KongKing Startet 1.August.2012 Link til dette innlegget Startet 1.August.2012 Hei Skal kjøpe meg større båt etterhvert, men er usikker på hva slags jeg skal velge. Valget står mellom kalesjebåt eller flybridge. Skal jeg ha en fly må jeg litt opp i pris og størrelse, typisk Princess 330 eller P35, nimbus 4000 e.l. Hvis jeg går for kalesjebåt er mulighetene større til en lavere pris. Aktuelle da er scand baltic, Viking 31 e.l Dersom jeg går for fly må jeg nok vente et par-tre år for å få råd, mens kalesjebåt er innenfor prisområdet mitt innen sommer 2013 på ca 350-450 tusen. En mulighet er å handle kalesjebåt først og ev gå videre til fly etter noen år. Jeg har aldri dratt på tur med en fly-båt, men har erfaring fra nidelv 24 og scand baltic. Jeg ønsker å bo mer i båten om sommeren selv om det ikke bare er solskinn og lurer på om jeg vil trives bedre i en lukket båt enn i en kalesjebåt. Båten skal ha hjemmehavn i Oslofjorden. Noen som har erfaring fra kalesje vs fly? Fant en annen tråd om dette, men den sklei ut i en diskusjon om en eller to motorer.... Om noen har tips om fly-båter foruten de som er nevnt over er jeg glad for det. Har et par krav: - god sitteplass på fly for minst 4 pers - 2 sovekabiner - uteplass bak med god plass til 4 pers, gjerne 4 terassestoler + bord til å spise på - min marsjfart 15 knop Etter min mening er Nibus 4000 midt i blinken? Jeg er mest klar for enkel installasjon, men ser at de fleste flybåter har 2 motorer. Pris for fly-båt tenkte jeg skulle ligge i 600-700 tusen. Kk Sitér dette innlegget Link to post
Tor Arild Svart 1.August.2012 Link til dette innlegget Svart 1.August.2012 Interessant problemstilling. Jeg har gjort denne mentale eksersisen som du er i nå, og her er mine tanker: HAr både kalesjebåt og lukket båt. En Windy 24 (litt liten) og en Targa 37. Etter en sommer på mørekysten med Targa hvor vi hadde alt mulig av vær, kom jeg hjem til Nøtterøy for å sjekke Windy. Der var kalesjen muglet på innsiden pga fukt... Vi bruker båt relativt mye, og gjerne når været ikke er helt strøkent. Har funnet ut at en lukket båt er helt topp både når det er fint vær og det er dårlig vær. Et eksempel, gikk i sommer til Veiholmen med 9 pers ombord. Møtte mye vind og strømsjø som ga mye vann i kombinasjon med vind. Det husket godt, men alle følte seg trygge, fordi de satt inne og ikke ble våte eller merket vinden. I en kalesjebåt av samme størrelse ville kombinasjonen bølger og vind ha presset vann inn under kalesje. Da hadde situasjonen straks vært en annen. Min konklusjon: Aldri mer kalesjebåt. Synes det er topp med tak. Alt er tett, det er tørt og trygt. Er det fint vær - sitter vi ute og styrer. Er det dårlig styrer vi inne. Er det riktig dårlig - så lukker vi døren. Og straks solen titter frem, trekker vi tørre og glade ut i det fri igjen. Som du skjønner er jeg litt lei av kalesjer etter å ha hatt noen fine sommere i lukket båt i værbelastede områder. Sitér dette innlegget Link to post
pauc Svart 1.August.2012 Link til dette innlegget Svart 1.August.2012 Sier meg enig med Tor Arild. Båt med tett tak er å foretrekke. Har hatt alle typer og foretrekker en lukket båt med store takluker og tett dør bak. Du får god oversikt fra flybridge og kan nyte godværet, men du mister kontakten med de som evt måtte befinne seg nedenunder og flybridge innebærer mer logistikk med drikke, solkrem, mat, beskjeder ol. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 1.August.2012 Link til dette innlegget Svart 1.August.2012 Jeg hadde kalesjebåt før, og det var helt ok syntes jeg. Byttet til båt med flybridge, og det er stor forskjell på å måtte sitte under kalesje, og å sitte inne med tett bakdør. Jeg sitter mest på fb, selvom været ikke er helt topp, da det er høyt og tørt. Tror ikke det blir noe annet enn fb på oss på lang tid Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 1.August.2012 Link til dette innlegget Svart 1.August.2012 Jeg har hatt begge typer båt av flere slag opp gjennom tidene, fra Nidelv 24 for tjue år siden til de siste syv år i en Fairline Turbo 36. Selv om Nidelv 24 er "den norske