bergetun Startet 30.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 30.Juli.2012 (redigert) Har kjøpt meg 12V LED (Sokkel G4) pærer fra DX som jeg skulle bytte ut de gamle glødepærene i båten. (For å spare batteriet) Så til spørsmålet : Selv om alle spotlightene i båten er helt lik, så er det bare i enkelte av spotlightene pærene fungerer. Har prøvd å finne ut hvorfor uten å helt forstå hvorfor dette ikke virker, for pæren som ikke virker i spotlight A virker fint i spotlight B. så det ikke selve pæren som er problemet. Det er jo helt vanlig 12-14V direkte fra batteri, så det skal ikke være noe omformer av noe slag. Er det noen som har vært borti dette problemet før? Redigert 30.Juli.2012 av bergetun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 30.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2012 Noen LED-pærer trenger riktig polaritet for å fungere, pluss og minus. Ville i første omgang prøvd å snu pæra (la polene i pæra komme inn i motsatt hull i forhold til tidligere). Er det LED-pærer med sokkel går det an å klippe løs ledningene i "støpselet" i spottene og feste de motsatt av hvordan de sto tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 30.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2012 Takk for svar. Jeg skal prøve teorien din :) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 30.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2012 Hadde samme problemet hos meg, og byttet bare om på ledningene til spotteren, og vips så var det lys Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 30.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2012 Ganske sikkert polaritetsfeil. Been there, done that! Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
bergetun Svart 31.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 Kan forresten anbefale disse LED pærene.http://dx.com/p/g4-1-2w-108-lumen-3500k-24-smd-led-car-warm-white-light-bulb-dc-12v-51269 Veldig fint lys i de spottene som faktisk virket. Alle pærene virket fint utenom en som jeg klarte å knekke pinnen fra loddingen. (min feil) Bestilte 16 stk for 189 kr ink frakt. Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 31.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 (redigert) Ser du har bestilt fra utlandet.Er dette pærer som enkelt kan fåes kjøpt i butikker i Norge? Edit: Når jeg ser på prisene som tas i Norge for disse pærene, forstår jeg hvorfor du bestiller fra USA. Redigert 31.Juli.2012 av Cruiseliner (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NasseN Svart 31.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 Har selv med stort hell bestilt mengder av LED pærer på Dealextreme (Hongkong ikke USA). Et helt hinsides utvalg (f.eks over 3000 ulike 12 volts LED pærer), gratis frakt og priser på under 1/4 av butikkpris i Norge. Slik jeg ser det ingen grunn til å handle andre steder da.. Tips: Sorterer vha reviews/ "most diggs" og hold bestillingen under tollgrensen på 200 kr. Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 31.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 Fikk snudd polariteten riktig vei på lampene mine, så nå virker alle sammen :) Med 12 spotter i kabinen, så har det totale watt forbruket på lyset gått fra 120 watt til 14.1watt . @Cruiseliner : Bestiller du 12 stk på den linken jeg postet litt lenger opp, så kommer du under den magiske 200 kr grensen . (Husk å trykke på "Enable Bulkrate" inne i handlekurven på nettsiden. (Da går total prisen ned fra 34 til 26 usd) Trenger du flere enn 12 stk, så bestiller du bare i 2 omganger. Frakt er ikke noe issue da dette alltid er inkludert hos DX Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 31.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 Ser du har bestilt fra utlandet.Er dette pærer som enkelt kan fåes kjøpt i butikker i Norge? Clasohlson: http://www.clasohlso...l&showTabs=true Biltema: http://www.biltema.n...LED-pare-46331/ Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Cruiseliner Svart 2.August.2012 Link til dette innlegget Svart 2.August.2012 @Cruiseliner : Bestiller du 12 stk på den linken jeg postet litt lenger opp, så kommer du under den magiske 200 kr grensen . (Husk å trykke på "Enable Bulkrate" inne i handlekurven på nettsiden. (Da går total prisen ned fra 34 til 26 usd) Trenger du flere enn 12 stk, så bestiller du bare i 2 omganger. Frakt er ikke noe issue da dette alltid er inkludert hos DX Takk, har bestilt nå. 12 stk. til en lavere pris enn hva jeg ser 1 pære selges til i Norge mange steder. Er det for øvrig noen som kan gi en teknisk forklaring på hvorfor noen pærer krever omvendt polaritet? Forstår ikke helt dette. Slik G4-sokkelen er utformet burde dette være hipp som happ. Ellers i 12-volts installasjoner sier det jo bare "paff" og sikringen går ved bytte av polaritet. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 2.August.2012 Link til dette innlegget Svart 2.August.2012 Noen LED pærer er polaritets avhengig. En vanlig lyspære trenger ikke det. Så de som installerte spottene til bruk for vanlig lyspærer var ikke så nøye med polariteten. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Cruiseliner Svart 2.August.2012 Link til dette innlegget Svart 2.August.2012 Noen LED pærer er polaritets avhengig. En vanlig lyspære trenger ikke det. Jeg forutsetter da at du med 'vanlig pære' mener halogenpærer med G4-sokkel (siden det er det vi snakker om her)? Forstår jeg deg riktig dersom halogen med G4 generelt skal fungere uavhengig av polaritet, i motsetning til LED-pærer? Følgelig er det da kun lampene som tilfeldigvis har "riktig" kobling (mht. LED) som fungerer? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 2.August.2012 Link til dette innlegget Svart 2.August.2012 Ja helt riktig. En glødepære er bare en glødespiral, uten å måtte tenke på pluss og minus. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Cruiseliner Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 Noen som har erfaring med normal leveringstid fra Dealextreme? Har ventet i 17 dager nå og vurderer å etterlyse varen. Tracking order funksjonen gir dessverre minimalt med informasjon. Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 Har handlet en del fra DX. 1-3 uker er normalt. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
index Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 4-6 uker på det jeg har bestilt derfra. Bare å smøre seg med tålmodighet.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
SveinEgil Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 Husk på at dere sjekker fargetempen på LED pærene fra dealextreme. Jeg bestilte en del LED av den gamle 1 pol sokkelen. Sjekket ikke fargen godt nok, og endte opp med et iskaldt lys. Ser ut som et kjølerom i kabinen Så nå blir det heller å skifte belysning til spot med LED. Skal du bestille fra dealextreme må du opprette en paypal konto. Den fungerer utmerket Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 17.August.2012 Link til dette innlegget Svart 17.August.2012 Noen LED pærer er polaritets avhengig. . LED står for Light Emitting Diode. Alle dioder er polaritetsavhengige. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.