Grillkongen Startet 28.Juli.2012 Del på Facebook Startet 28.Juli.2012 Hei Jeg har en Yamaha 9,9 som vanligvis starter og går som en drøm. Men i dag var det plutselig som om den gikk i "fri" mens jeg kjørte full fart. Turtallet gikk til topps og farten andre veien. Akkurat som når man tråkker inn clutchen på en bil. Etterpå klarte jeg å "karre" meg til land på sakte fart og uten å belaste motoren. Så fort jeg gav litt gass virket det som den "slapp" igjen. Har noen noen gode tips om hva dette kan være og hvordan jeg kan få fikset det? Sitér dette innlegget Link to post
Polar 17 Svart 28.Juli.2012 Del på Facebook Svart 28.Juli.2012 Det høres ut som om propellen kaviterer, dvs propellen får ikke tak i vannet eller slurer. Sjekk at den ikke er skadet eller er noe som sitter på den. Har opplevd det samme, og da var det en plastpose som hadde pakket seg på propellen. Sitér dette innlegget Snipe - Serious sailing - Serious fun Link to post
tomcat Svart 28.Juli.2012 Del på Facebook Svart 28.Juli.2012 Har opplevd dette på en lik motor en gang. Da løsnet propellen fra selve navet. Det er gummi som "kobler" de sammen. Byttet til ny propell og vips så var alt bra igjen Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 28.Juli.2012 Del på Facebook Svart 28.Juli.2012 (redigert) Høres ut som at propellen slipper gummien. Se bl.a: https://baatplassen.no/i/topic/93748-hvor-lenge-holder-en-ny-jollepropell/#entry1318452 (Uff, jeg klarer ikke lage link på mobilen. Redigert: det ble link av seg selv, med ikke til første innlegg.) Det finnes flere tråder om dette her. Gerhard Redigert 28.Juli.2012 av Gerhard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grillkongen Svart 28.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2012 Hei igjen der. Nå har jeg fulgt alle gode råd og tatt av propellen (uten å bli våt ). Ser ut som gummien mellom akselen og selve propellen ikke er helt topp, så det er godt mulig at det er der problemet ligger. En tur til forhandler mandag morgen vil gi svaret på det, tenker jeg. Takker for gode råd (så for meg at giret el.l. var gått til hekkfjell nå). Skal gi tilbakemelding på om det funker når jeg får byttet. Sitér dette innlegget Link to post
M20B25 Svart 29.Juli.2012 Del på Facebook Svart 29.Juli.2012 Er en vanlig ting at gummien mellom propell/aksling slites ut. Bytt til ny propell du, så er nok hele problemet løst :-) Sitér dette innlegget Link to post
Grillkongen Svart 30.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2012 Ny propell innkjøpt og montert. Båten går så det griner . Takk for gode tips Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.