Jump to content

Goodwills hentetråd, Mamba 29 fra Tønsberg til Arendal


Goodwill

Recommended Posts

Her kommer etter diverse oppfordringer hentetråd får min Mamba 29 med navnet Prelude, som jeg kjøpte i desember 2011. Turen er vel overstått, så alle kan slappe helt av - alt har gått bra, alle deltagere overlevde uten skader av noe slag.

 

Etter kjøpet i desember har det vært noe forviklinger knyttet til motor og motorbytte. Det satt en gammel Yanmar YSM8 i båten som jeg ønsket å skifte, og fikk tak i en originalt ferskvannskjølt 2GM20F som var renovert av Tor Sneve i Sandvika, en kar jeg hadde gode referanser på (og som har vist seg å være både dyktig og hyggelig). Den gamle motoren stoppet etter 20 min i det første forsøket på tur sørover i slutten av april, derfor ble det bestemt å gjennomføre motorskiftet umiddelbart på Vallø Marina, med håp om å være klar til pinse.

 

Det rakk vi ikke, og synd var det. Pinsa ble jo de varmeste sommerdagene i år. Juni var altfor busy for oss, derfor ble det helga før feriestarten som ble siktemålet. Da hadde vi også fått gjennomført seilkurs - som var kjempeartig!

 

Det rakk vi, og satte avgårde fra Vallø 29. mai - bare for å oppleve at alarmen for temperatur på kjølevannet gikk nesten umiddelbart... Retur til Vallø for sakte fart (og da stoppet alarmen), mekaniker sjekket motoren, skiftet impeller (selv om det nok satt en ny der allerede), alt ok, vi satte avgårde igjen, og alarmen gikk på nytt selv om motoren gikk som ei klokke, hadde kjøling og ikke kjentes varm... :(

 

Vi regnet ut at det sannsynligvis bare var føleren det var noe feil på, og et lyst hode på Vallø foreslo å sette inn føleren fra den gamle motoren siden den var helt lik. Det gjorde vi, men fikk ikke testet - det var gått for mye tid. Ny avreise ble satt til feriestart, 8. juli, noe som innebar et stramt tidsskjema for reisen siden vi også hadde andre avtaler i løpet av ferien.

 

8. juli kom, og vi startet friskt avgårde sørover fra Vallø nok en gang. Og tro det eller ei, men alarmen gikk nok en gang, etter ca 10 min. Vi dro av på gassen og vendte om, fant fram telefoner og ville begynne å ringe rundt - så stoppet alarmen igjen. Og vi var enige om at ettersom alt virket ok med motoren og kjølinga måtte det være føleren som var problemet, og at det sannsynligvis var ulik temperaturgrense for føleren til en saltvannskjølt motor og en ferskvannskjølt. En kjapp telefon til Tor Sneve bekreftet dette, 60 grader kontra 90 grader forklarte mye. Så vi satte sørover på sakte fart, og fant etterhvert ut at knapt 4 knops fart gikk bra.

 

Da var vi i gang! Første etappe Gikk fra Vallø via Vrengensundet og ut Tønsbergfjorden til Barkeviklyktene, deretter mot Tønsberg Tønne, Sandefjordsfjorden og ønskedrømmen for dagen - Stavern. Været var fint - mer kommer!

Link to post

Vi skjønte tidlig at framdriften ikke var all verden med 3,5 - 4 knops fart, så Stavern ble raskt skrinlagt. Vi vurderte uthavn, men oppdaget i Havneguiden at det var gjestehavn i Ula, så vi gikk inn der - og fikk plass. Det lå tre båter der og en ledig plass - den tok vi! Ula var en fin havn, vi sov godt og våknet til en vakker sommermorgen dagen etter.

 

20120709_08.46.03.jpg

Link to post

Og vi var enige om at ettersom alt virket ok med motoren og kjølinga måtte det være føleren som var problemet, og at det sannsynligvis var ulik temperaturgrense for føleren til en saltvannskjølt motor og en ferskvannskjølt. En kjapp telefon til Tor Sneve bekreftet dette, 60 grader kontra 90 grader forklarte mye.

