bruker 5" skjerm, da er det umulig med kompassorientering av kartet og derfor blir det orientering etter retningen på seilasen.

Hadde jeg hatt 12" eller 15" ville det blitt enklere. Båtsportkartene er alltid orientert etter kompasset....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jeg vil ha Nord opp, og hovedårsaken er at det gjør det mye lettere å gjenkjenne former på kartet (øyer, kystlinjer osv.) slik at man ser hvor man er. Både i forhold til kartmaterialet i hodet mitt, og papirkartet på dashbordet. Papirkartet passer ikke så godt på skrå i min båt, og er tyngre å lese på når det ligger med sør, øst eller vest opp, siden bokstavene blir med rundt. Har både kartplotter og papirkart med nord opp. En grei huskeregel for de som har en tendens til å svinge feil vei når de kjører sørover med slikt oppsett er at de må vri rattet samme vei som de vil vri båtikonet på plotteren.

Har alltid hatt papirkartet liggende med nord opp, kunne ikke tenke meg å surre med å dreie kartet. Dermed blir det på samme måte for kartplotteren.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Dette bliver hurtigt en halv-religiøs diskussion. Hovedsagen er vel om man kan orientere sig godt og effektivt og have den optimale "situational awareness" .

I år har jeg hovedsagelig sejlet med nord op. Det har i visse tilfælde krævet lidt tankevirksomhed (ikke godt) for mig når jeg sejlede i sydlige retninger. Men det er en vanesag, kan jeg mærke.

Tidligere har jeg mest brugt nord op ved transportetaper mens jeg er skiftet til kurs op ved navigation i trange og ukendte omgivelser. Jeg oplever, at der er meget stor forskel på om man er på helt ukendt grund eller om man har været et sted før. Så snart jeg har været et sted, har jeg meget lettere ved at orientere mig med nord op mens jeg foretrækker kurs op på ukendte steder.

Men det hænger også sammen med den måde, du navigerer på. Hvis jeg var eneansvarlig for navigationen ville jeg nok bruge nord op, da jeg hele tiden krydstjekker med kortet og her er det som sagt meget lettere at overføre billedet fra plotteren til kortet når der er tale om nord op.

Men meget af tiden er det Fruen, der læser kort og som har det store billede mens jeg "ser" på mindre end en sømils afstand og først og fremmest orienterer mig efter virkeligheden med en vis støtte i plotteren. Så vi navigerer i ukendt farvand ved at Fruen fortæller hvad næste visuelle reference er. Det kan være en afmærkning eller et skær. Herefter finder jeg dette punkt på plotteren og derefter i virkeligheden hvorefter jeg styrer efter virkeligheden.

Så hun siger fx "Næste punkt er en nordlig kompasafmærkning cirka klokken to" Så finder jeg den på plotteren og bekræfter med hende, at det er den. Når den så kommer indenfor synsvidde finder jeg den med øjnene og styrer efter den.

I denne måde fungerer kurs op ganske fint. Men - det er og bliver et spørgsmål om smag, tror jeg, her er ikke nogen objektiv løsning.

Redigert av MajorAndy (see edit history)
orienterer mig efter virkeligheden med en vis støtte i plotteren

Der sa du det MajorAndy, gjør vi det slik er det knekkende likegyldig med nord opp eller hva!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg bruker begge deler. Head Up eller North Up.

Men i trange farvann synes jeg det blir enklere med Head Up. Når jeg ser på plotteren, og derefter löfter blikket opp vil jeg gjerne at bildet er det samme som på plotteren uten at jeg må krysskoble i hodet. Spesiellt når jeg har sydlige kurser. Ved nordlige kurser kan det være hipp som happ.

Dette er vel en vanesak. Eldre navigatörer bruker alltid Nord Opp som på kartet. Dem er vant til papirkart hele tiden.

Bruker også "head up", synes det er enklest... Dette gjør at det jeg ser på plotteren er samsvar med det jeg ser foran båten..

Hvor nord er bekymrer lite enten det er i skogen, på sjøen eller i bilen, vil jeg vite det så titter jeg på kompasset... Skifter ikke kurs så ofte at "kartdans" på skjermen blir noe stort problem, rekker fint å reagere om skjermbildet endrer posisjon.. Er heller ikke blitt så gammel at det er noe problem å se på papirkartet som alltid ligger med nord mot baugen..

