Guest Avmønstret# Startet 29.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 29.Juli.2012 Vi bor i Enebakk og ser etter båtplass. For oss er det ca 20 minutter til Bunnefjorden. Dvs at vi rekker en god del av indre Oslofjord innenfor 30 minutt med bil. Vi jobber begge i Oslo så dvs at en båtplass her blir lett tilgjengelig. Østfoldkysten tar det oss ca en time+ å nå. En båtplass ved Moss/Rygge vil gi oss litt over en times kjøring. Fredrikstad ca en time og en halv. ----------------- Selv er jeg veldig skeptisk til indre oslofjord, har badet der en gang og følte meg slimete på hele kroppen (alger) og gjentatte forsøk på fiske har gått veldig dårlig. I mitt hode er indre Oslofjord en plass man må gå ut fra om man skal ut i båt. Er jeg helt på bærtur? Østfoldkysten ser mye mer forlokkende ut, har vært på Hvaler noen ganger og det er jo et paradis, samtidig er det ikke langt å gå over fjorden til Tjøme/vestfold, som også har mye å by på. ------------------ Så hva gjelder, kjøre lengre tid i bil og ha kort vei ut til paradis med en treg båt eller ha svært kort vei ned til en båt som ligger i indre Oslofjord? Og er indre Oslofjord ubrukelig for en familie med to unger som vil kose seg på sjøen i sakte fart og ha stille kvelder/netter i båten litt for seg selv i en lun uthavn? Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 29.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2012 Indre Oslofjord er flott, men som du selv sier, ditt valg vil avhenge av hvor du ønsker å farte. Ha båtplass i bunnefjorden, kongen, indre deler av Asker etc. og veien til Hvaler eller vestfoldkysten er lang i båt, noe som gjerne bare blir gjort på ferieturer. Merker på meg selv at det er en terskel å passere Oscarsborg og Drøbak. Neste havn deretter blir Son eller Filtvedt og er relativt langt å gå, hvis man går på ruslefart 5-6 knop. På den andre siden 1.5 time i bil for å komme til båten, vil nok hindre dere fra mange fine kveldsturer, men da ligger dere flott til for å gå til Hvaler, Strømstad og Vestfold. Ender opp med smak og behag og type båtbruk, vil jeg anta Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 29.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2012 Kan anbefale Storsand. Ledige plasser finnes. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
buckley Svart 29.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2012 Ytre Oslofjord har jo litt bedre plass, dvs tetthet på båter prøve areal sjø ;-) Leter selv etter en havneplass der jeg kan ligge ute hele året.. Sitér dette innlegget Hjemhavn: Krokstadfjorden, Rygge. Nidelv 24 & MD21B teknisk info blogg. Link to post
Mouche Svart 29.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2012 Fra Bunnefjorden er det jo langt (med båt) til det meste av det jeg synes er attraktivt, mens en plass i Asker gir gode muligheter til å finne fine plasser med en variert skjærgård. Storsand er grei nok, men enten går man vel da litt innover fjorden igjen eller tar skrittet helt ned til Tønsbergområdet? Synes heller ikke at dette sandtaket er den hyggeligste plassen i fjorden. Selv har jeg kjøpt meg plass i Leangbukta i et helt nytt anlegg, og der er det ledige plasser til leie i år til en grei pris. Tilbudet av plasser har økt betraktelig og det har gjort plassene langt billigere enn for et par år siden! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Jeff Cooper Svart 29.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2012 Jeg hade sett på Drøbak. Tar ca30 minuter fra Enebakk og er en fin liten by i seg selv. Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 29.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2012 Ytre og indre Oslofjord er egentlig to forskjellige verdener. Jeg er fra Bærum, nå bosatt i Fredrikstad, så jeg har førstehåndserfaring med begge deler. Når det gjelder din skepsis mot indre fjord er det vel slik at vannkvaliteten er bedre enn noen sinne etter de siste tiårs opprensning. Dette bør derfor ikke være noe argument mot indre fjord. Den store forskjellen på indre og ytre fjord er etter min oppfatning skjærgården. Indre fjord har forholdsvis lite skjærgård og store transportetapper. Ytre fjord har fantastisk skjærgård og dette gjelder spesielt hvalerområdet. Ytre fjord krever imidlertid mer av båtføreren, det er lumsk farvann hvor du ikke kan regne med at farlige