 

Ikke gjør samme tabben som jeg gjorde med min ferskvannsombygde Yanmar 2GM da: Ferskvannspumpen er koblet på tenninga, og nøkkelen må således være i vridd posisjon for å kjøle ferskvannsdelen. Jeg fant ut etter få turer at man kunne skru av tenninga uten at motoren stoppet, så jeg gjorde det til en vane å slenge nøklene på kartbordet etter oppstart. Tok ikke mange minuttene før det ulte i temp.alarmen!!

Man lærer som man går :lol:

 

Har litt andre utfordringer med kjølingen også, legger ut egen tråd på det om litt.

 

Flott båt du har fått! God tur videre :thumbsup:

Link to post

Ikke gjør samme tabben som jeg gjorde med min ferskvannsombygde Yanmar 2GM da: Ferskvannspumpen er koblet på tenninga, og nøkkelen må således være i vridd posisjon for å kjøle ferskvannsdelen. Jeg fant ut etter få turer at man kunne skru av tenninga uten at motoren stoppet, så jeg gjorde det til en vane å slenge nøklene på kartbordet etter oppstart. Tok ikke mange minuttene før det ulte i temp.alarmen!!

Man lærer som man går :lol:

 

Har litt andre utfordringer med kjølingen også, legger ut egen tråd på det om litt.

 

Flott båt du har fått! God tur videre :thumbsup:

 

Å ta ut nøkkelen har jeg ikke tenkt på å gjøre en gang, og nå gjør jeg det i hvertfall ikke! Men min er originalt ferskvannskjølt, og profesjonelt installert, det er muligens annerledes der? Har uansett ikke bruk for å ha et nøkkelsett liggende og slenge på kartbordet ;)

 

 

Bra motoren fungerer, hvordan ble det med motorbytte og motorlabbene... Var det bare å bytte om som jeg mente eller er det støpt andre fester til ysm motoren enn til gm motorene

 

Motorbyttet ble tilslutt utført profesjonelt, av Vallø Marina. Og det ble dyrt. De måtte bygge om hele motorrommet og støpe nye fester, og jeg måtte ha nye labber. Sleng på at jeg måtte ha ny propell fordi den gamle gikk motsatt vei, og jeg måtte ha ny aksling fordi den nye propellen hadde feil diameter - så da er hele drivlinja ny.

 

Jeg er forresten ikke helt fornøyd med den nye Gori foldepropellen. Syns den er dårlig å bakke med, og syns jeg burde fått bedre fart forover også. Får se, mulig jeg vurderer en annen løsning etterhvert, f.eks fast to- eller treblader.

Link to post

 

 

 

 

 

 

 

Motorbyttet ble tilslutt utført profesjonelt, av Vallø Marina. Og det ble dyrt. De måtte bygge om hele motorrommet og støpe nye fester, og jeg måtte ha nye labber. Sleng på at jeg måtte ha ny propell fordi den gamle gikk motsatt vei, og jeg måtte ha ny aksling fordi den nye propellen hadde feil diameter - så da er hele drivlinja ny.

 

 

 

Ble såpass ja, flaks for meg at det satt en gm allerede i min så da er det bare å bytte til større uten prob da motorfester er like.

 

Ellers er du fornøyd med båten...

Link to post

Ble såpass ja, flaks for meg at det satt en gm allerede i min så da er det bare å bytte til større uten prob da motorfester er like.

 

Ellers er du fornøyd med båten...

 

Det er de nok, men pga varmeveksleren er 2GM20F høyere, så mye høyere at jeg må løfte lokket på motorrommet i framkant, så mye at puta oppå må skråskjæres nesten til null for å ligge flatt. Men akterkøya skal fungere fint for det.

 

Båten er bra ja. Fin å bo i, kjæresten og jeg sover foran, og sover godt, selv om det må til noe akrobatikk for å komme inn og ut. Salong og bysse veldig bra, gasskomfyr med steikeovn er supert. Grei å håndtere i sjøen, tar bølgene veldig fint, og i havn er det helt uproblematisk. Er egentlig glad jeg ikke har større båt ennå, syns disse monstrene på 35 fot og mer ser enorme ut!

