beveren Startet 31.Juli.2012 Link til dette innlegget Startet 31.Juli.2012 Hei og hå Jeg vet at spørsmålet har vært stilt mange ganger før, og jeg har lest igjennom mange tråder om emnet, men jeg har fortsatt noen spørsmål rundt det å bo i båt. Jeg vurderer å kjøpe en større trebåt, som er glassfiberbelagt. Båten er en Berg-Olsen bygget Furuholmen, den har vært nevnt her før men finner ikke igjen tråden nå, men samme det.... Tåler denne å være i sjøen om vinteren, i boblehavn? Hva kan man forvente av problemer ila vinteren? Er det noe spesielt man må tenke på siden det er en trebåt? Kommer jeg til å måtte pusse ned hele yttersiden igjen til våren? Vil gjerne høre noen erfaringer Takk Sitér dette innlegget Link to post
Akora Svart 31.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 Bilder/link sier mer enn 1000 ord..er den isolert? Hvilke varmekilder? Sitér dette innlegget Link to post
beveren Svart 31.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 http://imageshack.us/photo/my-images/507/bgfob.jpg/ er oppusningsobjekt ja til generell oppvarming tenker du på? ingen foreløbig, men man får jo kjøpt vedovner for maritimt bruk tenkte jeg på, og jeg vil ligge ved tilgang til landstrøm. Sitér dette innlegget Link to post
S.Kantun Svart 31.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 Glassfiberbelakt trebåt ? Min farfar kjøpte på 50-60-tallet en 15fot spissbåt (robåt) som ble knust under en storm, han satte den sammen igjenn og plastet den inn. sist jeg og min far skulle bruke den hold min far med sine 110kg og gå igjennom båten da treværket på innsiden var råtnet og vasstrukkent. Kan også nevnes at kan hadde skjært av spissen bare og laget et lite speil for montering av påhenger, dette speilet knakk da vi ga full gass på firehesteren som satt på... skal tre plastes inn må det være veeeeldig tørt, og får vann først trekke inn i treet (noe det før eller senere vil uansett) råtner det eller sprenges når det fryser... Vet ikke hva de forlanger for båten men jeg tror jeg ville kjøpt noe annet... Sitér dette innlegget Link to post
beveren Svart 31.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 unnskyld, jeg mener overbygget er delvis glassfiberbelagt. resten er vanlig tre. Men det er godt å vite, takker for info vili gjerne vite mer om trebåthold på vinteren. ser på bolig på sjøen som et høyaktuelt alternativ etterhvert som jeg nå må flytte... men lurer altså på hvor mye mas det er Sitér dette innlegget Link to post
Akora Svart 31.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 Du får jo erfaring på hvordan dette er med å bruke båten om høsten/våren? Du må ha MASSE varme hvis det ikke skal bli kaldt. Jeg synes fort det blir for kaldt å dra på tur med båten når det er mindre enn 2-3 minus.. Men dette varierer selvsagt fra båt til båt, det er bare en måte å teste dette på og det er å prøve. Tilgang på ferskvann til dusj osv, har du lagt en plan for det? Varmtvannsbereder til 220v har du? Sitér dette innlegget Link to post
beveren Svart 31.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2012 (redigert) Det er bad i båten. to stykker faktisk hehe neida, jeg kommer til å gjøre meg mere kjent med båten før evnt kjøp, og jeg det er ikke levelig med en septiktank som må tømmes annehver dag. på båthavnen jeg allerede har plass til den andre båten min er det både toalett og dusj, og også landstrøm, men ønsker å være selvforsynt også med dette.. det er sant som du sier, prøv. hvis det ikke fungerer kan man flytte et annet sted, og ha båten klar til kommende sommerferier. men---etterhvert som jeg har tenkt på dette og funnet det som et aktuelt alternativ har jeg faktisk vært veldig nervøs, så ønsker å få svar på disse spørsmålene, og sikkert mange andre, før jeg tar noen beslutning. i utgangspunktet vil jeg ikke ha noe imot å bo i båt, men ønsker altså å høre mer om det av de med erfaring på det. oregon pine, det er bra saker er det ikke? Redigert 1.August.2012 av beveren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 1.August.2012 Link til dette innlegget Svart 1.August.2012 Hvorfor ikke se på stål eller alu? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
beveren Svart 1.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2012 Joa, det er jo helt sikkert enklere, men trebåter er nå mye finere spør du meg da. Så er til en viss grad villig til mere arbeid med en trebåt, bare jeg finner ut hvor mye mer arbeid jeg kan forvente med den Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 1.August.2012 Link til dette innlegget Svart 1.August.2012 Treverk generlt har ikke vondt, men heller godt av, å ligge på vannet kontinuerlig. Lakking/maling kan gjøres på vannet, innsiden setter du inn med linolje slik at treverket holder seg diffusjonsåpent før det isoleres og garneres. Så lenge du skal bo der, MÅ du ha isolasjon slik at ikke vannet fryser ombord. En gang i året / annethvert år kan du dra den opp på slipp for å stoffe / skifte anoder / male / lakke det du ikke kommer til mens den ligger i vannet. Sitér dette innlegget Link to post
