Jump to content

12v LED pærer til båt/camping virker ikke i alle spotter

bergetun

Recommended Posts

Har kjøpt meg 12V LED (Sokkel G4) pærer fra DX som jeg skulle bytte ut de gamle glødepærene i båten. (For å spare batteriet)

Så til spørsmålet

: Selv om alle spotlightene i båten er helt lik, så er det bare i enkelte av spotlightene pærene fungerer.

Har prøvd å finne ut hvorfor uten å helt forstå hvorfor dette ikke virker, for pæren som ikke virker i spotlight A virker fint i spotlight B. så det ikke selve pæren som er problemet.

Det er jo helt vanlig 12-14V direkte fra batteri, så det skal ikke være noe omformer av noe slag.

Er det noen som har vært borti dette problemet før?

Redigert av bergetun (see edit history)

Ganske sikkert polaritetsfeil. Been there, done that!

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Har selv med stort hell bestilt mengder av LED pærer på Dealextreme (Hongkong ikke USA). Et helt hinsides utvalg (f.eks over 3000 ulike 12 volts LED pærer), gratis frakt og priser på under 1/4 av butikkpris i Norge. Slik jeg ser det ingen grunn til å handle andre steder da..

Tips: Sorterer vha reviews/ "most diggs" og hold bestillingen under tollgrensen på 200 kr.

Fikk snudd polariteten riktig vei på lampene mine, så nå virker alle sammen :)

Med 12 spotter i kabinen, så har det totale watt forbruket på lyset gått fra 120 watt til 14.1watt .

@Cruiseliner : Bestiller du 12 stk på den linken jeg postet litt lenger opp, så kommer du under den magiske 200 kr grensen . (Husk å trykke på "Enable Bulkrate" inne i handlekurven på nettsiden. (Da går total prisen ned fra 34 til 26 usd)

Trenger du flere enn 12 stk, så bestiller du bare i 2 omganger. Frakt er ikke noe issue da dette alltid er inkludert hos DX

@Cruiseliner : Bestiller du 12 stk på den linken jeg postet litt lenger opp, så kommer du under den magiske 200 kr grensen . (Husk å trykke på "Enable Bulkrate" inne i handlekurven på nettsiden. (Da går total prisen ned fra 34 til 26 usd)

Trenger du flere enn 12 stk, så bestiller du bare i 2 omganger. Frakt er ikke noe issue da dette alltid er inkludert hos DX

Takk, har bestilt nå. 12 stk. til en lavere pris enn hva jeg ser 1 pære selges til i Norge mange steder.

Er det for øvrig noen som kan gi en teknisk forklaring på hvorfor noen pærer krever omvendt polaritet? Forstår ikke helt dette. Slik G4-sokkelen er utformet burde dette være hipp som happ. Ellers i 12-volts installasjoner sier det jo bare "paff" og sikringen går ved bytte av polaritet.

Noen LED pærer er polaritets avhengig. En vanlig lyspære trenger ikke det.

Jeg forutsetter da at du med 'vanlig pære' mener halogenpærer med G4-sokkel (siden det er det vi snakker om her)? Forstår jeg deg riktig dersom halogen med G4 generelt skal fungere uavhengig av polaritet, i motsetning til LED-pærer? Følgelig er det da kun lampene som tilfeldigvis har "riktig" kobling (mht. LED) som fungerer?

• 3 uker senere...

Husk på at dere sjekker fargetempen på LED pærene fra dealextreme.

Jeg bestilte en del LED av den gamle 1 pol sokkelen. Sjekket ikke fargen godt nok, og endte opp med et iskaldt lys. Ser ut som et kjølerom i kabinen :thumbsdown:

Så nå blir det heller å skifte belysning til spot med LED.

Skal du bestille fra dealextreme må du opprette en paypal konto. Den fungerer utmerket :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...