Link to post

8. juli var søndag så da blir neste dag mandag og vi setter ut fra Ula blide og fornøyde, og gir på litt ekstra gass. Og alarmen går igjen...

 

Drar slukøret og litt irritert gassen litt tilbake og putrer videre i 3,5 kn fart retning Stavern.Der vil vi finne et verksted som kan hjelpe oss, men det viste seg å ikke være enkelt - ingen hadde delen, den måtte bestilles og det var lang leveringstid. Dermed var det bare å putre ut igjen, rett utover for å runde utenfor Rakkebåene. Nå var vinden økt på, og den sto rett imot og vi var nede i 2,5 kn fart. Planen var å gå utenom Tvistein og inn til Langesund, men det ble endel sjø etterhvert så vi bestemte oss for å gå innenfor og via Nevlunghavn. Underveis dit fant vi ut at å gå til Langesund ikke ville bringe oss noe nærmere Sørlandet enn Nevlunghavn så da gikk vi like godt inn i gjestehavna der.

 

Den var en åpenbaring.

 

Vi fikk longsideplass helt inne i bukta, på brygga til Kunstforeningen, og der var baren åpen bare tre meter unna - så plutselig stod kjæresten der med baugfortøyninga i ene hånda og et glass Chablis i den andre - før båten var fortøyd!

 

Det ble en trivelig kveld med vakkert og varmt sommervær, lystig stemning og hyggelige båtnaboer!

 

20120710_08.25.39.jpg

Link to post

Ganske artig det siste bildet ditt. Riggen din stikker jo opp i skyene i forhold til den større båten som ligger akterfor deg.

Får dere ikke bedre soveplass i akterkøya altså? Jeg sliter med å få plass i forpiggen, og jeg er ikke store karen! sover komfortabelt akter sammen med madamen.

Link to post

Båten bak er en Dufour GibSea på 33 fot, en lekker sak som virket diger i forhold til vår, men jammen ser ikke masta vår høyere ut, ja! Ellers så er foreløpig motorrommet åpent så det er bare guttungen som har sovet der. Vi voksne syns det er greit å ha et adskilt soverom når det er barn med på tur!

Redigert av Goodwill (see edit history)
Link to post

Tirsdag morgen var likker vakker som aftenen før hadde vært, så etter frokost fra bakeriet satte vi avgårde igjen. Planen var å gå rett ut og krysse Langesundsfjorden med kurs for Jomfruland, gå på innside der og mot Portør, og så videre til Risør hvis været holdt. Pga videre reiseplaner var det ønskelig å komme til Arendal på onsdag, og da måtte vi ha solide dagsetapper. Med 3,5 kn fart..

 

Turen over Langesundsfjorden ble en ren nytelse, med sol og havblikk. De som klager over sommeren i år kan i hvertfall ikke ha opplevd dette. Det er det fine med å være på båttur, når sola først titter fram så er man der!

 

20120710_10.54.05.jpg

 

Båten foran gikk for spinnaker, og var en av få båter vi passerte underveis :lol:

 

Vi gikk godt innenfor Stråholmen før vi styrte mot Jomfruland og fulgte leia på innsiden ned til sydspissen. Fortsatt fint vær, vakre omgivelser, men ikke tid til å gå i land. Det får bli en annen gang. Fri av Jomfruland var vi utaskjærs igjen. Nå hadde vinden frisknet til, og da vi nærmet oss Portør var den blitt temmelig hard imot og framdriften desto dårlig. Nå var vi nede i 2 knop, og skjønte at vi ville slite med å nå Risør, så vi vendte om og gikk inn Portørgapet til smul sjø. Etter litt om-og-men fant vi tilslutt havn for natta innerst i Haslumkilen.