beveren Svart 1.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2012 Diffusjonsåpent, betyr det at det ikke isolerer fuktighet? Å sette inn innsiden med linolje er det noe som må gjøres regelmessig ? At vannet ikke skal fryse om bord, tenker du da på kjølevann og ferskvanssystem antar jeg? Mange takk for info! Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 1.August.2012 Link til dette innlegget Svart 1.August.2012 Diffusjonsåpent betyr i praksis at treverket er 'åpent'. Hvis det forsegles med t.eks lakk på begge sider vil det ikke puste, og vann som trenger inn, kommer ikke ut igjen, og råte oppstår. Linolje trenger inn i treverket og til en viss grad metter treverket slik at vannet ikke har noe der å gjøre. Det som trenger inn av vann har dessuten sjangs til å komme ut igjen fordi treverket ikke er tett. Hvis du bruker litt tid på å mette treverket trenger du ikke gjøre dette hele tiden, og det vil være mye bedre enn å la være å gjøre det selv om du ikek kommer til i ettertid på grunn av garnering. Isolasjon må du nesten ha uansett hvis du skal bo ombord, ellers blir det bikkjekaldt umiddelbart etter at du skrur av varmekilden. I en trebåt har du spant som du kan legge isolasjon mellom og legge garnering på utsiden, slik at du ihvertfall får isolert noe. Det vil fortsatt være solide kuldebroer i spantene, men du vil holde mye bedre på varmen. Alle vannførende rør må også isoleres, da det fort blir kaldt i båten når du ikke er tilstede. Frostvakt kan og være lurt å ha på. Du må vel nesten være nødt til å en ferskvannskjølt motor, ellers sliter du med frostsprengning. Sitér dette innlegget Link to post
sjøleik Svart 2.August.2012 Link til dette innlegget Svart 2.August.2012 OBS! OBS! IKKE isoler mellom spantene og legg garnering oppå! På innsiden av huden MÅ luft kunne sirkulere, ellers råtner bort både spant og plank i løpet av noen få år. Heller legg noe reisverk oppå spantene, så tjærepapp som dampsperre, deretter isolasjon, og utenpå kledning. Sett gjerne flere "svanehals" på dekk mellom spantene, eller, som jeg har gjort, svanehals i baugen og rørvifter i motorromsskottet, for å suge ut luften kontinuerlig. Det hjelper også veldig mot "båtlukt" i klær og sengetøy! Skal du legge ny dørk? Vurder elektrisk varmefolie (lavvolt med transformator). Bedre 18grader og lunkent dørk enn 25 grader og ishinne på føttene! ;-) Forresten: det finns intet bedre enn å bo i båt; gjør det siden 2001 og kunne aldri tenke meg å flytte i land igjen... Lykke til! Sitér dette innlegget Sjøleik 70 år - blogg <script type="text/javascript" src="http://download.skype.com/share/skypebuttons/js/skypeCheck.js"></script>http://mystatus.skype.com/smallclassic/Sjøleik Link to post
beveren Svart 2.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2012 Takker for god info. Tror vel jeg forstår hva du mener men lurer litt på hva "reisverk oppå spantene", og svanehlas betyr? Blir å måtte legge ny dørk ja, stort sett alt av "bekledning" på denne båten må byttes ut. Varmefolie som en slags varmekabel i gulvet hjemme? Det er jo ikke dumt Ser på å bo i båt som et morsomt(og på sommerstid deilig) alternativ til å bo på land, og finner det ganske aktuelt nå som prisene er slik de er i Oslo. Bodde på Adamstuen før jeg måtte flytte tilbake til gutterommet, og er ikke akkurat kjempelysten på å bli boende her med mine 25år haha Studerer også i Ås, så ser på muligheten for å putre ned til Drøbak og holde til der i perioder hvor man må være mye på skolen...... 17min med buss mener jeg det var.. Med en båt av den størrelsen er jo også ferieplanene klare for mange år fremover Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 2.August.2012 Link til dette innlegget Svart 2.August.2012 Hei Beveren, Denne båten var jeg med og inspiserte sammen med et BP-medlem for et par år siden. Det var da en god del arbeid som måtte gjøres, og en hel haug som burde gjøres. Båten har (så vidt jeg vet) ligget utildekket i flere år. Den er flott i linjene, men du må påregne et rimelig stort antall timer før du kan flytte ombord. (Blandt annet nytt dekk/deler av hyttetaket). Finér som trekker vann blir fort dårlige greier. Motorene sto ikke ombord når jeg var der. (Husker eier skulle ha langt mer enn jeg ville gitt.....) Men - båten er flott, og den er svært romslig. /Ole Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.