Men dette er smak og behag, det at noen mener det kun er amatører som bruker dette, sier jo i grunnen mest om de som sier dette.. Alle gjør det en føler for, enten de gjør det ene eller det andre..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg bruker nord opp og 2/3 forskyving av båten i kartet, men man er avhengig av litt størelse på plotteren for å få oversikten. 10-12" eller mer.

Kurs opp er for meg like unaturlig som å holde kartet opp-ned eller 90 grader på siden for å lese det.

Et unntak er på små plottere hvor man ikke får noe oversikt uansett og mest bruker plotteren for å se om det dukker opp noe rett foran båten.

Mvh. SAP

at noen mener det kun er amatører som bruker dette, sier jo i grunnen mest om de som sier dette

Da ble jeg ligtt nysjerrig. Hva er det dette sier "om de" (meg selv innkludert, men som aldri har brukt uttrykket amatør)? En nærmere forklaring til utsagnet hadde jo vært greit å få da det virker litt nedlatende? Ellers sier vel sap_2000 det samme som jeg ville sagt i kortform. I bilen har jeg en miniskjerm som selvfølgelig kun viser det aller næemeste rett forut mens jeg i båten har en 11" plotter som alltid viser noer opp som papirkartet ved siden av.

Lars H.

med nord opp

og hodet på topp, øverst

Redigert av Lars H. (see edit history)

Å navigere sikkert er som du sier helt poenget. Og for meg betyr det å ha det samme kartbildet på papirkartet som på plotteren. Snur jeg papirkartet kommer all teksten på hodet, og det synes jeg ikke er bra. På plotteren med mine eminente C-map vektorkart blir teksten korrekt. Det som gjør meg litt usikker med kurs opp. er at det ikke ligner på det bildet jeg dannet meg i hodet da jeg planla turen med papirkartet (med nord opp) før turen.

Nå er det vel en annen faktor som ikke er aktuell for meg. Jeg med mine maksimalt 7 knop har god tid til å tenke "opp ned" i trange farvann, men kanskje det hadde vært noe annet dersom jeg skulle rast gjennom trange sund i 20 - 30 knop som enkelte andre jeg har hørt om gjør?

Jeg gir blanke i hvordan andre orienterer kartet. Jeg har kurs opp på plotter/kartmaskin, nord opp på papirkart. Nord opp på papirkartet vil si at jeg har det slik at teksten leses uten at jeg vrir huet av meg.

For meg er det viktigste å navigere sikkert. Trodde det var poenget jeg

Samme her. Men alt blir en vane. Amatør er jeg også. :)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Jeg kjører alltid baug opp da jeg har vent meg med det, og ikke benytter papirkartene til vanlig da jeg mest ferdes i noenlunde kjent farvann. Har prøvd nord opp men ser ikke poenget i å tvinge meg til å venne meg til det, selv om det er det "tradisjonelle" og det som mest praktiseres av yrkesnavigatører.

Som nevnt lengre opp er da hele poenget å navigere sikkert, dvs. vite hvor man er i forhold til kart og andre sjøfarere til enhver tid.

Overlay av radar benytter jeg delvis. Liker det ikke under alle forhold, spesielt ikke der det er avvik mellom faktisk land og kart, og derfor blir radarbildet av og til kjørt separat.

OK, du plottet ruten med nord opp, men klarer du da, - oppe i hodet, å kjenne deg igjen når du "kjører" med baug opp? Hva med oversikten?

Og en ting jeg lurer på når det gjelder dere med baug opp er: zoomer dere da så langt inn at dere kun ser fra odde til odde på en liten 5" plotter? Eller har dere papirkartet (opp ned) ved siden av? Og dere med 10 - 15" skjerm, har dere delt skjem med oversiktkart og innzoomet bilde side ved side?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Kart/kart er et fint oppsett som jeg benytter en god del. Liker å ha et større oversiktsbilde samtidig som detaljene kommer fram ved å skalere ned til mindre range. Er det dårlige forhold erstattes det ene bildet med radarbildet da jeg kun har en skjerm på denne båten. Forrige båten jeg hadde var det 2xE-serie på siden av hverandre og da ble radarbildet kjørt mer eller mindre hele tiden på den ene skjermen. Her får man prioritere litt mer.

Skal jeg legge opp en ny rute gjør jeg det ved å legge inn waypoints der kursendring skal foretas, eller der jeg ser det som hensiktsmessig i forhold til farvannet men benytter uansett baug opp hele tiden under seilasen. Dette går nok utelukkende på hva man venner seg til og blir mest dus med.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...