D5LA Startet 4.Februar.2005 Del på Facebook Startet 4.Februar.2005 (redigert) Skal modifisere det elektriske anlegget og lage koplings-skjema for dette. Har noen tips til hviket program jeg kan bruke, event. adresser til disse? Redigert 4.Februar.2005 av kaptein (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 4.Februar.2005 Del på Facebook Svart 4.Februar.2005 Lars H. hadde i sitt svar #20 forslag til gratisprogrammer. http://www.baatplassen.no/i/index.php?show...hl=tegneprogram Mvh. BEG Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Lars H. Svart 4.Februar.2005 Del på Facebook Svart 4.Februar.2005 Hei. Jeg får ofte spørsmål om gode tegneprogram. Her er et svar jeg mailet til en interessert for 1 time siden! Har tenkt litt mer på ditt spørsmål om skjemategneprogram. Har tidligere vært borti 3 gratisprogrammer som ikke er så verst. To programmer beregnet for skjema, og et mer generelt 2-D cad program. Er du interessert, kan du jo se på de? Det ene skjemategneprogrammet er fra Proteus, http://www.proteuslite.com og heter Isis Lite. Det andre er fra Cadsoft, http://www.cadsoftusa.com/freeware.htm og heter Eagle Light 2-D programmet er fra RibbonSoft, http://www.ribbonsoft.com/qcad.html og heter QcadDemo Dette stopper opp hvert 10.min, men du får anledning til å "save" det du holder på med for så å starte opp og fortsette så vidt jeg har testet. Dette er ver. 2.0.4, men jeg har en eldre versjon, ver. 1.5.1 på lur uten denne begrensningen som jeg kan maile deg. Er du interessert, er det bare å skrike ut. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
jensemann2 Svart 4.Februar.2005 Del på Facebook Svart 4.Februar.2005 Hva med multisim? Det er en demo på det som ligger på nettet. Søk på "multisim demo" .Det er et program som kan simulere elektriske koblinger, motstander, transistorer osv. Vi bruker det på skolen. Demoen fungerer stort sett greit sett i forhold til at den er gratis og programmet koster flesk. Man kan også sette opp kretser med lyspærer, LED`s, osv. Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 5.Februar.2005 Del på Facebook Svart 5.Februar.2005 (redigert) Hva med multisim? Det er en demo på det som ligger på nettet. Søk på "multisim demo" .Det er et program som kan simulere elektriske koblinger, motstander, transistorer osv. Vi bruker det på skolen. Demoen fungerer stort sett greit sett i forhold til at den er gratis og programmet koster flesk. Man kan også sette opp kretser med lyspærer, LED`s, osv. <{POST_SNAPBACK}> Proffe tegneprogrammer ER dyrt! Og i tidenes "data-morgen" fantes de ikke heller. Det JEG gjorde, var å ta tak i et enkelt tegneprogram, og lage et tegningsbibliotek for el-skjema sjøl. De første komponentene laget jeg (brytere, lyspunkt, sikringer osv.) fra skratch. Så "stjal" jeg andre symbol fra div. ferdige skjema, og la alle symbolene ut på en tegning; Denne "tegningen" (symbol-biblioteket) lar jeg ligge oppe samtidig med det skjema (for båt eller hus) jeg er i arbeid med, og så er det bare å bruke "klippe-lime" fra "biblioteket". Funker bra, men gir selvsagt ikke ferdige koblingslister osv. som et kostbart el-tegneprogram gir. Da jeg kjører Macintosh, var det lett å starte med dette tidlig, men etter at PC også kom med grafisk brukergrensesnitt, er det like lett der! Redigert 5.Februar.2005 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
giver Svart 5.Februar.2005 Del på Facebook Svart 5.Februar.2005 Proffe tegneprogrammer ER dyrt! Og i tidenes "data-morgen" fantes de ikke heller. Det JEG gjorde, var å ta tak i et enkelt tegneprogram, og lage et tegningsbibliotek for el-skjema sjøl. De første komponentene laget jeg (brytere, lyspunkt, sikringer osv.) fra skratch. Så "stjal" jeg andre symbol fra div. ferdige skjema, og la alle symbolene ut på en tegning; Denne "tegningen" (symbol-biblioteket) lar jeg ligge oppe samtidig med det skjema (for båt eller hus) jeg er i arbeid med, og så er det bare å bruke "klippe-lime" fra "biblioteket". Funker bra, men gir selvsagt ikke ferdige koblingslister osv. som et kostbart el-tegneprogram gir. Da jeg kjører Macintosh, var det lett å starte med dette tidlig, men etter at PC også kom med grafisk brukergrensesnitt, er det like lett der! <{POST_SNAPBACK}> HeiDu kan jo prøve dette programmet. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.