Sjeldenutpå Startet 30.Juli.2012 Del på Facebook Startet 30.Juli.2012 Har fått delaminering av finergulvet i gummibåten til jentungen. Tenkte på om det kunne gå an å støpe "rib" bunn utvendig, og droppe de finerplatene som er over den oppblåsbare pølsa. Er dette mulig? Hvordan unngå at potongene vil ligge å gnage på fiber bunnen feks? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
CSL Svart 30.Juli.2012 Del på Facebook Svart 30.Juli.2012 Det hørtes ikke enkelt ut å få til. De fleste gummijoller med glassfiberbunn har jo pontongene festet i et spor i toppen av formen. Tror heller jeg ville byttet den/de platene som er dårlige, og så evt. byttet til en glassfiberbunnet jolle om man heller vil ha det. Du kan jo f.eks. høre med Rammsalt om det er noe han har trua på, det han ikke får til med gummibåter er det ikke mange som kan Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
trulsant Svart 30.Juli.2012 Del på Facebook Svart 30.Juli.2012 Så denne på finn, kanskje den kan gi noe ideer om hvordan det kan gjøres? http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=36267989 TA Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 30.Juli.2012 Del på Facebook Svart 30.Juli.2012 Hehe, jeg tror nok du må sette en ny rib på lista di Sæbø.. Jeg har den ganske langt oppe på min ;-) Sitér dette innlegget Link to post
gunped Svart 30.Juli.2012 Del på Facebook Svart 30.Juli.2012 Jeg hadde for mange år siden en Maxxon gummibåt med dårlig dørk og ikke bra kjøreegenskaper.Har altid likt å eksperimentere så jeg fikk tak i en passe stor bit av 25 cm. tykk fryseromsisolasjon.Denne skar jeg til med den gamle dørken som mal,men lagde en god Vbunn i den.Så la jeg på tre lag glassfiber og polyester på alle sider og avsluttet med toppcoate,litt sand i toppcoaten på dørken for antiskli.Jeg fjerna så pølsa i bunn og klarte akkurat å presse nykonstruksjonen ned i båten med litt vold.Etter pumping av luft i pøslene var det første jeg merket at båten hadde blitt mange kilo lettere,på sjøen gikk den som en kule,mye lettere i plan og stiv og fin. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2012 Trur kanskje eg får lyst å leke litt macgyver :-) må uansett lage nye bunner, så kvifor ikkje prøve å forbedre. Rib er så meget dyrt, og de har fortsatt potonger som eldest, så bruktprisene er for høye føker eg. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
bliss X Svart 4.August.2012 Del på Facebook Svart 4.August.2012 Ligger en liten RIB å slenger i fjæra i nærheten av Vollen, Asker. Type D-340 VALIANT. Den så ganske hel ut bortsett fra hull i pontong, men har nok begrenset levetid hvis ingen tar seg av den Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 4.August.2012 Del på Facebook Svart 4.August.2012 Det er mye som går an hvis en bare tør å tenke litt utradisjonelt. Stå på! Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hel Svart 4.August.2012 Del på Facebook Svart 4.August.2012 Gummi list i endene på glassfiberen kansje Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Sjeldenutpå Svart 14.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2014 Eg ser eg la ikkje ut produksjonsbilder av nye bunnplater. De nye platene var av einaste finèr-typen den lokale byggevare hadde i rett dimmensjon, nå husker eg ikkje om det var 6 eller 7 eller 9mm. Eg la de gamle platene oppå og streka rundt og sagde. Platene fikk primer og 3 lag to komponent epoxy. I mai i år var de oppbrukt. Båten vart liggande utpå i eit par regndager, og då var platene nok oppløst til at den bakerste slo bølger på seg når ungane gav gass med 5hk. Gummibåten blir kanskje brukt hardt. Ungene elsker hekkbølger Her er løsningen no. Glassfiber. Det er eg ny på, så det kjem nokre spørsmål på slutten. Første dagen støpte eg berre ei strimle i midten, og så satte eg eit par 4lt kanner nedi slik at eg fikk strekt duken litt medan det herda. Måtte røkke de løs Glemte bilde av det, så første bilde er frå dag 2. Eg slipte/rubba med 80papir og vaske med aceton før eg støpte