AOG Startet 29.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 29.Juli.2012 Har en Garmin GPSMAP 3010C med BlueChart (kartbrikke EU041R, 2007), og den viser ikke ledens hovedretning, noe som er rimelig greit for å vite hvordan man skal passere lateralmerkene. Stemmer det at dette ikke vises, eller er det noe feil, eller en manglende innstilling på plotteren min? Vises det på BlueChart G2? Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 29.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2012 Min 4008 med Bluechart er identisk med det du sier. Om det skyldes at jeg kjører med baug opp visning, vet jeg ikke. Nå er det stort sett ikke noe problem, da man fort lærer seg ledens retning, men inn til havner/byer kan dette skifte. På Vænern i sommer inn til Vænersborg (jeg kom nordfra, kjørte mot leden, skiftet leden plutselig merking, ca en km før Vænersborg. Jeg kjørte på plotteren og hadde ikke papirkart over Vænern, så det opplevdes litt ubehagelig inntil jeg var sikker på at den hadde skiftet. Blir spennede å se hva andre med Garmin svarer, må innrømme at jeg har ikke lest bruksanvisningen på lenge, så kan hende det står noe om det der. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 29.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2012 Jeg har Garmin 525S med Bluechart G2, det vises ingen hovedretning i leden hos meg i hvert fall. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
-morten- Svart 29.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2012 Trodde Hovedregelen for seilingsleia var nordover, men det kan kansje være untak!. Hadde ikke sett på det som et problem. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Salt Svart 29.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2012 Retningen er hovedsakelig fra havet inn mot havn. I Sverige er retningen langs kysten fra norskegrensa sørover til Øresund, videre rundt Skåne og nordover til finskegrensa. Akkurat i grenseområdet med Norge i Sekken er det felles med Norge inn mot Halden og Krokstrand, men også sørover innafor Tjurholmen mot Strömstad. I Norge er hovedretningen fra svenskegrensa mot Oslo, fra Lindesnes mot Oslo, og fra Lindesnes mot russergrensa. Men så er det noen steder det er sund som har atkomst fra begge ender, og der er det da gjerne tatt en avgjørelse om det er inn fra begge sider, eller inn på den ene og ut av den andre. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Jens_P Svart 29.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2012 Dette står i boken jeg brukte til båtførerprøven i 2005: Hovedled går i hovedsak nordover og innover, men skal sammenholdes med kartet for sikkerhets skyld. Garmin viser ikke retning på hovedled hos meg heller. G2 vision EU507S - Oslo-Mandal-Smogen Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
AOG Svart 14.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2012 Jeg sendte spørsmålet til Garmin, og de sier "Disse skal være synlig på våre nye kart. Da ditt kart er fra 2007 er det kommet en del tilleggsinformasjon i kartet." Er det noen med nyere kart som kan bekrefte det? Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 14.August.2012 Link til dette innlegget Svart 14.August.2012 Om man /tillfälligt/ zoomar in tillräckligt så brukar man kunna avgöra vilken sida om prickarna som leden går. Sitér dette innlegget Link to post
AOG Svart 13.September.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2012 Jeg spurte på Garmin-standen på Båter i sjøen, men de visste ikke og kunne heller ikke finne det på Bluechart G2 Vision som de hadde på en demoplotter. Sendte så ny mail til Garmin support, og nå er svaret: "Ingen av våre Bluechart kart har dette vist så man vil ikke få dette opp i kartet desverre." Synes det er lit rart at så viktig informasjon er utelatt. På Navionics iPad-app er det med, og sikkert andre kartplottere også. Dumt, men da vet man det! Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 14.September.2012 Link til dette innlegget Svart 14.September.2012 alle kartmerker er jo med og du vet jo selv hvilken retning du seiler, og hvilke sider du får merkene! Er det så interessant da å ha den pila i karttet? Det er mulig du opperer i mange forskjellige fjorder og farvann men hovedregelen sier jo nordover eller inn fra havet. Jeg skjønner ikke helt problemstillinga. Skriver du ut den illustrasjonen ovenfor og oppbevarer i båten så bør det jo ikke by på problemer.. Leia endrer jo ikke plutselig retninger. Jeg har personlig med både papirkart og Ipad med Navionics sammen med Garmin kartplotteren, så er jeg i tvil kan jeg jo bare kikke på papirkarttet eller ipaden. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
