Ramsli Startet 29.Juli.2012 Del på Facebook Startet 29.Juli.2012 Spørsmål til erfarne båtfolk; Jeg har en 26 fot båt med innenbords bensinmotor. Motoren har fungert meget bra men etter 5 ukers (!) ferie hadde jeg i dag problemer med å få den opp i turtall. Først nektet motoren å ha høyere turtall enn 2500 RPM mot 4500 vanligvis. Jeg kjørte da tilbake til kai og så at propellen og flapsene var helt fulle av skjell. Etter beste evne klarte jeg å få bort 50-60% av det som var på propellen. Når jeg så kjørte ut igjen fikk jeg turtallet opp til 3000 RPM og etter en 15-20 minutters kjøretur var den opp i nesten 4000 RPM. Foruten lavere RPM og fart enn normal var det ingen ulyder fra motor, oljen var ok samt temperatur. Mitt spørsmål er om dette er noe jeg bør bekymre meg for eller om det kun er å kjøpe dykkemaske og vaske propell, flaps og understellet skikkelig for skjell og annet så vil jeg igjen få motoren opp i vanlig fart og turtall??? Takker for synspunkter og tilbakemeldinger Jan Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 29.Juli.2012 Del på Facebook Svart 29.Juli.2012 (redigert) Det er nok bare rengjøring av propell og kanskje skroget også som skal til. Min ligger et sted hvor det gror mye, og etter hver sjøsetting med reint understell er både fart og turtall betraktlig øket. Ramsli : Motoren har fungert meget bra men etter 5 ukers (!) ferie hadde jeg i dag problemer med å få den opp i turtall. Jeg går ut fra at den har ligget stille i fem uker. Hadde du brukt den i fem uker gror det jo ikke noe særlig. Redigert 29.Juli.2012 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 29.Juli.2012 Del på Facebook Svart 29.Juli.2012 Dette er en typisk problemstilling om enn noe ekstrem. Det er helt normal og miste noen rpm og knop i løpet av en sesong. Det enkleste hadde jo vært om du kunne henge i krana på en båtforening i en snau time og brukt høytrykkspyler, men dykkermaske og skrape fungerer det også. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Bitteliten Svart 29.Juli.2012 Del på Facebook Svart 29.Juli.2012 Helt normalt dette. Jeg har hatt første skrapedykk allerede. I fjor var det så vidt vi kom i plan på høsten Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 29.Juli.2012 Del på Facebook Svart 29.Juli.2012 Tenk på hvor liten overflate propbladene egentlig har i forhold til ha de skyver på. Da har du også en pekepinn om hvor mye et par rur ødelegger. Flapsene er mindre kritisk. Men det er kanskje blitt groe på skroget også? Sitér dette innlegget Link to post
Ramsli Svart 29.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2012 Tusen takk for veldig beroliggende tilbakemeldinger Med 5 ukers ferie mente jeg at båten hadde ligget i ro i fem uker. Da er det bare å gå til innkjøp av dykkermaske - alternativt høre om båtforeningen kan heise opp båten for meg. Takk igjen! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 29.Juli.2012 Del på Facebook Svart 29.Juli.2012 Heis opp og spyl. Da blir det ordentlig bra Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 31.Juli.2012 Del på Facebook Svart 31.Juli.2012 Jeg hadde mistet 6-7 knop på topp når jeg skulle begynne ferien. Slippsatte i Tønsberg og høytrykkspylte propell/flaps/flyndre som hadde fått 2-3mm rur. Dette slår oksygenet ut av vannet og man mister skyvekraft. Mister også turtall. Når du skriver at du hadde skjell tror jeg du har ganske mye rur også..... Få den på land for vask ! Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
NilsPils Svart 31.Juli.2012 Del på Facebook Svart 31.Juli.2012 ..... Dette slår oksygenet ut av vannet og man mister skyvekraft......... Som gammel vannkraftingeniør: Har jeg gått glipp av noe her??? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
VannTro Svart 31.Juli.2012 Del på Facebook Svart 31.Juli.2012 (redigert) Mulig jeg har missforstått noe, men jeg har alltid sett at jo mer friksjon man skaper i vann jo mer luftbobler vil det dannes......eller var det kanskje at propeller danner undertrykk på forsiden det du siktet til. Effekten av en propell med rur på er uansett ikke noe å skryte av. Redigert 31.Juli.2012 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
trulsant Svart 31.Juli.2012 Del på Facebook Svart 31.Juli.2012 Disse luftboblene er vanndamp, siden undertrykk senker kokepunktet for vann. Og vann i gassform er mye mer elastisk enn vann, og det blir som å springe på en madrass, tungt, men lite fremdrift! Og dessuten skader boblene metallet når de kollapser, og vil over tid gi skader på metallet. TA Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 1.August.2012 Del på Facebook Svart 1.August.2012 (redigert) Jeg tror vi skal være enige om at propellen fungerer dårlig med rur. Men jeg tror nok vi bør la forklaringer som "slår oksygenet ut av vannet" og "som å springe på en madrass" ligge uten å dra dette videre. Redigert 1.August.2012 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.