 

Portørgapet, ja. Der skulle vi bli godt kjent. Det er uryddig farvann med mange grunner, men en renne ut som man må følge. Jeg navigerte ved hjelp av Navionics på Android-telefonen min, en Samsung Galaxy SI2, og det fungerte fint. Slet med at skjermen gikk i svart for strømsparing etter kort tid, og at den generelt brukte mye strøm, men den gav en god sikkerhet for hvor vi var til enhver tid. Sammen med papirkart ble dette trygg og god navigering. Likevel, svakhetene med skjermsparing, strømforbruk og lyssvak skjerm gjør meg i hvertfall helt sikker på at det skal en kartplotter i båten.

Redigert av Goodwill (see edit history)
Link to post

Neste morgen ble en litt turlei 13-åring hentet av bestefar fra Arendal med bil, mens jeg og kjæresten skulle prøve oss mot Risør. Det blåste fortsatt og jeg var nok betenkt, men vi putret utover forbi Gamle Portør havn og ut mot Portørgapet. Så det brøt der ute, kjente etterhvert vinden rive i oss, men gav det et forsøk, vi hadde god tid. Passerte første jernstaken, farta gikk stadig nedover og båten stampet skikkelig.

 

Utover mot andre jernstaken begynte det å demre for meg at dette nok var i overkant. Kjæresten var ikke uenig...så vi snudde. Det skulle vise seg å ha vært et riktig valg..

 

Vi bestemte oss nå for å gå inn til Kragerø og vente på været, helst til neste dag da de var meldt bedre vær. Vi visste at det nok kunne løye mot kvelden også, en lokalkjent kjenning hadde fortalt oss det, men vi trodde ikke så mye på det.

 

Innover mot Kragerø fikk vi vinden inn mer bakfra, og jeg fikk et plutselig innfall om å seile! Løste ut Furlex'en og babord genoaskjøt, stoppet motoren og trakk ut forseilet på styrbord side. Kjæresten skvatt av dette innfallet siden jeg ikke sa noe... :giggle: - og plutselig seilte vi. Lurvete og usystematisk, uten særlig kontroll på om vinden kom inn fra siden forfra eller bakfra, siden vi ikke hadde windex, men vi SEILTE! Logget 5,7 knops fart og syns dette var kjempegøy :yesnod:

 

20120711_11.46.12.jpg

 

Nærmet oss Kragerø og rullet inn seilet igjen for å finne plass i gjestehavna. Tenkte at det skulle være greit siden vi var ganske tidlig ute (eller inne), men dengang ei. Det var viss flere enn oss som hadde oppdaget at det blåste. Ikke engang tidligere kollega Bjæne fra Grimstad kunne hjelpe oss, men tilslutt var det et eldre par i en Scand Baltic fra Arendal som forbarmet seg over oss og lot oss ligge utenpå.

 

Flott, vi la til og ordnet oss ut på bytur, spiste middag og tok en øl, besøkte polet og så fram til en hyggelig kveld og rolig natt i Kragerø.

 

Sånn skulle det ikke gå...

Redigert av Goodwill (see edit history)
Link to post

jaggu, du lokker med spenning? super tråd og godt skrevet.

 

Er det din første seilbåt, og første erfaring med seiling? isåfall, tommel opp! det er knallgøy å seile for første gang, kjenne hvordan båten akselrerer etter hvordan man treffer vinden og trimmer seil . Selv ble jeg, og blir fortsatt, temmelig "kjørt" i hue og sliten etter en seiltur for jeg må tenke mye på hvordan jeg skal gjøre ting. Har til nå bare seilet denne båten alene, og har ikke noe opplæring i dette her...

 

Angående kjølingen på motor, hvordan er det med skroggjennomføringen for kjølevann? er stengeventilen i orden og gjennomføringen ren og pen? -jeg har nemmelig fått erfare at hendelen på ventilen for toalettskyllevann inn er knukket i akslingen og kuleventilen står i stengt posisjon. Tenkte for din del at den står i halvåpen posisjon.

Jeg skal montere sjøvannsfilter med gjennomsiktig dekkglass så jeg får bedre oversikt over kjølingen.

