Jump to content

Falsk luft - Yamaha HPDI får ikke drivstoff


chrisrik

Recommended Posts

Heisann, driver med feilsøkingen min her etter at jeg ikke fikk start nå lørdag. Virker som at motor ikke får drivstoff (starter, går et par sekunder og stopper).

Båt har (dessverre) blitt oppbevart uten noe særlig drivstoff et par uker nå.

Systemet er som følger; har fast tank med lufting, påfyllingsstuss, +/- strøm til tankmåler og drivstoffslangen som går til motor. Tilkoblingen til tanken er under en form for gummibelg skrudd i dørken - har ikke villet åpne denne ennå siden jeg ikke vet hva som venter meg der. Synes derimot det er rart at noe galt har skjedd der iløpet av et par uker uten bruk.

Fra tanken går drivstoffslangen til et raconfilter/grovfilter med tappekran/vannutskiller, derfra videre til en gummibelg for pumping og videre inn i drivstoffilteret på motoren.

Har også sjekket fordeleren på motoren (sykkelventilen) for om det var trykk her - det var det ikke.

 

Har gått over så og si alle skjøter og sjekket at disse virker tett, byttet slangeklemmer og sjekket at det ikke er noen skader på slangen. Men jeg greier ikke pumpe drivstoff opp av tanken nå. Har folk noe forslag til hvordan jeg bør gå frem videre? Når jeg pumper virker det som belgen bare dytter luft frem og tilbake. Hvordan får man dratt opp drivstoffet?

 

Takker for alle svar

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post

ventilene i disse pumpebelgene slites over tid og vil kunne gjøre som du beskriver.

 

Det jeg bruker å gjøre da , er å lage kink på slangen, vekselvis før og etter blæra når du pumper , dvs lag kink før når du klemmer, så eventuell bensin blir presset mot motoren, så lag kink etter blæra når du slipper opp, slik at bensina blir sugd fra tanken og ikke fra motor

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Heisann.

 

Hadde samme problemet med min hpdi 200.

 

Jeg skiftet blære og slanger uten hell.

Skiftet alle filtre, det i Varpor hva meget tilsmusset.

 

Jeg koblet fra bensinslange som går inn på motor, satte en tom brusflaske der. Pumpet på blære til bensin kom ut av slange, så stakk jeg slangen tilbake.

Da ble mitt problem løst.

Shetland family four, mercury 135.

Uttern C 56, mercury 50.

Fibrafort style 215, mercury 150/ Yamaha 200 hpdi / Suzuki 115

Sea Ray 240 Sundanser, mercruiser 5,0 MPI

Link to post

Ok.

 

Min er en yamaha hpdi 200 vmax. 6 sylindret to takter.

2003 modell

 

Får ikke mere enn 5100 omdr.

Anntakelig propell bytte som må til.

14X21

Shetland family four, mercury 135.

Uttern C 56, mercury 50.

Fibrafort style 215, mercury 150/ Yamaha 200 hpdi / Suzuki 115

Sea Ray 240 Sundanser, mercruiser 5,0 MPI

Link to post

Hmmmm....jeg får bra kraft og fart på motor, men forrige eier mente 5500 burde være optimalt..

 

Tror kansje jeg beholder min propell...ja om ikke to takter skal ha mere turtall da...

Shetland family four, mercury 135.

Uttern C 56, mercury 50.

Fibrafort style 215, mercury 150/ Yamaha 200 hpdi / Suzuki 115

Sea Ray 240 Sundanser, mercruiser 5,0 MPI

Link to post

Rakk en tur i båten idag også. Har lest her inne at folk med luft i systemet bare har bytter grovfilter og så har alt vært i orden. Begynte ved motoren med å gjøre noe så behagelig som å blåse i drivstoffslangen for å se etter lekasje. Fra motor og forbi pumpebelgen virker alt ok. Luftstrømmen går riktig vei og "lystrer" belgen avhengig om den er pressa inn eller ut.

Men så tok jeg av slangene som går inn og ut av grovfilteret og blåste her. Da sev det luft ut selv om jeg holdt for utløpet (innløpet om jeg blåste andre veien). Sånn skal det vel ikke være? Det bygde seg ikke opp trykk i kjeften heller, selv om jeg blåste ganske kraftig - så "lekkasjen" er relativt stor.

Bør jeg kjøpte helt nytt filter, eller skru det av og på - kanskje smøre på noe fett? Blåste også i drivstoffslangen og da hører jeg det "bobler" - så det er væske i andre enden - dvs. nok drivstoff i andre enden.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post

Statusupdate, bensinen har nå kommet helt frem til motoren!!! Jeg fikk lett fylt opp bensinfilteret på motor, skrudde på tenningen så deivstoffpumpa fikk pumpe bensin videre inn i motor. Kontrollerte at bensin var kommet frem ved å åpne ventilen på fordeleren - bensin poppet ut - all Good!

 

Men når jeg så skulle etterfylle bensin i drivstofffilteret på motoren så merker jeg at blæra ikke pumper noe særlig. Kommer bare noen dråper for hvert pump.

 

Er blæra sliten? Isåfall forklarer det kanskje hvorfor det tok så lang tid å pumpe... (kjenner det i underarmene nå!:)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post

Statusoppdatering - ikke resultat, se video under. Har ikke byttet blære enda, så denne blir ikke hard. Greier ikke fylle helt opp drivstoff-filteret, er et lite luftlag øverst som bobler når jeg pumper. Men skjønner ikke at dette er noe problem - pumpa ligger jo nederst så at det er litt luft øverst skjønner jeg ikke skal være problematisk?Pumpa går når tenninga vris om, og slutter å gå etter et par sekunder. Når motor stopper, så begynner den å gå igjen for så å stoppe.

Noen tips?

Redigert av chrisrik (see edit history)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post

Mitt drivstoff filter er ikke helt fylt opp heller. Mangler ca 1 cm på toppen. Så det er nokk i orden.

 

Den får ikke bensin.....hva med filter i Varpor?

Det er et filter inni den. Gult.

Til meg hva det nesten tett i den.

Går ann å blåse ren med trykkluft i nødsfall

Shetland family four, mercury 135.

Uttern C 56, mercury 50.

Fibrafort style 215, mercury 150/ Yamaha 200 hpdi / Suzuki 115

Sea Ray 240 Sundanser, mercruiser 5,0 MPI

Link to post

Takk for tips bella580c. Jeg lot den stå å gå en stund og det hjalp visst! Rusa den til 2000 rpm etter 10/15 minutter og det overlevde den (ville ikke irritere naboene mer enn jeg må). Tipper det er greit nå, men blir å kjøpe nye filter og skifte dem. Må også få lada batteriet litt, fått kjørt seg litt de siste par dagene. Strengt tatt bør nok det også byttes etter hvert.

 

 

Satser på en prøvetur iløpet av uka med følgebåt :thumbsup:

 

Tusen takk for all hjelp jeg har fått - lært masse! Føler meg ganske hændy her jeg sitter. :lol:

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...