chrisrik Startet 29.Juli.2012 Del på Facebook Startet 29.Juli.2012 Heisann, driver med feilsøkingen min her etter at jeg ikke fikk start nå lørdag. Virker som at motor ikke får drivstoff (starter, går et par sekunder og stopper). Båt har (dessverre) blitt oppbevart uten noe særlig drivstoff et par uker nå. Systemet er som følger; har fast tank med lufting, påfyllingsstuss, +/- strøm til tankmåler og drivstoffslangen som går til motor. Tilkoblingen til tanken er under en form for gummibelg skrudd i dørken - har ikke villet åpne denne ennå siden jeg ikke vet hva som venter meg der. Synes derimot det er rart at noe galt har skjedd der iløpet av et par uker uten bruk. Fra tanken går drivstoffslangen til et raconfilter/grovfilter med tappekran/vannutskiller, derfra videre til en gummibelg for pumping og videre inn i drivstoffilteret på motoren. Har også sjekket fordeleren på motoren (sykkelventilen) for om det var trykk her - det var det ikke. Har gått over så og si alle skjøter og sjekket at disse virker tett, byttet slangeklemmer og sjekket at det ikke er noen skader på slangen. Men jeg greier ikke pumpe drivstoff opp av tanken nå. Har folk noe forslag til hvordan jeg bør gå frem videre? Når jeg pumper virker det som belgen bare dytter luft frem og tilbake. Hvordan får man dratt opp drivstoffet? Takker for alle svar Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
chrisrik Svart 29.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2012 Etter å ha fortsett søkingen her inne kom jeg over en som har brukt følgende pumpe http://www.jula.no/oljeskiftpumpe-650207 til noe som virker som samme problem, vil denne kunne gjøre en jobb som pumpebelgen ikke gjør? Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
ivar Svart 29.Juli.2012 Del på Facebook Svart 29.Juli.2012 ventilene i disse pumpebelgene slites over tid og vil kunne gjøre som du beskriver. Det jeg bruker å gjøre da , er å lage kink på slangen, vekselvis før og etter blæra når du pumper , dvs lag kink før når du klemmer, så eventuell bensin blir presset mot motoren, så lag kink etter blæra når du slipper opp, slik at bensina blir sugd fra tanken og ikke fra motor Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
chrisrik Svart 29.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2012 Da blir det morgendagens tapre forsøk. Har også en idè om å fylle tanken opp til kanten, at dette kanskje vil gjøre det enklere. Men skal snart kjøre ganske langt med båten på henger, så hadde vært fint å sluppet dette. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
bella580C Svart 29.Juli.2012 Del på Facebook Svart 29.Juli.2012 Heisann. Hadde samme problemet med min hpdi 200. Jeg skiftet blære og slanger uten hell. Skiftet alle filtre, det i Varpor hva meget tilsmusset. Jeg koblet fra bensinslange som går inn på motor, satte en tom brusflaske der. Pumpet på blære til bensin kom ut av slange, så stakk jeg slangen tilbake. Da ble mitt problem løst. Sitér dette innlegget Shetland family four, mercury 135. Uttern C 56, mercury 50. Fibrafort style 215, mercury 150/ Yamaha 200 hpdi / Suzuki 115 Sea Ray 240 Sundanser, mercruiser 5,0 MPI Link to post
chrisrik Svart 29.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2012 Så bra, takk for tilbakemeldingen! Godt at løsningen virker å være såpass billig Da blir det litt drivstoffpenger igjen denne måneden også hehe. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
bella580C Svart 29.Juli.2012 Del på Facebook Svart 29.Juli.2012 Hvilken hpdi har du? Sitér dette innlegget Shetland family four, mercury 135. Uttern C 56, mercury 50. Fibrafort style 215, mercury 150/ Yamaha 200 hpdi / Suzuki 115 Sea Ray 240 Sundanser, mercruiser 5,0 MPI Link to post