Link to post

Kjølevannsinntaket er helt i orden. Sjøvannsfilteret har gjennomsiktig dekkglass som du nevner, og jeg ser at det bobler godt med sjøvann der når jeg drar på litt, det kommer godt med kjølevann (sjøvann) ut igjen mer eksosen - og motoren kjennes ikke varm ut når jeg kjører. Kan enkelt legge hånda på varmeveksleren og blokka, så motoren blir ikke for varm. Derfor var jeg ikke så bekymret, regnet hele tiden med at det var feil temperaturføler som var problemet. Men jeg ignorerer bare ikke en lydalarm, og kobler den ikke bare ut heller, så derfor ble det mye sakte fart.

Link to post
  • 2 uker senere...

Jeff, her på lørdagen hadde jeg faktisk skrevet en hel masse, men så kom jeg borti backspace-knappen og svisj - alt borte :(

 

Men her kommer neste kapittel. Jeg kom fra polet med en treliters portugiser, Bons Ventos, og så fram til et glass rødvin med kjæresten, da jeg så henne sitte på taket av båten og tydelig akkedere med naboene som jobbet med å holde oss litt på avstand. Det blåste fortsatt friskt, og det viste seg at rekkestøttene våre truet med å skade rekkestøttene deres. Det skjønte vi jo at det ikke likte. Vi følte derfor at vi hadde lite å svare med da de ba oss om å finne en annen plass, selv om vi alle visste at akkurat det var nokså vrient denne dagen.

 

Vi putret over sundet til marinaen for å fylle diesel mens vi diskuterte hva vi skulle gjøre. Enden på visa ble at vi dro utover igjen. Til Portør eller Haslumkilen igjen, for å finne en uthavn for natten og ha kort vei ut på havet neste morgen. Det blåste fortsatt friskt utover, så vi tenkte egentlig ikke på andre løsninger.

 

Framme ved Portør putra vi igjennom Portør Havn og kikka litt. Så ymtet kjæresten frampå om ikke vi skulle titte litt utover også, for å se hvordan været var der ute. På havet. Værvarselet var jo tross alt at det skulle roe seg mot kvelden, og siden klokka ikke var mer enn 18 var det fortsatt tid nok til å gå til Risør.

 

Jeg var vel litt pessimistisk, men som sagt, så gjort. Vi sneglet oss forsiktig ut åpningen, forbi den første jernstaken, forbi den andre, overraskende rolig sjø, og betraktelig bedre framdrift enn under morgenens forsøk, men vi var jo fortsatt i le av noen holmer, da...

 

Men det fortsatte sånn - det var faktisk blitt ganske rolig, og mye mindre vind enn inne i fjorden rett innenfor, uten at vi helt skjønte hvorfor. Litt urolig sjø, slik det alltid er på havet etter at det har blåst, så vi rullet litt, men med sola i høyre øyekrok og ganske lite motvind kom vi oss greit framover. Hadde god kontroll med kurs og sjømerker underveis, og kom oss greit inn gjennom Grønholmgapet som er innseilinga til Risør fra øst (Østerfjorden).

 

2012-07-11_21.25.47.jpg

 

Så vakkert var det denne kvelden - en totalt overraskende og fantastisk opplevelse som til fulle lærte oss at man kan ikke planlegge godværet, man må bare være der - og nyte sommeren når den er der!

 

Vi nådde Risør havn også før det ble skumt, og la til på privat båtplass som var stilt oss til disp av venner. Her skulle nå Prelude ligge en uke mens vi gjorde andre ting, bilferie Norge Rundt med 80-årsfeiring i Nordfjord samt festival og konserter i Gramstad, før henteturen fortsatte videre.

 

Vi skulle uansett overnatte i Risør før vi hentet bil på Vallø neste dag, så vi stakk på byen en tur og fant oss en hyggelig bar for en øl og et glass vin. Og der kom vi i prat med en pratsom fyr fra Tønsberg, godt kjent på Vallø, og gammel langrennsløper som meg selv, så vi hadde mye å prate om. Og han kunne fortelle at de han seilte med, 4-5 erfarne seilere med en 40 fots Bavaria, hadde gått samme ruta som oss samme morgen, og de hadde vært på nippet til å snu, de også.

