Festina Lente IV Startet 1.August.2012 Del på Facebook Startet 1.August.2012 Båten min har et kutterstag som nå ligger i garasjen hjemme, siden det var rimelig problematisk å slå eller jibbe genoaen (96 kvm)når kutterstaget var oppe. Når kutterstaget ligger i garasjen går det rimelig greit, naturlig nok. Jeg har forstått at kutterstaget er fint å ha om man får dårlig vær, ved å rigge opp et kutterseil, som jeg har, eller en stormfokk på kutterstaget, som jeg ikke har. Jeg har også forstått at det finnes løsninger på enkelt å løsne forstaget fra dekket, og feste det sikkert uten at det henger å slenger, når man ikke trenger det, for så å enkelt montere det igjen når behovet er der. Kan noenfortelle meg med hvordan dette kan gjøres? Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Lazyjack Svart 1.August.2012 Del på Facebook Svart 1.August.2012 Få montert en kraftig "pelikankrok/pelican hook" med stramming på nedre enden av staget. Med den kopler du enkelt på og av staget fra festet i dekk. Så setter du et lite kryssholt på det den forreste kanten på det ene salingshornet. Når du ikke skal bruke staget løsner du det fra dekket, slenger det rundt kryssholtet i salingshornet og fester det med pelikankroken til et ledig hull i mastekragen. Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 1.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2012 Takk skal du ha. Jeg skal prøve det. Håper ikke staget er for langt til og holdes på plass da, og at salingshornet er bredt nok til å kunne feste kryssholtet. Festes med popnagler eller skruer? Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Lazyjack Svart 1.August.2012 Del på Facebook Svart 1.August.2012 Popnagler eller skruer blir vel en smaksak. Du har et poeng med lengden på staget når det er tatt av. Det finnes en brakett som monteres nederst på masten som staget legges under. Dermed får det en fin bue nederst og kortes på en måte inn. Forhør deg med et riggverksted om hvem som leverer denne braketten. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 2.August.2012 Del på Facebook Svart 2.August.2012 Kan noenfortelle meg med hvordan dette kan gjøres? På bildet under, ser du hvordan dette er ordnet på min båt. Bildet er fra en sesongstart så det er noe hvitt og kaldt med på bildet, men som du kanskje kan se, så er det en pelikankrok og en strammeannordning (Det hjulet du ser). Pelikankroken er festet med et tau til bøylen det skal festes til når det ikke er i bruk, Dette trenger jeg ikke gjøre noe med når det skal monteres, da jeg bare løser ut pelikankroken, hekter staget løs fra den "halvmånen" du ser nederst på masten og strammer kutterstaget med hjulet. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Mulligan Svart 2.August.2012 Del på Facebook Svart 2.August.2012 Nå er dette strengt tatt ikke en pelikankrok, men en Wichardsjakkel. Men prinsippet er det samme som jeg bruker. Nede er staget festet med en Wichardsjakkel og Vari-Vant, en strekkfisk med håndtak. "Parkert" ligger staget langs masta festet i en ring på bryteblokka på den ene siden og bungeecord til den andre. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 2.August.2012 Del på Facebook Svart 2.August.2012 er det noen som har ordbok for seiluttrykk? Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
RSL Svart 6.August.2012 Del på Facebook Svart 6.August.2012 er det noen som har ordbok for seiluttrykk? Her er en. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Kristian_H Svart 6.August.2012 Del på Facebook Svart 6.August.2012 Nå skal jeg bare komme med ett.dumt spørsmål, er virkelig genoaen.din 96 kvm?? min er kun 58 og virker rimelig stor! Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 6.August.2012 Del på Facebook Svart 6.August.2012 96kvm er vel ikke så uvanlig på en 52foter Sitér dette innlegget Link to post
Kristian_H Svart 6.August.2012 Del på Facebook Svart 6.August.2012 skrev mitt forrige innlegg på mobil så kunne ikke se hva slags båt det var snakk om, men at båten er 52 fot forklarer det store arealet. Sitér dette innlegget Link to post
Festina Lente IV Svart 8.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2012 Takk for innlegg. Det har vært til stor hjelp for meg. Jeg vil vel bruke en løsning med kryssholt på nederste salingshorn i tillegg til en slik brakett RSL har, og en Wichardsjakkel. Det tror jeg blir en bra løsning. Som Enzo sier, ikke uvanlig med 96 kvm genoa på en så stor båt. Storseilet er dog bare 54 kvm. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.