grunner er merket. Behovet for å følge med på kart og GPS er betydelig større. I indre fjord derimot er det enklere å ferdes der de fleste utsatte grunner er godt merket. Når det gjelder transportetapper er det ofte bedre å ta disse på land enn til vanns. Ulempen er at lang vei til båten reduserer mulighet for småturer og gjør arbeid/vedlikehold av båten mer omfattende. Fordelen er selvsagt kortere vei til herlighetene på sjøen. Har du båt langt inne i Bunnefjorden har du lang transportetappe på sjøen uansett hvor du skal. Jeg støtter tipset om Drøbak som et greit kompromiss. Du har da kort vei på sjøen til området rundt Håøya, som er noe av det bedre indre fjord har å by på. Veien er ikke alt for lang til perlene i ytre fjord heller. Jeg vil her tillegge at strekningen Drøbak - Moss ikke er veldig spennende mht. skjærgård, men for øvrig er det lite som overgår ytre fjord. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 29.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2012 Hvis ikke dette med kort vei og mye ettermiddagsturer er et stort poeng så sats på plass lengre syd. Man kommer raskt fram på e6. Alger og maneter finner du over alt, men etter en tid er ikke indre oslofjord så veldig interessant, og ikke minst er transportetappen i hver ende av ferien fint å unngå. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2012 Takk for gode tilbakemeldinger. Har egentlig ikke sett for oss så mange kjappe ettermidags/kveldsturer. Unger i skolen og masse aktiviteter er en effektiv stopper for det og bor ved en innsjø som vi bruker til fiske/bading. Bruken blir helgeturer med overnatting. Men ser jo absolutt at alt som har med fiksing og diverse greier som alltid oppstår når man har båt er enklere dess nærmere båten er, helst burde den vel stått i hagen :-) Greia er at noen vi kjenner har solgt båten og har en ledig plass som de eier i indre Oslofjord som vi kan leie og vi føler litt at en slik sjanse bør man ikke gå fra seg, men det er vel sånn nå at det har endret seg og at vi i større grad kan velge selv hvor vi vil ha båten? Ser at det ligger ute relativt mange plasser langs Østfoldkysten. -------------- Ang hvordan vi bruker båt så har jeg vel aldri seilt noen plass uten å ha kontroll ifht kart osv. Jeg blir dritnervøs om jeg ikke har kontroll/kart med mindre jeg er i lokale nærområder som jeg kjenner veldig godt. Så merking av grunner osv har ingen betydning for oss i såmåte. Liker "havet" med dønninger og horisont, tror jeg vil føle meg sperra inne om vi må tøffe rundt inne i Oslofjorden full av båter i alle retninger. Tror egentlig jeg har bestemt meg, det må bli båtplass langs Østfoldkysten, men kan kanskje prøve et års opphold i indre Oslofjord for enkelhets skyld... Og når det gjelder alger så er ikke det noe som kan skje overalt. Har badet i sjøen hver eneste sommer hele mitt liv og har kun opplevd dette i Oslofjorden og en annen gang i en innsjø i Sverige, var vel i Veneren eller Vatteren ellerhvadetnåheter. Om det er vanlig med slimevann i indre Oslofjord så er det helt uaktuelt. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 29.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2012 Alger har du både i Skagerak og Nordsjøen! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2012 Ikke der jeg bader ;-) men er slimevann vanlig i indre oslofjord? Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 29.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2012 Vet det er mange fra oslo og andre plasser som har båt i havna vår på grimsøy i skjeberg. Kjøre avstand med bil fra vinterbro er rett under en time . Når hvaler kosterfjorden og svenskekysten kaller. Er det kort vei ut. Larkollen,rygge får du også litt transport etapper. Er et stykke og gå ned til hvaler. Fredrikstad tar like lang. Hvis ikke lengere tid og kjøre med bil fra dine kanter som skjeberg. Har ingen erfaring om sjølivet fra son og innover. Men kan ikke si at det frister så mye heller liker meg i mellom holmer og skjær. Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Cruiseliner Svart 29.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2012 Om det er vanlig med slimevann i indre Oslofjord så er det helt uaktuelt. Det er ikke vanlig med slimevann i indre fjord - jeg har i hvert fall aldri opplevd noe slik. Tror du har vært maks uheldig med den erfaringen. Vannkvaliteten i indre fjord har blitt meget bra og har vært det i mange år, muligens bortsett fra selve havnebassenget i Oslo. Sitér dette innlegget Link to post