 

Da var i hvertfall ikke vi lei oss for at vi hadde gjort det, og fått den fantastiske turen i kveldssola istedet!

Link to post
  • 3 måneder senere...

Her har visst forfatteren sviktet grovt, ser jeg... :confused:

 

Well - får prøve å rekapitulere litt, og lande føljetongen. Vi kom tilbake til Risør etter en ukes rundtur med bil på Vestlandet, medbrakt ny og riktig temperaturføler, det skulle bare ære å skru ut den gamle og skru inn den nye, lett som en plett. Men dengang ei... Jeg hadde nok for dårlig redskap, for da jeg dro til for å løsne den gamle føleren sprakk den - og restene ble sittende bom fast igjen i motoren.

 

Det må være lov o si at jeg var en smule irritert nå...ting skal visst ikke være enkelt. Men vi var nokså sikre på at det gikk an å kjøre videre, så vi startet opp, og fortsatte vår motorkjøring for sakte fart. Det gikk fint. Ingen lekkasjer, som jeg var litt redd for, og selv sagt ingen alarm - siden føleren nå faktisk var koblet helt ut. Turen gikk til Tvedestrand, her kom vi ut for et kortvarig kraftig vindfelt i det vi kom ut Hagefjorden og rundet Borøya, det var ganske heftig. Inn mot Tvedestrand fikk vi dessuten turens første ordentlige regnskyll og en vakker dobbel regnbue.

 

 

2012-07-20_19.55.36.jpg

 

 

Tvedestrand var en stille by, så vi kom oss videre tidlig neste dag, og kom endelig fram til Arendal og fikk lagt til i hjemmehavnen i Kittelsbukt. Deilig følelse etter alt trøbbelet, kan dere tro!

 

2012-07-21_17.41.33.jpg

 

Noen dager senere, etter å ha vært med på Nytelsesfestival i Grimstad, inkludert konserter med Vamp, Bjørn Eidsvåg og Penthouse Playboys - samt sykkelfestival i Grimstads gater med deler av verdenseliten på plass, dro vi tilbake til Arendal og hentet båten. Vi hadde vært i kontakt med Nymo AS i Grimstad, som er Yanmarverksted, om de kunne se på motoren og om de kunne hjelpe oss med å skifte føleren. Jeg var innstilt på å legge igjen båten der og hente den en uke senere, men mekanikeren der hoppet oppi for å se på sakene - fisket fram noe redskap fra baklomma, og skrudde ut den gamle føleren... :clap:

 

Inn med den nye, koble til og starte opp, det hele tok maks 15 minutter. Og nå fungerte alt fint. Han ville ikke sende regning engan :lol: (og dermed fikk de en ny stamkunde). Testen ble å kjøre båten tilbake til Grimstad, ut Vikklien i 8-9 m/s motvind, og jeg dro på litt, selvsagt. Lå i 5-6 knop utover i 20 min tid, motoren sveiv som ei kolkke og ingen alarm. Herlig!! Dermed ble det noen fine dager i Grimstad før vi tok båten tilbake til Arendal, og da fikk vi endelig seilt litt. God bør inn fra siden bakfra, babord halser, kanskje ? I hvertfall seilte vi på forseilet hele veien fra Hesnessundet og inn til Arendal havn. Lå på ca 5,5 knop, brukte ca to timer og seilte rett ifra to andre seilbåter :giggle: (noen som sa at en seilbåt er seiltur, mens to er regatta??)

 

2012-08-05_11.50.43.jpg

 

Dette var august, nå er det november og Prelude er tilbake i Grimstad og ligger trygt på land og gleder seg til neste sesong. Hun er allerede klar for oppgradering med ny sprayhood og nytt vindinstrument (TackTick 101), hun skal få nye fall og skjøter, hun skal muligens få ny startmotor, og hun skal få kartplotter. Da må hun vel bli fornøyd??

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...