videre. Her er 1 lag 600gr duk oppi heile. Det var ganske lett å få duken inn i spalta mellom bunn-duk og potong. De synlige bølgene synest meget verre ut på bildene. Sikkert pga blitzen. Undersiden illustrerer bedre. Eg fekk "oki" symmetri i bølgene i duken. Nå har eg to lag med 600gr duk. Eg har ingen kjennskap til glassfiber og styrke. Kan nokon synse om dette blir stivt / sterkt nok? Eller bør eg ha 3 lag..... Eg tenker mest på vekta. Burde eg kanskje støpt inn nokre trekkerør lagsgående for å få profiler , eller på tvers ? Samtidig så vil eg ikkje ha det for stivt. kjem den i klem i mellom to større båter, så er det jo greit at bunnen flexer litt. Kor lenge må slik støping herde før eg sliper lett og tar på primer ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Eureka Svart 14.Juni.2014 Del på Facebook Svart 14.Juni.2014 (redigert) Tøft! Den løsningen hadde jeg ikke tenkt på i det hele tatt. Artig! Noen langskips avstiver hadde nok vært lurt. Det er jo en del krefter når båten smeller inn i en bølge. Jeg har en våt drøm om å bytte ut finerdørken i gummibåten med sandwichkonstruksjon. Har kontakter hos et verft som bygger i carbon og divinycell og har planer om på smiske til meg noe kapp. Det hadde blitt temmelig lett og solid. Redigert 14.Juni.2014 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 14.Juni.2014 Del på Facebook Svart 14.Juni.2014 Tror også jeg ville spandert noen avstivere, eventuelt en del tykkere bunn. Det siste er kanskje mest praktisk og likt de ribbene som har enkeltskrog. Hvordan vil du få ut vannet som samler seg mellom den nye bunnen og bunn-duken? Du burde kanskje ha en liten åpning akter for at det skal kunne piple opp og komme ut pluggen bak? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 14.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2014 Eg rekner med duken vil slippe fra støpen på sikt sidan eg bruker polyester og ikkje epoxy. Men det vannet som kommer i mellom der vil være så lite at kan fint være der. Hvor tykk bunn er vanlig i små joller? Og hvor mye bygger 2 lag 600duk ? Eg kan ikkje akkurat borre hull å måle ;-) Eg har kanskje brukt i overkant mykje polyester. Om eg støper inn ein profil, feks eit trekkerør på kvar side sånn ca mellom kjøl og potong, med eit lag 600 duk, så vil det stive meir en eit lag slett duk rekner eg med? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
larsern87 Svart 14.Juni.2014 Del på Facebook Svart 14.Juni.2014 Fiffig løsning. Det første som slo meg, er at om du nå støper videre fra dørken og halveis opp, eller litt til, på pølsa rundt båten, så har du jo omtrent en RIB. Så kan du fjerne duken i bunnen og. Vil tro båten blir meget stivere i lengderetning og. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 14.Juni.2014 Del på Facebook Svart 14.Juni.2014 To lag 600,gir ein tykkelse på 2 til 2.3mm.Du bør nok legge litt fleiere lag Der sterkeste er å lime på 10mm ruta divinicell ,for så å støype på 2 lag til med duk.Du kan lime divinicellen med glassfiber sparkel Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 14.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juni.2014 Osj, bygger det ikkje meir ? .... Eg er usikker på om eg kan bygge inn divinicell og bygge opp så mykje utan at gulvet bygger over dei områdene med ekstra tykk duk/gummi som er i kantane rundt i forbindelse med sammenføyning av potong og bunn. Eg vil ikkje ha støping i kontakt med luftpotongane tenkte eg. Men eg kan kikke litt på det, og kanskje eg kan teste ut kor stiv den er før eg begynner med maling. Hvor lang tid må polyester ha før eg kan belaste..., og male ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Jakob T Svart 14.Juni.2014 Del på Facebook Svart 14.Juni.2014 Om du limer divieicell 5 til 10 cm fra potongen med skrå kant,og støyper heilt ut ,blir dekket ca14 til 16 mm.Overlappen mot potongen vil da bli ca 4 til 5 mm.Bruker du toppcoat på polyesterbase,kan du behandle når det er blitt hardt.Kan brukes når det er blitt hardt Herdetid avhenger av tempratur Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 15.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2014 Oki :-) Det er ingen som selger dinidings over disk her i området, så eg er litt i tvil på løsning. Mulig eg kikker på plassering av evt stivere. Har ikkje lyst at jolla skal bli for tung. Samtidig er det en billig gummibåt med begrenset levetid på potonger, så det skal ikkje koste penger. Duk og polyester er overskudd frå anna produksjon. Isopor som kjerne smelter kanskje av polyester ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
