Jump to content

Kartorientering. Nord eller baug opp?


borghans

Recommended Posts

Jeg sliter med alle disse andre båtene som hele tiden ligger i min rute :wink: bruker kun ruter utaskjær. Har et tredelt plotterbilde for rutekjøring. Halve skjermen kart på oftest 3nm, 1/4 skjerm kart på 1/2 nm og siste 1/4 med navigasjonsinfo om ruten, waypoints, etc.

 

Har en tanke om å behold en e120 som egen radarskjerm om jeg oppgraderer til e125. Ulempen er at jeg da ikke får 48rpm på HD Color radar.

 

Plotter mindre enn 10" erfarer jeg er for liten til å bruke alene ved høyfartsnavigering. På RS Sundt har vi tre store skjermer. Ca 25 tom i midten, to 20 tom på hver side. Kjører alltid kart på midten (her varierer det mye hvilken kartorientering crewene bruker), radar foran fører. Flir/radar eller kart foran navigatør, avhengig av situasjon. Radar er 6kw 48 rpm. Kart systemet er PC basert, Telchart. AIS overlay. FLIR har eget opplegg, men vises på skjerm foran navigatør ved behov.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

På E 120 bruker jeg ofte 1/2 skjerm til radar, 1/4 skjerm til detaljkart med radaroverlay og 1/4 skjerm med kamera akterover/motorrom. Radardelen er vanligvis den aktive, og kan med et tastetrykk legges på hel skjerm. Den lille med kart og radaroverlay er fin der det er trangt, da den viser godt evt GPS/kart-feil i området.

I tillegg bruker jeg kart over hele RL 80 (10,4") som også brukes til å sette track for autopiloten ved behov.

 

Fremdeles er papirkartet det beste å holde den totale oversikten på.

Link to post

I ukjent farvann bruker jeg papirkart som jeg har forhåndsmerket rute med blyant. Her ligger jeg godt i forkant av plotteren. Jeg zoomer ut og inn etter hvor tett farvann jeg har rundt meg. Har ikke autopilot som går mot plotter men dette bekymrer meg mindre da jeg hele tiden må holde utkikk rundt meg. Har montert stikke som går mot autopiloten ved siden av der jeg står og styrer.

Oppe har jeg samme som nede men en liten slave som går til autopiloten. (Robertson 200 DL.)

 

Har egen Furunoradar som jeg er godt fornøyd med.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

På papirkartet nord opp, på plotter kurs opp, men nå er jeg bare nok en amatør og så gammel at jeg kan huske at vi fant veien hjem, til og med fra svenskekysten uten radar, kartplotter, vhf eller mobiltelefon. Litt sånn som Columbus bortsett fra at vi visste hvor vi hadde vært når vi kom hjem.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Og en ting jeg lurer på når det gjelder dere med baug opp er: zoomer dere da så langt inn at dere kun ser fra odde til odde på en liten 5" plotter? Eller har dere papirkartet (opp ned) ved siden av?

 

Zoomer inn 5" plotteren(Garmin 525S) ned til at 1 cm= 120meter eller mindre, med orientering baug opp. Papirkartet ligger med Nord Opp(om jeg gidder å vri på det) ved siden av for den store oversikten. Å IKKE zome inn plotteren vil gi for få detaljer, mens å utelate papirkartet vil gjøre meg usikker på ferden videre. I kjent farvann dropper jeg papirkart.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Da ble jeg ligtt nysjerrig. Hva er det dette sier "om de" (meg selv innkludert, men som aldri har brukt uttrykket amatør)? En nærmere forklaring til utsagnet hadde jo vært greit å få da det virker litt nedlatende?

Selvsagt, ordet amatør kommer fra trådens første innlegg, og der ble det hevdet av en "sjøkaptein" at det kun var amatører som seilte med "head up". Derav mitt svar, om at det sier sier mest om de som hevder at de som seiler med head up er amatører,

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Kurs opp på 12" plotter og med radar overlay. Papirkart benyttes ikke utenom ved planlegging av neste dags seilas, men også da med kursen opp

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Vikingene var gode på å navigere sies det. Var nok enklere da de ikke helt visste hvor de var og hvor de skulle

 

Sitat fra Poseidon

 

Da synes jeg Poseidon og de som deler hans syn på den saken burde lese litt om vikingene selv om dette var del av pensum i den obligatoriske grunnskolen!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Er noe av diskusjonen egentlig hvordan man bruker kartet til hjelp for navigasjon? I min verden står i alle fall verden i ro og båten beveger seg, men virker som mange liker at båten står i ro og verden beveger seg.

 

Mulig noen blir surrete i hodet av å måtte se kursen på båten i et nord-opp-kart, men jeg blir surrete og forstyrret av å måtte orientere meg på nytt hver gang jeg ser ned på et kart "hvor alt er nytt" hver gang. Hvis kartet ikke roterer eller flytter seg er det kun markøren for båt på skjermen eller fingeren/kjøleskapsmagneten på papirkartet som beveger seg, mens alt annet i kartet er likt hver gang jeg ser ned. Da slipper jeg å gjenkjenne landformasjoner, sjømerker og fyr etc hver gang og må kun gjøres når jeg flytter kartet til nytt utsnitt, og tiden jeg må bruke på å se på kart blir et absolutt minimum.

Link to post

Jeg lærte min navigasjon i marinen, og på MTB'ene hadde vi hverken plotter eller ekkolodd (så sent som 95-96)

Vi brukte papirkart radar og en GPS med koordinater. Det ble nøye ført bestikk. Det er ikke noe problem å forholde seg til nord opp! Det er heller hva man blir vant til. Når je bruker min egen plotter eller gps i bil så har jeg altid kurs opp. Synes det er enklere å orientere seg, selv om jeg er mest vant til å bruke nord opp når jeg bruker papirkarttet. Ipaden har jo bare nord opp, uten at det er noe problematisk, men blir det oppdattering så kommer jeg til å endre det. Jeg synes det var usaklig å kalle det amatørmessig å bruke kurs opp! For skipsfartten og yrkesflåten er et vel naturlig å bruke nord opp fordi papirkarttene har jo eksistert veldig mye lengre enn kartplotterene, så da er det vel naturlig å følge samme prossedyrer og gammel vane...

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Meiner å ha lese at mange vikingar omkom (svalt i hel) i skodda på vestkysten av det som no heiter Canada. Ved Newfoundland kan skodda ligge tjukk i vekesvis og utan kompass er det håplaust å finne fram. Elles har eg Nuno Navigator i båten på 12" touchskjerm - her kan eg dreie retninga på kartet dit eg vil utan å måtte velge mellom kurs opp eller nord opp. Zooming er på ein "spak" eg dreg i med fingeren. Snedig system.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...