ur-båten", er det er ikke tvil om at FB-båten forener det beste av to verdener, i alle fall for meg. Å sitte oppe i finvær er uslåelig, og å sitte inne tørt og varmt og fint i styggevær er like uslåelig. Kanskje det viktigste av forskjellene er at livet "innendørs" er uendelig mye tørrere og mer behagelig med lukket båt. Det er betydelig bedre inneklima og man kan "strekke" både den enkelte båttur og hele sesongen om man vil. Med båt av rette størrelse kan man også atskille knuragtige lettmatroser ... Har du muligheten for å strekke deg til en FB-båt med en gang er mitt råd enkelt: Det er bare å kjøre godt på. Du vil neppe angre! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
jeb Svart 1.August.2012 Link til dette innlegget Svart 1.August.2012 Ja det kan jeg fortelle deg om da jeg ikke hadde råd til og kjøpe nye båt , gikk jeg til innkjøp av styr hus og fly og bygde om båten . og det har jeg ikke angret 1 sekund på det er 2 forskjellig verdner den er ikke så stor som dine krav men vi har god plass vi er 3 stk som er på tur. du kan se mitt prosjekt her:https://baatplassen.no/i/topic/59178-prosjekt-viking-28-fra-daycruiser-til-bakdoerbaat/ jeb Sitér dette innlegget Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
KongKing Svart 1.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2012 Jeg tror ikke jeg skal gå i gang å lage fly og bakdør-båt av min nidelv 24 ;-) Kk Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 1.August.2012 Link til dette innlegget Svart 1.August.2012 Jo gjør det a ! DET hadde blitt tråden sin det Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 1.August.2012 Link til dette innlegget Svart 1.August.2012 Sitter i nøyaktig samme dilemme som trådstarter.. Ønsket er en flybridge på 33+ fot med masj 20+ .. Til max 6-700000kr . Har kikket mye på Worses type og tiltross gammelt utseende, kunne jeg godt tenkt meg den plassen , og den lettvinne fly-trappen en slik båt har.. Hva bruker du på marsj 20 knop Worse? Samt fairline Cornice eller Birchwood 33 eller 37.. Tenker også at det viktigste med en slik båt er at ikke maskinene er nærme havari , og at der er endel utstyr av nyere dato.. Det kom også inn en Nimbus 3400 i dag eller går som måtte være en utrolig grei båt for oss som er to voksne og 2 unger.. Flybridge med akterkabin er ikke dagligdags å se..Samt mye mere moderne linjer på båten innvendig og utvendig i forhold til de sene 80 tyallsbåtene jeg stort sett kikker på pga pris,.. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
nordan family 27 Svart 1.August.2012 Link til dette innlegget Svart 1.August.2012 Fairline 31 Corniche? Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 1.August.2012 Link til dette innlegget Svart 1.August.2012 Ja. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Skipper Worse Svart 1.August.2012 Link til dette innlegget Svart 1.August.2012 Det var flere ting som fikk meg til å kjøpe Turbo 36. Det enorme soverommet akterut og fire faste køyer forut samt avstanden imellom, var viktig. Men med tre barn som den gang var 5, 8 og 10 så var trygg foting svært viktig. Å ferdes i trappene en Turbo er noe helt annet enn å klatre i en hønsestige som de fleste andre FB-båter har. Sjøegenskapene og manøvreringsegenskapene telte vel også litt. Samt helt flatt gulv i salongen. DET kommer jeg til å savne. Mitt snittforbruk er 46,5 l/t inklusive det som går med til varmer og generator. Da marsjes det i 18-21 knop avhengig av last, sjø og begroing. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