chrisrik Svart 29.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2012 2003 200hk, stort mer enn det vet jeg ikke. Er vel ikke så mange utgaver - er ikke Vmax. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
bella580C Svart 29.Juli.2012 Del på Facebook Svart 29.Juli.2012 Ok. Min er en yamaha hpdi 200 vmax. 6 sylindret to takter. 2003 modell Får ikke mere enn 5100 omdr. Anntakelig propell bytte som må til. 14X21 Sitér dette innlegget Shetland family four, mercury 135. Uttern C 56, mercury 50. Fibrafort style 215, mercury 150/ Yamaha 200 hpdi / Suzuki 115 Sea Ray 240 Sundanser, mercruiser 5,0 MPI Link to post
chrisrik Svart 29.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2012 Antakelig - har vel drøye 52, forrige eier har byttet til stålpropell men endret ikke betydelig ytelse. Er mange tråder her inne med beregning av riktig propell - dog er du vel neppe langt unna optimalt med 5100. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
bella580C Svart 29.Juli.2012 Del på Facebook Svart 29.Juli.2012 Hmmmm....jeg får bra kraft og fart på motor, men forrige eier mente 5500 burde være optimalt.. Tror kansje jeg beholder min propell...ja om ikke to takter skal ha mere turtall da... Sitér dette innlegget Shetland family four, mercury 135. Uttern C 56, mercury 50. Fibrafort style 215, mercury 150/ Yamaha 200 hpdi / Suzuki 115 Sea Ray 240 Sundanser, mercruiser 5,0 MPI Link to post
ivar Svart 29.Juli.2012 Del på Facebook Svart 29.Juli.2012 5500 er vel optimalt på disse. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
bella580C Svart 29.Juli.2012 Del på Facebook Svart 29.Juli.2012 Bør jeg gå fra 14 X 21 til 14 X 19. ? Sitér dette innlegget Shetland family four, mercury 135. Uttern C 56, mercury 50. Fibrafort style 215, mercury 150/ Yamaha 200 hpdi / Suzuki 115 Sea Ray 240 Sundanser, mercruiser 5,0 MPI Link to post
ivar Svart 29.Juli.2012 Del på Facebook Svart 29.Juli.2012 hva slags båt? Kanskje du kunne hevet motor et hull , det kan gi litt mer omdreininger Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
bella580C Svart 29.Juli.2012 Del på Facebook Svart 29.Juli.2012 Fibrafort style 215, 1000 kg + motor. Har hevet ett hull...på nederste hull tok den ikke inn vann ved skarpe svinger, gikk varm Sitér dette innlegget Shetland family four, mercury 135. Uttern C 56, mercury 50. Fibrafort style 215, mercury 150/ Yamaha 200 hpdi / Suzuki 115 Sea Ray 240 Sundanser, mercruiser 5,0 MPI Link to post
chrisrik Svart 30.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2012 Rakk en tur i båten idag også. Har lest her inne at folk med luft i systemet bare har bytter grovfilter og så har alt vært i orden. Begynte ved motoren med å gjøre noe så behagelig som å blåse i drivstoffslangen for å se etter lekasje. Fra motor og forbi pumpebelgen virker alt ok. Luftstrømmen går riktig vei og "lystrer" belgen avhengig om den er pressa inn eller ut. Men så tok jeg av slangene som går inn og ut av grovfilteret og blåste her. Da sev det luft ut selv om jeg holdt for utløpet (innløpet om jeg blåste andre veien). Sånn skal det vel ikke være? Det bygde seg ikke opp trykk i kjeften heller, selv om jeg blåste ganske kraftig - så "lekkasjen" er relativt stor. Bør jeg kjøpte helt nytt filter, eller skru det av og på - kanskje smøre på noe fett? Blåste også i drivstoffslangen og da hører jeg det "bobler" - så det er væske i andre enden - dvs. nok drivstoff i andre enden. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
chrisrik Svart 30.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2012 Da har jeg fAktisk greid å få bensinen til grovfilteret, men synes det tar veldig mange pump for å fylle dette. Er det normalt? Det er jo endel som skal inn der men... Like mye luft der som på 2 meter drivstoffslange? Kanskje ? Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