motor Svart 14.September.2012 Link til dette innlegget Svart 14.September.2012 Litt artig å lese at:: Jeg skjønner ikke helt problemstillinga. Videre: .Jeg har personlig med både papirkart og Ipad med Navionics sammen med Garmin kartplotteren, så er jeg i tvil kan jeg jo bare kikke på papirkarttet eller ipaden. *Hvorfor så mye utstyr med når detta er så enkelt og gjør at du ikke forstår problemstillingen. Kjøre man rundt øyer og skjær så og skifter retning så kan det jo sikkert være greit å være 100% sikker og da vil symboler som viser leias retning være kjekt.. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 14.September.2012 Link til dette innlegget Svart 14.September.2012 Litt artig å lese at:: Jeg skjønner ikke helt problemstillinga. Videre: .Jeg har personlig med både papirkart og Ipad med Navionics sammen med Garmin kartplotteren, så er jeg i tvil kan jeg jo bare kikke på papirkarttet eller ipaden. *Hvorfor så mye utstyr med når detta er så enkelt og gjør at du ikke forstår problemstillingen. Kjøre man rundt øyer og skjær så og skifter retning så kan det jo sikkert være greit å være 100% sikker og da vil symboler som viser leias retning være kjekt.. Du missforstod lit! jeg har ikke med mye utstyr for å sjekke seilingsleia! Jeg kan den utenatt der jeg ferdes, så om det ikke vises på plotteren er ikke det noe problem! Papirkarttene ligger i båten uansett, Ipaden har jeg med meg på hytta i båten eller hvor som helst ellers også.. dem brukes mer som backup. Skifter du kurs så skifter ikke seilingsleia retning, men du får retninsmerkene på forskjellig side etter om du seiler nordover eller sydover! Du bør jo uansett vite hvor du er hen i terrenget/karttet og i forhold til merkene.. enten vet du seilingsleia eller ikke..Vet du den ikke treffer du nok på om du tenker nordover eller inn fra havet.. Nå vet ikke jeg hvor mye du har jobbet i sjøkart eller hvor mye du har navigert, men på sjøkart i hovedkartserien er det ikke veldig flust med piler for seilingslei.. dette er i aller hovedsak i skipsleia eller større seilingsleier.. beveger man seg utenfor leia vil du ikke finne særlig mange piler i karttet, feks rundt holmer og skjær som du snakker om. da finner man oftest merker som ikke er retningsbestemt om det i heletatt er merket. I kjente farvann kan jeg seilingsleia, skal jeg seile i ukjendet farvann så planlegger jeg bestandig seilas på forhånd. jeg bruker hovedregelen men er jeg usikker tar det 2 sek å se etter i papirkarttet. Jeg har seilt langs hele norskekysten mange ganger da jeg var i Marinen og lært Navigasjon i papirkart. Om jeg ikke har retningspilene på kartplotteren min ser jeg ikke på som noe problem. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
motor Svart 14.September.2012 Link til dette innlegget Svart 14.September.2012 Har ikke gitt utrykk for at jeg selv har problemer, men tilkjennegitt at jeg har forståelse for at noen ser fordelen med disse symbolene. Synes bare det virker litt arrogant å ikke se at noen har andre behov enn en selv. Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 14.September.2012 Link til dette innlegget Svart 14.September.2012 Problemet er at "hovedled går i hovedsak nordover og innover". Det betyr at det ikke alltid er sånn, og da kan det være et problem dersom man ikke er kjent. Det er jo først og fremst der man trenger kart/kartplotter.... Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
-morten- Svart 14.September.2012 Link til dette innlegget Svart 14.September.2012 Det var på ingen måte meninga å være arrogant! Det jeg mener er at det er lett å huske hovedregelen om man er i kjendt farvann.. skal man i totalt ukjente farvann bør man ikke stole blindt på en kartplotter selv om dem nå i senere år har blitt svært presise! Det er kansje en annen diskusjon, men det henger veldig sammen! Min rutine er ihvertfal å ha med papirkart om man er på ukjent seilas! Uansett vil jeg anbefale å planlegge en seilas på forhånd om man seiler på ukjendt plass. da vet man at f.eks seilingsleia er nordover inn fra havet eller om man har med en særegenhet å gjøre..eller andre spessielle hensyn man må ta! Mange her på forumet har sikker så stor kontroll at dem setter ut kurser etterhvert på ukjendte plasser, men jeg liker ihvertfall å planlegge seilasen med papirkart/ipad på forhånd. Da har man oversikt over seilingsleia og hvilke merker man må ta ekstra hensyn til. Det føler jeg er tryggere enn å stole blindt på en plotter. Jeg aksepterer at andre gjør tin annerledes og har ingen problemer med å forstå at noen ønsker seg en masse piler i karttet som til en hver tid viser seilingsleia. Personlig tar jeg et overblikk på sjøkarttet før seilas og da er den infoen som regel gitt.. er det noe særegent merker man seg det Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.