Jump to content

Kartorientering. Nord eller baug opp?

borghans

Recommended Posts

Eldre navigatörer sier alltid stbd/babd og ikke höyre/venstre.

Hvis jeg seiler sydover og det kommer en stake på min babd. side, så vil jo denne vises til höyre for båt ikonet hvis jeg har nord opp på plotteren. Når jeg så löfter blikket opp og ser ut og fremover, ser jeg ingen stake til höyre, men til venstre. Da må jeg krysskoble i hodet. Det klarer jeg, og det går bra. Men er jeg trött og sliten, kan jeg bli forvirret et microsekund. :smiley: Derfor liker jeg å ha Head Up på plotteren. Da blir bildet på plotteren og bildet jeg ser ut av vinduet det samme.

Under planlegging/oversikt bruker jeg papirkart, og det ligger alltid Nord opp! :thumbsup:

New Foundland på vestkysten av Canada? :pray:

Hvis man har snudd karttet opp ned blir NF. Vest for Cannada. Poenget er at man må navigere slik at man selv føler en har best kontrol! En gammel sjøulk trenger nødvendigvis ikke å ha rett i alt han sier!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

utan kompass er det håplaust å finne fram.

Kompass hadde de på et vis. De hadde leidarstein som de hadde fått fra Magnesia via Miklagard. Men med tåka der borte følger gjerne daustilla. Og det er begrenset hvor lenge man kan ro.

De karene der hadde noen fortrinn. De visste hvor de var. Og de kunne seile mot vinden. Ser ut til å være kunnskap som forsvinner.

Jeg bruker kun nord opp. For meg virker det helt unaturlig å drive å snu kartet i hytt og pine, dessuten er de utallige oppdateringene av kartet utrolig slitsomme. Jeg har helleri ngen problemer med å se hva som er rett foran meg selv om jeg går en helt annen retning enn nordover. Det er nok mest en vanesak, men jeg synes det blir mye enklere å orientere seg både i papirkartet, men også på plotteren ved å ha det slikt. Samtlige navigatører jeg har truffet foretrekker forøvrig også å seile med nord opp, men vet det også er noen unntak

Hvis man tror at vest blir til øst ved å snu kartet opp-ned, så bør man kanskje helst holde seg på land... :rolleyes:

Nord er altid opp på et kart vet du! Men nå var jo dette et forsøk på en spøk da vel! Hehe. Jeg vet foresten om en som navigerte med NAF bok! Fungerte kjempebra det for han viste om alle grunnene! Dem hadde jo han vært neppå!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Er det ikke fantastisk folkens, båtliv har jo et utømmelig potensiale for religionsdiskusjoner, her kommer vi aldri til å gå tom!

Jeg skal ikke forsøke å påtvinge noen fasit i spørsmålet baug, kurs, nord opp, men kan iallfall konstatere at den gamle sjøkapteinen til trådstarter tok grundig feil. Ja, større skip bruker vel stort sett utelukkende nord opp, men i hurtigbåtsammenheng er kurs opp definitivt på vei inn.

Faktisk er det slik at begge deler fungerer godt, og er i stor grad et spørsmål om smak og vane. Det er ikke slik at det er mer komplisert å seile nord opp, iallfall ikke med litt trening. Det er heller ikke, slik det kan virke, mer edelt eller "renere" å seile med nord opp. Velg det som passer deg selv, og utstyret du har tilgjengelig. Skjermstørrelse vil jeg blant annet mene kan påvirke valget. For eget vedkommende velger jeg nord opp, da jeg stort sett seiler i kjente farvann, og har behov for å kjenne igjen landkonturer. Det er utrolig hvor fremmed Fornebu ser ut satt på hodet.

Og så for å kverulere litt: Jeg tror ikke veldig på at det er så mange av dere som seiler med baug opp (bortsett fra disse fjordplogene da). Baug opp krever nemlig GPS-kompass, eller annet elektronisk kompass. Det kartplotteren gjør er å beregne hvilken retning man beveger seg, og dermed gir kurs opp. Forskjellen er ikke helt uvesentlig med sterk strøm/vind eller ved store kursendringer.

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Og så for å kverulere litt: Jeg tror ikke veldig på at det er så mange av dere som seiler med baug opp (bortsett fra disse fjordplogene da). Baug opp krever nemlig GPS-kompass, eller annet elektronisk kompass. Det kartplotteren gjør er å beregne hvilken retning man beveger seg, og dermed gir kurs opp. Forskjellen er ikke helt uvesentlig med sterk strøm/vind eller ved store kursendringer.

Jeg innbiller meg at mange seiler med "fluxgatekompassnord" opp, noe jeg mener blir for upresist.

Med "GPSnord" opp vil jo kartet svirre villt og hemningsløst så snart man mister litt fart eller bakker opp helt. Ingenting kan vel forvirre mer enn det.

Jeg bruker nord opp og GPS som grunnlag for kursvektor. Dette tar hånd om strøm, avdrift, deviasjon og misvisning for meg og frigjør hjernekapasitet til å følge mer med på andre ting.

"Baug opp" på plotter, nord opp på kart. Men "baug opp" er vel egentlig "bevegelsesretning opp"? Når jeg ligger og fisker, beveget kartet seg noe voldsomt hvis det er lite strøm/ vind. Når vind/ strøm er signifikant ser jeg med et blikk på plotteren om jeg driver mot nærmeste land (på den halvdelen av skjermen som ikke forteller meg på hvilken dybde den fisken jeg ikke fanger ligger på). Men ikke noe erstatter det raske blikket mot land for å se om det er på tide å få opp snøret og bevege seg litt lenger ut.

Laholm

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...