Olaf Christensen Startet 31.Juli.2012 Del på Facebook Startet 31.Juli.2012 (redigert) Har nylig kjøpt meg en ca 20 fots seilbåt, men den forrige eieren ante ikke hvilket merke eller modell det var. Det eneste han visste var at den er fra ca 1960, og at den er rundt 20 fot lang. Originalt hadde den innenbordsmotor. Merket på denne er for meg ukjent, da den er tatt ut. Innredningen er i stor grad hjemmelaget. Vinduene som står i er ikke originale. Storseilet som fulgte med er fra en Andungen. Masten er fra Seldèn. Båten har en glassfiberluke foran på dekk. Det hadde vært morsomt å få vite mer om båten. All informasjon mottas med takk! Redigert 31.Juli.2012 av Olaf Christensen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Olaf Christensen Svart 1.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2012 (redigert) Her er et par bilder fra seilas også. Så blir den kanskje lettere å gjenkjenne. Redigert 1.August.2012 av Olaf Christensen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 2.August.2012 Del på Facebook Svart 2.August.2012 Hei, og velkommen til baatplassen. Jeg mener båten din er relativt lett identifiserbar, selv med ikke-originale vinduer. Kommer bare ikke på hva den heter.... Skal søke litt når jeg kommer hjem fra hytta for å finne navnet. Sikker på at vinduer ikke er originale? Sitér dette innlegget Link to post
Olaf Christensen Svart 3.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2012 (redigert) Nja, er ikke helt sikker, men kvaliteten på glasset er så lav at vinduene ikke er til å se ut av, og de er montert med sånn list med låsetråd, men istedenfor å bruke låsetråd har de fylt sporet til den med sikaflex eller noe lignende, så det ser ikke videre pent ut. Jeg går ut fra at en profesjonell båtbygger ikke ville montert noe sånt. Selv om sikaflexen er tatt på i ettertid. Jeg gleder meg! Redigert 3.August.2012 av Olaf Christensen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 5.August.2012 Del på Facebook Svart 5.August.2012 (redigert) Fant ikke noe på båten idet jeg hadde av litteratur, men vet at jeg har sett båttypen før, og også har vist hva den heter. Jeg tror at formatet på vinduene er originaldesignen. I tillegg er jeg sikker på at den nok kommer fra siste halvdel av 60 tallet, muligens tidlig 70. De få plastseglerne som var produsert i første del av 60 ( og det er ikke mange) så annerledes ut i designet. Mitt beste tips er å følge med på finn.no men kanskje først og fremst blocket.se og se om det dukker opp en lignende båt. Redigert 5.August.2012 av Sofaseileren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Olaf Christensen Svart 5.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2012 Takk for svar! Jeg skal følge med! Sitér dette innlegget Link to post
Olaf Christensen Svart 5.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2012 Forseilet mitt har også en slik S. Sitér dette innlegget Link to post
TMS Svart 5.August.2012 Del på Facebook Svart 5.August.2012 Ligner en del på Junker Sitér dette innlegget TMS Link to post
Espenok Svart 5.August.2012 Del på Facebook Svart 5.August.2012 Vil tro den er 23 fot og er av typen Marina R produsert av Marina Werft i Tyskland. Har hatt en sånn for mange år siden, og den var meget lik din! Ganske sjelden båt i Norge, men populær i Tyskland. Opprinnelig entype båt i Tyskland. Verftet brant for mange år siden og produksjonen stoppet for godt. Artig båt som seiler godt. Sitér dette innlegget Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann! Link to post
P. K. Svart 5.August.2012 Del på Facebook Svart 5.August.2012 Jeg er også temmelig sikker på at dette er en Marina. Verftet bygget også Carina og Sabrina (hhv. mindre og større enn din båt) og stengte tidlig på 80-tallet. Jeg tror båtene ble levert med flere ulike løsninger på kjølen, bl.a. tvillingkjøler. Artig, men det er ikke mye (noe??) å finne på nettet. Sitér dette innlegget Link to post
P. K. Svart 5.August.2012 Del på Facebook Svart 5.August.2012 Joda, litt stoff er det visst å finne... http://www.golvendanser.nl/info/yacht/index.html http://www.golvendanser.nl/folder/index.html http://www.golvendanser.nl/info/palstek/index.html Sitér dette innlegget Link to post