chrisrik Svart 30.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2012 Statusupdate, bensinen har nå kommet helt frem til motoren!!! Jeg fikk lett fylt opp bensinfilteret på motor, skrudde på tenningen så deivstoffpumpa fikk pumpe bensin videre inn i motor. Kontrollerte at bensin var kommet frem ved å åpne ventilen på fordeleren - bensin poppet ut - all Good! Men når jeg så skulle etterfylle bensin i drivstofffilteret på motoren så merker jeg at blæra ikke pumper noe særlig. Kommer bare noen dråper for hvert pump. Er blæra sliten? Isåfall forklarer det kanskje hvorfor det tok så lang tid å pumpe... (kjenner det i underarmene nå!:) Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
ivar Svart 30.Juli.2012 Del på Facebook Svart 30.Juli.2012 kan være at den er sliten ja, og bare pumper bensina frem & tilbake som du mistenker i en post lenger opp Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
chrisrik Svart 30.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Juli.2012 Da blir det blæreskifte imorgen. Skulle skulle hatt ei før og etter grovfilteret for å gjøre det enklere å skifte filter. Alternativet er vel å klipe slangen men. Å pumpe drivstoff hele veien gidder jeg ikke gjøre en gang til, det er helt sikkert! Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
chrisrik Svart 31.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2012 (redigert) Statusoppdatering - ikke resultat, se video under. Har ikke byttet blære enda, så denne blir ikke hard. Greier ikke fylle helt opp drivstoff-filteret, er et lite luftlag øverst som bobler når jeg pumper. Men skjønner ikke at dette er noe problem - pumpa ligger jo nederst så at det er litt luft øverst skjønner jeg ikke skal være problematisk?Pumpa går når tenninga vris om, og slutter å gå etter et par sekunder. Når motor stopper, så begynner den å gå igjen for så å stoppe. Noen tips? Redigert 31.Juli.2012 av chrisrik (see edit history) Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
chrisrik Svart 31.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2012 Fikk bort lufta i filteret manuelt, nå er blæra hard og filteret fullt... Samme symptom... Nå er jeg uten ideér... :-( Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
chrisrik Svart 31.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2012 Et siste tappert forsøk og da starta og gikk den! Nå går den på tomgang, ujevnt, men holder seg ilive, lar den stå ei stund å gå. Dør dersom jeg ruser den. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
bella580C Svart 31.Juli.2012 Del på Facebook Svart 31.Juli.2012 Mitt drivstoff filter er ikke helt fylt opp heller. Mangler ca 1 cm på toppen. Så det er nokk i orden. Den får ikke bensin.....hva med filter i Varpor? Det er et filter inni den. Gult. Til meg hva det nesten tett i den. Går ann å blåse ren med trykkluft i nødsfall Sitér dette innlegget Shetland family four, mercury 135. Uttern C 56, mercury 50. Fibrafort style 215, mercury 150/ Yamaha 200 hpdi / Suzuki 115 Sea Ray 240 Sundanser, mercruiser 5,0 MPI Link to post
chrisrik Svart 31.Juli.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Juli.2012 Takk for tips bella580c. Jeg lot den stå å gå en stund og det hjalp visst! Rusa den til 2000 rpm etter 10/15 minutter og det overlevde den (ville ikke irritere naboene mer enn jeg må). Tipper det er greit nå, men blir å kjøpe nye filter og skifte dem. Må også få lada batteriet litt, fått kjørt seg litt de siste par dagene. Strengt tatt bør nok det også byttes etter hvert. Satser på en prøvetur iløpet av uka med følgebåt Tusen takk for all hjelp jeg har fått - lært masse! Føler meg ganske hændy her jeg sitter. Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.