Jump to content

Til tider "halv gass" på Tohatsu M40D2, noen forslag til løsning?


theman123

Recommended Posts

Det som skjer er at jeg kan ligge på full gass i 400-500 meter også går motoren ned til det som føles som halv gass. Men det som er rarest er at dette ikke skjer hver gang jeg kjører, bare innimellom...Og hvis jeg bare tutler bortover ica 5 min, så er plutselig motoren som den skal igjen... :confused: Har byttet alt som har med bensintilførsel å gjøre(Pumpe, slange, tank) så kan umulig være noe der. Har hørt at det skal være et simpelt varslingsystem(Usikker på om det er flere) for nivået i oljetanken, hvor den skal gå på halv gass hvis det er for lite olje i tanken,(som er full) så tviler vel på at det er noen flere varslinger som kan gå av.

 

På forhånd takk, takk for svar! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har byttet alt som har med bensintilførsel å gjøre(Pumpe, slange, tank) så kan umulig være noe der. Har hørt at det skal være et simpelt varslingsystem(Usikker på om det er flere) for nivået i oljetanken, hvor den skal gå på halv gass hvis det er for lite olje i tanken,(som er full) så tviler vel på at det er noen flere varslinger som kan gå av.

 

var borti noe lignende i forrige uke, og klødde meg fælt i hodet. Sjekket over hele bensintilførselen , hadde oppe pumpe, filter, forgassere uten å finne noe.

 

Fant tilslutt at bensinslangen mellom bensinfilteret på motor og pumpa hadde en umerkelig knekk. Nok til at pumpa klarte å suge den flat -> den fikk da nok fuel til å gå på 1-2 sylindre.

 

Har ikke hatt tohatsu , men på yamaha så er varsling for oljemangel/temperatur sånn at turtallet kutter på 2000 , høres ikke ut som at det er det som skjer her.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

var borti noe lignende i forrige uke, og klødde meg fælt i hodet. Sjekket over hele bensintilførselen , hadde oppe pumpe, filter, forgassere uten å finne noe.

 

Fant tilslutt at bensinslangen mellom bensinfilteret på motor og pumpa hadde en umerkelig knekk. Nok til at pumpa klarte å suge den flat -> den fikk da nok fuel til å gå på 1-2 sylindre.

 

Har ikke hatt tohatsu , men på yamaha så er varsling for oljemangel/temperatur sånn at turtallet kutter på 2000 , høres ikke ut som at det er det som skjer her.

 

Hadde samme som deg meg at motoren kun gikk på 1-2 sylindere til tider, men etter bytte av slange var det borte og det skjedde mye sjeldnere enn før(ikke spør meg hvorfor), men når problemet oppstår får jeg fortsatt ikke mer enn halv gass... Vet at den motoren jeg har er veeeeldig simpel så tviler på at den har mer enn turtallsperre og oljenivåvarsling. Men takk for at du satte meg på tanken om å åpne å sjekke at bensinslangen ikke har noen stygge knekker. I og med at den ligger skjult inne i skroget så vet man aldri! :pray:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...