Jump to content

Lavt turtall pga. skjell på propell?


Ramsli

Recommended Posts

Spørsmål til erfarne båtfolk;

 

Jeg har en 26 fot båt med innenbords bensinmotor. Motoren har fungert meget bra men etter 5 ukers (!) ferie hadde jeg i dag problemer med å få den opp i turtall. Først nektet motoren å ha høyere turtall enn 2500 RPM mot 4500 vanligvis. Jeg kjørte da tilbake til kai og så at propellen og flapsene var helt fulle av skjell. Etter beste evne klarte jeg å få bort 50-60% av det som var på propellen.

 

Når jeg så kjørte ut igjen fikk jeg turtallet opp til 3000 RPM og etter en 15-20 minutters kjøretur var den opp i nesten 4000 RPM.

 

Foruten lavere RPM og fart enn normal var det ingen ulyder fra motor, oljen var ok samt temperatur.

 

Mitt spørsmål er om dette er noe jeg bør bekymre meg for eller om det kun er å kjøpe dykkemaske og vaske propell, flaps og understellet skikkelig for skjell og annet så vil jeg igjen få motoren opp i vanlig fart og turtall???

 

Takker for synspunkter og tilbakemeldinger

 

Jan

Link to post

Det er nok bare rengjøring av propell og kanskje skroget også som skal til. Min ligger et sted hvor det gror mye, og etter hver sjøsetting med reint understell er både fart og turtall betraktlig øket.

 

 

Ramsli : Motoren har fungert meget bra men etter 5 ukers (!) ferie hadde jeg i dag problemer med å få den opp i turtall.

 

Jeg går ut fra at den har ligget stille i fem uker. Hadde du brukt den i fem uker gror det jo ikke noe særlig.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post

Jeg hadde mistet 6-7 knop på topp når jeg skulle begynne ferien. Slippsatte i Tønsberg og høytrykkspylte propell/flaps/flyndre som hadde fått 2-3mm rur.

Dette slår oksygenet ut av vannet og man mister skyvekraft. Mister også turtall. Når du skriver at du hadde skjell tror jeg du har ganske mye rur også.....

Få den på land for vask !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Mulig jeg har missforstått noe, men jeg har alltid sett at jo mer friksjon man skaper i vann jo mer luftbobler vil det dannes......eller var det kanskje at propeller danner undertrykk på forsiden det du siktet til.

Effekten av en propell med rur på er uansett ikke noe å skryte av.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Jeg tror vi skal være enige om at propellen fungerer dårlig med rur. Men jeg tror nok vi bør la forklaringer som "slår oksygenet ut av vannet" og "som å springe på en madrass" ligge uten å dra dette videre. :wflag:

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...