Bitteliten Svart 28.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2012 (redigert) Jeg sliter med alle disse andre båtene som hele tiden ligger i min rute bruker kun ruter utaskjær. Har et tredelt plotterbilde for rutekjøring. Halve skjermen kart på oftest 3nm, 1/4 skjerm kart på 1/2 nm og siste 1/4 med navigasjonsinfo om ruten, waypoints, etc. Har en tanke om å behold en e120 som egen radarskjerm om jeg oppgraderer til e125. Ulempen er at jeg da ikke får 48rpm på HD Color radar. Plotter mindre enn 10" erfarer jeg er for liten til å bruke alene ved høyfartsnavigering. På RS Sundt har vi tre store skjermer. Ca 25 tom i midten, to 20 tom på hver side. Kjører alltid kart på midten (her varierer det mye hvilken kartorientering crewene bruker), radar foran fører. Flir/radar eller kart foran navigatør, avhengig av situasjon. Radar er 6kw 48 rpm. Kart systemet er PC basert, Telchart. AIS overlay. FLIR har eget opplegg, men vises på skjerm foran navigatør ved behov. Redigert 28.Juli.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 28.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2012 På E 120 bruker jeg ofte 1/2 skjerm til radar, 1/4 skjerm til detaljkart med radaroverlay og 1/4 skjerm med kamera akterover/motorrom. Radardelen er vanligvis den aktive, og kan med et tastetrykk legges på hel skjerm. Den lille med kart og radaroverlay er fin der det er trangt, da den viser godt evt GPS/kart-feil i området. I tillegg bruker jeg kart over hele RL 80 (10,4") som også brukes til å sette track for autopiloten ved behov. Fremdeles er papirkartet det beste å holde den totale oversikten på. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 28.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2012 (redigert) I ukjent farvann bruker jeg papirkart som jeg har forhåndsmerket rute med blyant. Her ligger jeg godt i forkant av plotteren. Jeg zoomer ut og inn etter hvor tett farvann jeg har rundt meg. Har ikke autopilot som går mot plotter men dette bekymrer meg mindre da jeg hele tiden må holde utkikk rundt meg. Har montert stikke som går mot autopiloten ved siden av der jeg står og styrer. Oppe har jeg samme som nede men en liten slave som går til autopiloten. (Robertson 200 DL.) Har egen Furunoradar som jeg er godt fornøyd med. Redigert 28.Juli.2012 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Mouche Svart 28.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2012 På papirkartet nord opp, på plotter kurs opp, men nå er jeg bare nok en amatør og så gammel at jeg kan huske at vi fant veien hjem, til og med fra svenskekysten uten radar, kartplotter, vhf eller mobiltelefon. Litt sånn som Columbus bortsett fra at vi visste hvor vi hadde vært når vi kom hjem. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Fjellbonden Svart 28.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2012 Som dette kan det se ut hos meg, så har jeg kart på egen. I dette tilfellet er kartbildet det aktive, noe som ikke er det vanlige. Posisjon, kurs, fart og klokke har jeg til enhver tid fremme på RL80. Sitér dette innlegget Link to post
AOG Svart 28.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2012 Hadde nord opp på kartplotteren da jeg fikk båten, men det var en stor lettelse da jeg stilte inn "track up"; da synes jeg det er mye enklere å relatere til omgivelsene. Har navionics på ipad og to androidtelefoner som backup, og har ikke problem med at de er nord opp. Sitér dette innlegget Link to post
borghans Svart 28.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2012 Likte den, Mouche Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2012 Litt sånn som Columbus bortsett fra at vi visste hvor vi hadde vært når vi kom hjem. Vikingene var gode på å navigere sies det. Var nok enklere da de ikke helt visste hvor de var og hvor de skulle Sitat fra Poseidon Sitér dette innlegget Link to post
FredrikW Svart 28.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2012 Har alltid brukt baug opp på plotteren, men i fremmed farvann har det da hendt at den forvirrer meg mer enn den er til hjelp. Da er det bare å stille om til nord opp, titte litt i papirkartet, og så finner man fort ut hva som er hvor, og hvor man selv er oppi det hele.. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 28.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2012 en gammel sjøkaptein sa at det var bare amatører som bruker "baug opp" Sjøkapteinen har helt rett, og siden jeg er amatør så bruker jeg nesten alltid baug opp Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 28.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2012 Kjører stort sett med "baug opp" på plotteren da det viktigste for meg er hyppig sjekk at plotterkart og posisjon stemmer overens med omgivelsene. Og det synes jeg fungerer raskest og sikrest ved at kart og terreng har samme orientering Sitér dette innlegget Link to post
borghans Svart 28.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2012 enig, Bonus Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 28.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2012 Bruker alltid nord opp, prøvde idag å ha kurs opp, men det føltes for meg unaturlig. Bruker 19" skjerm til navigasjon + papirkart. Men ser den at kurs opp kan hjelpe eindel, kona ga meg feil retning idag når hu såg på skjermen. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
JGH Svart 28.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2012 Men har observert endel fjordploger idag med baug opp. Må da ver mulig å trimme båten slik at ein ser forover og ikkje opp i skyene. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