Espenok Svart 5.August.2012 Del på Facebook Svart 5.August.2012 (redigert) Joda, litt stoff er det visst å finne... Der har du jo litt stoff om båttypen! Har funnet noen bilder av den jeg hadde, og jeg ser at det må være samme type båt trådstarter har! Ellers så kan man jo si at båten er en "racer" på unnavind, med sine beskjedne 1100kg og flate bunn slipper den vannet om det er nok vind og duk! I motsjø kan den stampe og slå en del pga skrogformen som ikke er særlig typisk 60-70-talls. Lystallet er på utrolig lave 0,92 m/ spinnaker og det seiler den svært lett opp til om vinden og banen passer båten. Vær litt obs på at masten hviler på dekk og på min var det ikke noe støtte under. Det var kun forsterkning innstøpt i dekket der masta sto. Virket litt svakt og jeg var litt redd for å sette riggen for stramt for så å få masta gjennom dekket! Edit: Ser i en av linkene til P. K. at båten er oppgitt til å veie 1250 kg og 580 av disse er i kjølen. Fremdeles en veldig lett båt! Redigert 5.August.2012 av Espenok (see edit history) Sitér dette innlegget Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann! Link to post
P. K. Svart 5.August.2012 Del på Facebook Svart 5.August.2012 Den flate bunnen er typisk tyske seilbåter av denne størrelsen og alderen. Ofte veldig jolleaktige og egnet for innsjøer. Bakerst på Marina-brosjyren (link over) står det faktisk at båten lisensbygges i Norge! Sitér dette innlegget Link to post
Olaf Christensen Svart 6.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2012 Ligner en del på Junker Ja, det slo meg også i starten, men etter litt undersøkelser fant jeg at det var mange større forskjeller. F. eks akterspeilet, og dekk er ganske forskjellige. Den flate bunnen er typisk tyske seilbåter av denne størrelsen og alderen. Ofte veldig jolleaktige og egnet for innsjøer. Bakerst på Marina-brosjyren (link over) står det faktisk at båten lisensbygges i Norge! Ja, jeg er meget godt fornøyd med egenskapene! Den er kanskje litt flatbunnet, så den begynner lett å stampe en del, men jeg var uten en tur i ganske stor sjø i går kveld, og den fortsetter å imponere meg! Så jeg håper en gang at jeg kan få den tilbake i lik stand som denne: Sitér dette innlegget Link to post
Espenok Svart 6.August.2012 Del på Facebook Svart 6.August.2012 Ja, jeg er meget godt fornøyd med egenskapene! Den er kanskje litt flatbunnet, så den begynner lett å stampe en del, men jeg var uten en tur i ganske stor sjø i går kveld, og den fortsetter å imponere meg! Båten har mye av vekta i kjølen så den tåler en del vind og sjø. Vår var som de fleste seilbåter, tålte mer enn mannskapet. Pass opp for underdimensjonert drenering av cockpit og lav terskel ned i lugaren. Fort gjort å få seg en skylling ned dit man ikke vil ha vann om man ikke lar lukene stå på. Og selv med lukene på tar det lang tid før vannet dreneres ut slik at det siger en del inn om brønnen fylles med vann, og med lavt fribord kan det fort komme en bølge inn om man er ute i vær båten ikke er konstruert for. Ellers må jeg gratulere med ny og artig båt! Kjempefin båt for å lære seg å seile med. Reagerer fort på trim og man finner raskt ut hvordan ting henger sammen. Sitér dette innlegget Fortiden uten seilbåt i forhåpentligvis en kortvarig peridode, men har ei toroms spissa til roing, dorging og tråling etter laks i ferskvann! Link to post
Olaf Christensen Svart 6.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2012 Ja, jeg er storfornøyd! Det er, som dere kanskje har skjønt min aller første seilbåt. Jeg kjøpte den i vår, og før det hadde jeg aldri satt mine føtter i andre seilførende skip enn Skoleskipet Sørlandet. Det var en ganske annen opplevelse. Ble ganske tidlig frastjålet motoren og alle seilene unntatt storseilet og forseilet jeg hadde stående på da det var innbrudd. Det var lærerikt å hele tiden å måtte legge til med seil istedenfor motor. Har omsider kjøpt en ny motor, og håper jeg kan komme over noen passelige seil til ikke så altfor mange penger. En spinnaker er spesielt fristende. Jeg har symaskin, så hvis det går an å kjøpe stoff noe sted kan jeg vel likegodt sy en selv! Sitér dette innlegget Link to post
lasmarquezas Svart 6.August.2012 Del på Facebook Svart 6.August.2012 Veldig fin båt - veldig fin holdning hos skipperen! Lykke til videre, med både seiling og seilmakeri! Sitér dette innlegget Link to post
Olaf Christensen Svart 9.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2012 Det er hyggelig å høre! Takk for det. I dag skal nytt bryterpanel monteres, og hyller er demontert, og klare til pussing! Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 9.August.2012 Del på Facebook Svart 9.August.2012 Ligner en del på Junker Egentlig ikke. Linjene og detaljene er helt ulike, selv om formen på overbygget kan ligne på avstand... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.