Jump to content

VP MD11 har begynt å slure på giret i "forover".


alltidnoeplunder

Recommended Posts

Min snart 2mnd gamle Monsun - som noen andre har eid i 30 år - begynte søndag å slure på giret i "forover". Den går i gir, men sliter med å få fart på akslingen, den tar liksom tak etterhvert som man ruser. Fra før skriker den litt i bakk.

 

Jeg er fristet til å prøve å kjøre girkassen på litt mindre olje. Jeg har nemlig nylig skiftet olje (10 SAE 30) og fylte på litt mer enn det var fra før - forrige eier peilet med pinnen skrudd ned, jeg peiler med pinnen løs som det står beskrevet i manualen. Søndag var første tur etter dette oljeskiftet...

 

En annen sak er at båten har ligget ubrukt i 4 uker slik at det har grodd ganske mye på propellen - kan det være en årsak?

 

Eksperter hos ulike VP forhandlere samt selgere av girkasser mener jeg må bytte girkasse...

 

Jeg håper at noen på dette forumet kan gi meg noen kvalifiserte tips om hva jeg burde prøve eller gjøre før jeg går igang med girkassebytte. Skal jeg først gjøre det bør jeg kanskje også vurdere å bytte til en overhalt motor med gir ettersom prisforskjellen ikke er all verden.

Link to post
Share on other sites

Hmm.. i instruksjonsboka står det SAE20 evt SAE10W under 10 grader. Tipset om 15W30 fikk jeg i en butikk som ikke hadde SAE20.

 

Jeg har ikke greie på olje.. er SAE20 det samme som 15W40?

 

Jeg pumpet ut litt olje igår, til under min merket på peilepinnen - det hjalp kanskje litt, om man legger godvilje til.

 

Neste forsøk bør vel være å bruke riktig olje da, men hvilken er det?

Link to post
Share on other sites

Hadde samme problem med samme motor/gir på en tidligere båt jeg har hatt.

 

Der var det girkassa som måtte overhalles/byttes. Leita lenge, både i Norge og Sverige men var vanskelig å få tak i brukt, overhalte kasser fant jeg til 8000-10000 kr.

 

Fikk omsider tak i et vrak av ei snekke der samme motor og gir var montert + delemotor/gir.

 

Flyttet over girkassa på et par timers tid mens båten lå på vannet, enkel jobb for selv en amatør som meg.

 

Det er et kon i messing som visstnok ikke varer evig inni der.

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...