strawberry Svart 28.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2012 Fønni! Uten humor kan det bli 'strengt'! Trimmer daglig på sykkel, men det blir vel enda fønniere? Fortsatt Sod Gommer! Smultron Sitér dette innlegget Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten! Link to post
Mulligan Svart 29.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2012 Vikingene var gode på å navigere sies det. Var nok enklere da de ikke helt visste hvor de var og hvor de skulle Aha. Så det var ikke det samme England de raidet hver gang. Og Tordis seilte til et annet Vinland enn Leiv. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 29.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2012 Og en ting jeg lurer på når det gjelder dere med baug opp er: zoomer dere da så langt inn at dere kun ser fra odde til odde på en liten 5" plotter? Eller har dere papirkartet (opp ned) ved siden av? Zoomer inn 5" plotteren(Garmin 525S) ned til at 1 cm= 120meter eller mindre, med orientering baug opp. Papirkartet ligger med Nord Opp(om jeg gidder å vri på det) ved siden av for den store oversikten. Å IKKE zome inn plotteren vil gi for få detaljer, mens å utelate papirkartet vil gjøre meg usikker på ferden videre. I kjent farvann dropper jeg papirkart. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Sydvesten Svart 29.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2012 Da ble jeg ligtt nysjerrig. Hva er det dette sier "om de" (meg selv innkludert, men som aldri har brukt uttrykket amatør)? En nærmere forklaring til utsagnet hadde jo vært greit å få da det virker litt nedlatende? Selvsagt, ordet amatør kommer fra trådens første innlegg, og der ble det hevdet av en "sjøkaptein" at det kun var amatører som seilte med "head up". Derav mitt svar, om at det sier sier mest om de som hevder at de som seiler med head up er amatører, Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
REM Svart 29.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2012 Kurs opp på 12" plotter og med radar overlay. Papirkart benyttes ikke utenom ved planlegging av neste dags seilas, men også da med kursen opp Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
hifo Svart 29.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2012 For meg er det helt naturlig med course up. Noe annet fører til at jeg må vri hjernen inni hodet for å holde oversikten om hvor jeg er til enhver tid når det er trangt.. Jeg vil tro det er prinsippryttere som holder på med Nord opp i trange farvann. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Mouche Svart 29.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2012 Vikingene var gode på å navigere sies det. Var nok enklere da de ikke helt visste hvor de var og hvor de skulle Sitat fra Poseidon Da synes jeg Poseidon og de som deler hans syn på den saken burde lese litt om vikingene selv om dette var del av pensum i den obligatoriske grunnskolen! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
LM 9725 Svart 29.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2012 Er noe av diskusjonen egentlig hvordan man bruker kartet til hjelp for navigasjon? I min verden står i alle fall verden i ro og båten beveger seg, men virker som mange liker at båten står i ro og verden beveger seg. Mulig noen blir surrete i hodet av å måtte se kursen på båten i et nord-opp-kart, men jeg blir surrete og forstyrret av å måtte orientere meg på nytt hver gang jeg ser ned på et kart "hvor alt er nytt" hver gang. Hvis kartet ikke roterer eller flytter seg er det kun markøren for båt på skjermen eller fingeren/kjøleskapsmagneten på papirkartet som beveger seg, mens alt annet i kartet er likt hver gang jeg ser ned. Da slipper jeg å gjenkjenne landformasjoner, sjømerker og fyr etc hver gang og må kun gjøres når jeg flytter kartet til nytt utsnitt, og tiden jeg må bruke på å se på kart blir et absolutt minimum. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 29.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2012 Jeg lærte min navigasjon i marinen, og på MTB'ene hadde vi hverken plotter eller ekkolodd (så sent som 95-96) Vi brukte papirkart radar og en GPS med koordinater. Det ble nøye ført bestikk. Det er ikke noe problem å forholde seg til nord opp! Det er heller hva man blir vant til. Når je bruker min egen plotter eller gps i bil så har jeg altid kurs opp. Synes det er enklere å orientere seg, selv om jeg er mest vant til å bruke nord opp når jeg bruker papirkarttet. Ipaden har jo bare nord opp, uten at det er noe problematisk, men blir det oppdattering så kommer jeg til å endre det. Jeg synes det var usaklig å kalle det amatørmessig å bruke kurs opp! For skipsfartten og yrkesflåten er et vel naturlig å bruke nord opp fordi papirkarttene har jo eksistert veldig mye lengre enn kartplotterene, så da er det vel naturlig å følge samme prossedyrer og gammel vane... Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
AOG Svart 29.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2012 ..virker som mange liker at båten står i ro og verden beveger seg... Når man står i ro inne i båten vil det jo nettop oppleves som at "verden beveger seg" når man kjører rundt; det passer jo bra med "baug opp" på plotteren. Nord-opp passer kanskje bedre om man står på land og fjernstyrer båten Sitér dette innlegget Link to post
Upnorth Svart 29.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2012 Meiner å ha lese at mange vikingar omkom (svalt i hel) i skodda på vestkysten av det som no heiter Canada. Ved Newfoundland kan skodda ligge tjukk i vekesvis og utan kompass er det håplaust å finne fram. Elles har eg Nuno Navigator i båten på 12" touchskjerm - her kan eg dreie retninga på kartet dit eg vil utan å måtte velge mellom kurs opp eller nord opp. Zooming er på ein "spak" eg dreg i med fingeren. Snedig system. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.