trulsant Svart 15.Juni.2014 Del på Facebook Svart 15.Juni.2014 Isopor funker dårlig ja...den smelter. Men har noen andre plater på Biltema som er relativt rimelige, iallefall rimeligere enn Divyncell, og som gjør samme nytten. Jeg har brukt det til ei ileggsplate jeg har laget, er 2cm tykk, med ett par lag støp på hver side. Stiv og lett er den. TA Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 15.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2014 Oki Var ute i garasjen å sjekka litt på sammenliminga av bunn og potong i gummibåten, det er plenty høyde på forsterkingane til å bygge opp tykkere gulv. Eg fekk ikkje tid i dag, men eg tenker å klatre oppi båten å gynge litt for å kjenne om den virker stiv nok. Skal sjekke biltema. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Jakob T Svart 15.Juni.2014 Del på Facebook Svart 15.Juni.2014 Biltema har divinicell ruta i 10mm.Lim denne med fibersparkel.å støyp på 2 lag 600.Blir råsterkt og lett Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 16.Juni.2014 Del på Facebook Svart 16.Juni.2014 Det jeg er litt usikker på her: når bølger slår oppi foran, eller båten skal i plan, da vil det virker en del krefter oppover. Dette vil presse gulver oppover. Hva er der som fester gulvet til pongtongene og hindrer at dette blir gnissende på hver bølge? Sitér dette innlegget Link to post
Ocean Queen Svart 16.Juni.2014 Del på Facebook Svart 16.Juni.2014 Dette var en morsom løsning på gummi jolla `Sæbø. Vi kjøpte en 6 fot Bombard jolle i 2003. Den knakk jeg tre av trespilene i bunnen på, første gang jeg gikk om bord i jolla. Tålte ikke mine 125 kg ; ) Vi laget en støpeform, som passet ned i bunnen på jolla, med tre cm opp kant . Smurte forma med voks ,og brukte tre lag 600 gr duk og polyester. Så fikk bunnen to strøk gelcoat + at vi monterte kant list av plast. Vi legger inn bunnen på insida, før jolla pumpes opp : ) He he `Det fungerer helt fint ! Den til og med planer , med nabo gutten på 11 år ombord og 5 hp motor . Med meg ,gjør den max 4 knop Nå har vi brukt jolla med glassfiber bunn i ni sesonger. Den lever enda ! Du har tatt jolla på alvor ! Lykke til videre med ny jolle bunn Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 16.Juni.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2014 . Hva er der som fester gulvet til pongtongene og hindrer at dette blir gnissende på hver bølge? Samme måte som med de orginale finèrplatene,de legges i før vi pumper luft, og så låses de av lufttrykket i potongene. Potongene går jo ca like mye inn over gulv som de bygger utover. Støpegulvet ligger også kilt mellom potong og orginal bunnduk. Det er ganske smal kile der. Og eg har støpt heilt inn i bunnen av den. Gulvet står gaddfast. Eg vil neppe klare å få det utav sjølv om eg tapper luft av potongene. Eg har også Brukt smal pensel og vert møysommelig slik at det ikkje er spisser og glassfibernåler ol inne i kilen som kan gnisse dersom det blir lite luft i potonger. Det hele var enkelt og fort gjort. Eg fann rutet dinivicell på biltema sine nettsider ja Det blir ca tusenlapp, og det spanderer eg ikkje. Det er eit "bruke det eg har" prosjekt. Så eg går for litt meir støp. Skal sjå om eg har noko lurt eg kan legge inn som stivere. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
larsern87 Svart 19.Juni.2014 Del på Facebook Svart 19.Juni.2014 Isopor innpakket i plastfolie fungerer kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.