bare lek(k)er Svart 29.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2012 Tror nok at jeg ikke ville latt badevann kvalitet bestemme havnevalg. Som somrene har vært de siste årene er det for mange av oss et ikketema. ;) utifra at bruken hovedsakelig vil bli ferier og helger ville jeg nok valgt østfoldkysten. Når man først sitter i bilen er 30 eller 60 min kjøring "hip som hap". Du blir fort lei transport etappen fra indre oslofjord på ferie, med saktegående båt må du regne 2-3 dager som går bort i ren transport. Med båt på Østfold kysten som ofte er isfri om vinteren får dere også en potensiell lengre sesong. Du har også kort vei over til Vestfold hvis/når østsiden blir "oppbrukt". Trygve Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 29.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2012 Kan anbefale Storsand. Ledige plasser finnes. Av egen nysgjerrighet, hva er begrensningene på bredde/lengde på Storsand ? Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Astor Svart 29.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2012 Inntil 4.5 meter. Lengde rindt 45 fot vil jeg tro. Rolig havn vindmessig. Videoovervåking av nyere dato. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
VannTro Svart 29.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2012 Takker for info Astor, kan bli aktuelt. Antar det er venteliste på plass med 4 meter bredde...... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Indy Svart 29.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2012 Vi bor i Ski og har båten i Son, 30 min kjøretid og veldig fint utgangspunkt for helgeturer både til Hvaler og Vestfold. Sitér dette innlegget Link to post
Overskyet Svart 29.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2012 En annen fordel med Son er et veldig maritimt miljø og meget akseptable priser per meter. Overskyet. Sitér dette innlegget Link to post
TMS Svart 29.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2012 Eller hva med Strømstad ? Framme i båten ca kl 18:00 fredag, på Koster kl 19:15 eller seile til f.eks Grebbestad, Tanumstrand, Fjällbacka osv lørdag morgen. Hjem igjen Søndag, tidsnok til å Harryhandle på Nordbysenteret på vei hjem Søndag kveld. Med en "oval" weekend er Skagen innen rekkevidde også. Vi har hatt vår båt i Strømstad i 7 år og bor i Oslo. Fungerer bra for oss. Eneste ulempen, slik vi ser det, er at ettermiddagsturer med båten ikke er aktuelt med båten 90 minutter unna. Sitér dette innlegget TMS Link to post
buckley Svart 29.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2012 Hvilke båthavner er åpne i vinterhalvåret mellom Moss og Hankø? Dette virker for meg som det mest strategiske området å ha båtplass i pga fornuftig avstand fra E6 samt kort vei ut i flotte områder i fjorden. Sitér dette innlegget Hjemhavn: Krokstadfjorden, Rygge. Nidelv 24 & MD21B teknisk info blogg. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2012 Godt spørsmål, elsker å være på sjøen på fine vinterdager. Sitér dette innlegget Link to post
Pettern1972 Svart 29.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2012 F.eks Båthavna i Høysand er det mulig å ha båten ute på vinterstid. vel og merke med egen ispropell. Man må derimot være medlem i båtoreningen for å ha båt her, og muligheten for å få båtplass på sommeren i nær fremtid er ikke veldig høy, men mindre du klarer deg med en 2 meter. Alt går å¨ansinietet. Ligger 5 minutter fra e6 med bil. Jeg er medlem og står på venteliste for å få båtplass. Har derimot båtplass på Grimsøykilen inntill videre, men vinteropplag i Høysand. Sitér dette innlegget Reder og Captain's bitch på M/S Fars Vilje Østfoldtreffet 2017 Link to post
quantumduck Svart 29.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2012 Hehe, klarer du å bade i ferskvann overlever du nok indre oslofjord også. Sitér dette innlegget Link to post
aefro Svart 29.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2012 Til TMS, kan jeg spørre hvor i Strømstad dere ligger og eventuelt hvor en skal ta kontakt vedrørende båtplass... har prøvd å få tak i plass der men har ikke klart det ennå... Mvh Aefro Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.