Jump to content

VP D2-55A, hvilke ledninger er det som er klipt av her?


hakonrk

Recommended Posts

Hadde nylig besøk av en servicefyr for å se på et problem med ladealarmen i en bruktbåt jeg har kjøpt, og i den forbindelse lurte han på hvorfor disse to ledningene var klippet (den grå, og den grå m/svart stripe):

klippet_a.jpg

 

(Eller klikk her for et enda større oversiktsbilde.)

 

Det som er brutt er altså forbindelsen mellom den svarte boksen (rele/sikringsboks i følge manualen) og den tykke svarte rørlignende tingen (aner ikke hva det er). Jeg kunne selvfølgelig ikke svare servicefyren da han spurte meg hvorfor den var klippet, og han droppet temaet. I ettertid ble jeg mer nysgjerrig på hva dette kan være, men ikke engang verkstedmanualen gav meg svaret. Noen som vet hva som har skjedd her?

Link to post
Share on other sites

Det er en D2-55A. Hos meg er den grå koblet til W, og grå/svart er bare klipt over. Jeg fulgte den svarte slangen som inneholder den grå og den grå/svarte, og denne slangen går tilbake inn i motoren. Jeg lurer på om dette er den som i manualen heter Engine speed sensor. Det gir jo mening ettersom den er klippet av, og i stedet før direkte på dynamoens W, som er turtall. Betyr dette at RPM-signalet også kunne vært levert direkte fra motoren, som et alternativ til dynamoens W?

Link to post
Share on other sites

Jeg har en grå fra "den svarte boksen" til turtalls sensoren. Denne gir signal til kompressorkontrolleren slik at kompressoren slår til når den skal. Men jeg har kad32 2004 modell

Mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Er 3 år siden jeg solgte båt med denne motoren.

Ta det med en klype salt, men jeg mener å huske at disse var klippet fra fabrikk.

Er usikker på hva de skulle vært til. El-skjema gikk med båten til ny eier.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...