Jump to content

Falsk luft - Yamaha HPDI får ikke drivstoff

chrisrik

Recommended Posts

Ja da var vi tilbake på start :thumbsdown:

Etter litt lugging med å få start ved flytebrygga i morges - så kom den etter noen forsøk, og med noen hjelpende trykk på besinblæra (da holdt jeg den i livet). Til slutt spratt turtallet opp fra 3-400 rpm til normale 700 på tomgang.

Fikk fylt tank og satt i marsj, merket litt antydning til jaging på rundt 3500, men lå jevnt på mellom 4 og 4500 i en drøy time uten feilskjær. Motor og båt gikk som ei klokke. I det vi tar igjen Hurtigruta så går det en alarm og motor går over i safemode. Gassen kuttes automatisk og vi er nede i under 2000. Men stopper aldri, gjorde noen forsøk på å passere 2000, men etter kort tid kommer alarmen og sikkerhetsmodusen slår inn.

Fikk putret i 7 knop tilbake til havn (Sjøholt), rakk akkurat bussen tilbake til Ålesund hvor jeg henta bil og henger. Så nå står båten utenfor her igjen. Neste stopp tror jeg er Dyrkorn Fritid. Gjorde et forsøk på å starte motoren etter buss- og bilturen (drøy time), og motor var like vrien å få i gang igjen. :nonod:

Jeg skjønner ingenting!

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

1: kommer startproblemene av at anlegget fra tank til motor ikke er tett, og følgende trekker motor friluft?!

2: er start problemene et resultat av dårlig bensinpumpe, og følgende så jager den?!

3: alarmen: er det en sensor som er gåen? Fungerer termostat og impelleren tilfredsstillende?!

4: fungerer oljemaringen tilfredsstillende, eller er det oljepumpa

Eureka - kanskje. Men tror jeg skal være litt ydmyk og si at jeg tror dessverre ikke det opprinnelige problemet er løst heller. Etter å ha sovet på problemet mistenker jeg at det er to ting som er feil her, kanskje èn.

andk (som var så heldig å få være med på båtturen og havariet!) og jeg er vel litt enig i at det er noe rart med bensintilførselen. Siden motoren går såpass fint, men ikke greier å bestemme seg for turtall - sporadisk. Så dette er første feil, hva som kan være årsaken til dette aner jeg ikke. Men pumpeblæra blir steinhard ved pumping, og da mistenker jeg at systemet er tett. Med andre ord tror jeg at "falsk luft"-teorien er busted.

Har lest at hvis luftingen til tanken ikke er god nok, blir det vakuum i tanken og motor går ujevnt / stopper. Men dette systemet er pinlig enkelt ombord, slangen er knapt 20 cm og den omvendte U'en på slangen (som skal hindre skit kommer inn i tanken) er ikke veldig brå så tror ikke denne struper noe. Har heller ikke vært gjort noe / vært utsatt for noe i sommer når den har stått med presenning over seg.

Dernest er det vel tette filtre som kan begrense tilføreselen, men når jeg gikk over bensintilførselen så testet jeg å pumpe bensin ut av tank og ut - dette var ikke noe problem, så forfilteret er ikke for tett av skit, så da er det i mitt hode kun finfilteret i motoren og bensinpumpa som gjenstår. Sistnevnte håper jeg ikke det er noe galt med for den er litt dyr.

Når det gjelder alarm og safemode så virker det som at det ofte er en sensor som har røket. Ser hvertfall det er løsningen på iboats-forumet som har tilsvarende feil. Alternativet er andk sin teori om at bensintilførselen er for dårlig, motor går for tynt (for lite drivstoff) som øker temperaturen så mye at alarmen går.

Var i kontakt med Dyrkorn Fritid nå, de er fullbooka ut august! Gode tider der borte... Håper de har mulighet til å kjapt koble til diagnose-systemet sitt og lese av feilkodene om ikke annet. Får se når de ringer opp igjen.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

• 2 uker senere...

Da har motor vært inne hos forhandler for å avlese eventuelle feilkoder. Her er det ikke registrert noen, så det gav ikke mye hjelp. Men det gikk jo en alarm - tro hvilken alarm som går, uten å bli logget?

Men det bør bety at det skumle (dyre ting) bør være på stell (som det elektriske, manglende olje etc). Så da er spørsmålet om det rett og slett er filtrene som ikke er medgjørlig. Henter båten i ettermiddag, så får jeg se om jeg får feilsøkt litt på egen hånd. Lest nå om et VST-filter som sitter etter det første bensinfilteret på motoren (gjennomsiktige plastfilteret). Skal også dobbeltsjekke hva som ble gjort ved siste service, men siden tanken ble kjørt nesten ved siste tur har jeg skjønt at det kan resultere i mye skit i systemet... Hvem vet, jeg tror ikke bensintank har vært rensket på ei stund.

Et spørsmål; dersom motor får for lite drivstoff - vil/kan det resulterer i økt temperatur?

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...