Jump to content

Hvordan lader jeg batteriene smartest mulig?

2xDiesel

Recommended Posts

Jeg har lest mange tråder her om forskjellige oppsett når det gjelder lading av startbatteri og forbruksbank. Det virker som det er et hav av forskjellige måter å sette det opp på!

Det jeg lurer på er: Hva er ulempen med mit enkle oppsett?

2 motorer, koblet mot en forbruksbank med 3x115amp.

Eneste som skjer hos meg er at i det jeg vrir på tenningsnøkkelen, kobles et fjerde 115amp. inn i kretsen via et kraftig rele, samt at det kobles ut når jeg slår av tenningen. Har fungert som et skudd uten startproblemer av noe slag.

Hei,

Det er en måte jeg ikke har hørt om før, men er jo ganske bra. Hvis jeg har fortstått det riktig:

1) Motor av, releet åpent. Du bruker forbruksbateriet og startbatteriet står urørt. OK

2) Motor går, releet lukket. Du lader alle 4 bateriene samtidig. OK

3) Under start, med 50 - 100% lading på forbruksbatteriet. Releet lukket. Motoren startes på 4 fulle / halvfulle batterier. OK

4) Under start, med lite kapasitet på forbruksbatteriene. Releet lukket. Det friske reservebatteriet blir koblet til de tomme forbruksbatteriene og belastes av dem samtidig som det skal drive starteren. Du har kanskje en mulighet til å koble fra forbruksbatteriene når de er tomme, slik at de ikke belaster startbatteriet? Det vil nok i praksis fungere greit selv om forbruksbatteriet er utladet, med de blir en ekstra belastning.

Releet må koble sammen et friskt batterie med 3 tomme dette gir en spenningsforskjell og stor strøm. Under start må releet levere til starter og 3 tomme batterier. Dette releet må tåle ganske mye!

Og til slutt: Det er generellt sett ofte lurt å ha en vanlig løsning. Når man har en sær og spesiell løsning må man vite om det og ta hensyn til det under feil og feilsøking.

Gerhard

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...