KongKing Svart 1.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2012 Det kom også inn en Nimbus 3400 i dag eller går som måtte være en utrolig grei båt for oss som er to voksne og 2 unger.. Flybridge med akterkabin er ikke dagligdags å se,.. Den Nimbusen hadde vel ikke fly? Kk Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 1.August.2012 Link til dette innlegget Svart 1.August.2012 Det kom også inn en Nimbus 3400 i dag eller går som måtte være en utrolig grei båt for oss som er to voksne og 2 unger.. Flybridge med akterkabin er ikke dagligdags å se..Samt mye mere moderne linjer på båten innvendig og utvendig i forhold til de sene 80 tyallsbåtene jeg stort sett kikker på pga pris,.. Enig i at Nimbus 3400 er en fin båt, med noen interessante løsninger. Men det er ikke en lukket båt, selv om den ved første øyekast ser slik ut. Jeg startet med kalesjebåt (Scand Baltic), og gikk over til lukket båt med flybrigde (Viksund 350) etter to sesonger. Har aldri angret! Varmere når det er kaldt ute, og svalere når det er varmt ute. Helt topp å sitte på fly når været tillater det, og deilig å bare skyve igjen døra når det er ønskelig. Men som trådstarter selv er inne på; man må opp litt i størrelse for å få samme romslighet innvendig når man ser på lukket båt. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Key Freak Svart 1.August.2012 Link til dette innlegget Svart 1.August.2012 Den Nimbusen hadde vel ikke fly? Kk Den ble vel laget både med og uten fly. Jeg har bare sett den med. Men som jeg nevnte i mitt forrige innlegg; ingen bakvegg. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
hifo Svart 1.August.2012 Link til dette innlegget Svart 1.August.2012 Den Nimbusen hadde vel ikke fly? Kk Har du sett..nå har de lagt ut bilder også , og det var en hardtoppbåt ja.. Googlet nimbus 3400 og fikk bare opp et par flybridgebåter og det er vel en til 950k på finn også , så jeg antok det var en fly .. Ingen bakvegg nei , men rimelig skjermet alikevel... Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
KongKing Svart 1.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2012 Birchwood-båtene har jeg faktisk ikke sett på tidligere. Lurer på om jeg så 37-foteren som er til salgs http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=36257689 i middagsbukta på mandag. Den var jo veldig fin inni, men fly var spartansk innredet med sitteplasser. Er dette engelse eller amerikanske båter? Kk Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 1.August.2012 Link til dette innlegget Svart 1.August.2012 Det er engelske båter. Den i annonsen er nok oppgradert inne, og det ser jo veldig bra ut. Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 1.August.2012 Link til dette innlegget Svart 1.August.2012 (redigert) Bjørkaskog på godt norsk? Redigert 1.August.2012 av cosmo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 1.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2012 Hvordan er kvaliteten på dette merket sammenlignet med f.eks fairline 33 fly, P35 o.l? Kk Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 1.August.2012 Link til dette innlegget Svart 1.August.2012 Den er jo også litt lite motorisert .. Og feil merke kansje? BMW. Forøvrig ser den veldig fin ut og bør være mye båt for pengene... Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Tom Rør Svart 1.August.2012 Link til dette innlegget Svart 1.August.2012 (redigert) I følge den brokeren som jeg handlet med i England, skulle ikke kvaliteten være noe dårligere. Det ville han vel kanskje sagt uansett, da jeg skulle handle Birchwood. Redigert 1.August.2012 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 1.August.2012 Link til dette innlegget Svart 1.August.2012 Tenkte du på motorene? Eller generelt? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
KongKing Svart 1.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2012 Tom rør: hvilken årsmodell har du og hva er dine erfaringer med båtmerket? Kk Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 1.August.2012 Link til dette innlegget Svart 1.August.2012 Det er 2000 modell, og båten virker solid og fin. På modellen som jeg har, sliter jeg med for lave lufteventiler bak, så det kommer inn sjøvann når jeg går i høy sjø. Det problemet tror jeg neppe er et problem på TS båtene. Problemet på min skal fikses i vinter når jeg får den innendørs. Ellers så har jo alle Birchwood den karakteristiske "knekken" i skroget, og det er bare med på å kaste sjøen ut fra båten, så det må vel bare være en fordel. Traff et ektepar i Fjellbacka i sommer som hadde hatt en Birchwood 33 Viceroy i 30 år, og var kjempefornøyde. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.