Jump to content

Flybridge vs kalesjebåt?


KongKing

Recommended Posts

Til spørgsmålet om man bør vælge flybridge eller kalechebåd:

 

Jeg har haft kalechebåd (Bayliner 2655), hardtop-både (Aquador 23 HT og Skilsø 33 Arctic) og flybridgebåde (Forbina 1000 og Nord West 390). Min konklusion er, at jeg til enhver tid vil foretrække en flybridgebåd. Faktisk kan jeg ikke se at der er nogen ulemper med en flybridgebåd rent funktionsmæssigt: Man får virkelig begge dele: Man kan sejle ude når vejret er til det og man kan være inde. Og i havn har man muligheden for at sidde mere uforstyrret og med bedre udsigt og mere sol på flybridgen end hvis man skulle sidde nede.

 

Ulempen er dog, at man efter min mening bør op i en båd på over 33-35 fod for at få en flybridgebåd, der fungerer godt og som ikke ligner noget, der er løgn. Det betyder også at prisen stiger. Så skal man have en god FB-båd, så skal man investere flere penge end hvis kan skulle have en kalechebåd. På den anden side får man også mere effektiv brugstid i ydersæsonerne.

 

Så det er som så meget andet et trade-off: Vil du bruge båden som hytte på sjøen, så skal du bruge flere penge og købe en FB-båd. Og vil du ikke bruge så meget på båd, så køb en mindre kalechebåd og brug den kun når vejret er godt og lad den med god samvittighed ligge i havnen i regn og blæst og tag til Kreta i stedet.

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post

Godt oppsummert og helt i tråd med vår egen erfaring.

Vi sitter med planer om å droppe Kreta og kjøpe hytte på sjøen !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

En venn av meg gikk motsatt vei, fra fb til kalesje. Hadde en 35(?) fot stor fb av et litt ukjent merke jeg ikke husker. Var i og for seg fornøyd men så lite tiø resten av familien under gange. Byttet i kliss ny Bavaria 34 Sport med forlenget badeplattform og påstår de aldri har vært lykkeligere båteiere. De kjører mye og har vært nesten ned til Tyskland med deni sommer. Selv jeg, som svoren Marex fan, må revurdere Bavaria etter dette. De er 4 stk i familien. Følte at fb lovprisingen i denne tråden måtte nyanseres litt:-).

Link to post

Det er ikke lovprising, men kun erfaringer. Jeg hadde sikkert også blitt fornøyd med en helt ny kalesjebå, men siden vi bruker båten tidlig vår/sen høst, og også til tider på vinteren, er ikke kalesjebåt det optimale for oss. :-)

 

Ser den, men tror majoriteten av oss båtbrukere er mai-august(litt lenger for egen del) og da kan kalesjebåt være mer en bra nok. Tror egentlig vi er enige:-).

Link to post

Da vi hadde kalesjebåt var det enklere å finne lune plasser i solen med f eks den bakre kalesjen oppe.

 

Nå har vi fb, men fremdeles like mye duk. Fb-trekket er kanskje litt raskere å ta av enn fremre kalesje. I kalesjebåt har man mye bedre kontroll på barn og (andre) løse gjenstander.

 

Utsikten fra fb er en helt annen, både over og under vann.

Trivelig å styre fra inne når det er duskregn og havblikk ute.

Link to post

Jeg tror du hadde blitt lei: Opp trapper, ned trapper, opp trapper og ned trapper igjen. Tror du ville føle deg som en hekkeløper etter hvert.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Jeg så også på den og fikk " hetta" da jeg trodde den kostet 510 tusen som står i overskriften..

 

Spørsmålet er om markedsverdien i realiteten er så mye høyere enn 500k. Å betale en mill. for denne båten er neppe noe godt kjøp i forhold til hva du ellers kan få i markedet for denne prisen. At båten er satt ned fra 1,5 mill. viser for øvrig hvilke fantasipriser man opererer med i båtmarkedet.

 

I prisklassen rundt en mill. ville jeg f.eks. heller vurdert denne: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=35837246

Link to post

Spørsmålet er om markedsverdien i realiteten er så mye høyere enn 500k. Å betale en mill. for denne båten er neppe noe godt kjøp i forhold til hva du ellers kan få i markedet for denne prisen. At båten er satt ned fra 1,5 mill. viser for øvrig hvilke fantasipriser man opererer med i båtmarkedet.

 

I prisklassen rundt en mill. ville jeg f.eks. heller vurdert denne: http://www.finn.no/f...nnkode=35837246

 

Samt at båten har gammelt og kansje en del utdatert utstyr i forhold til dagnes standard og krav! Min filosofi når det gjelder båthandel er Nyest mulig båt nyest mulig motorer oppdatert navigasjonsutstyr og oppdaterte tekniske løsninger tilpasset dagens standard og krav! Da må man som regel gå ned i størrelse på båt skal man holde seg til budsjettet!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Det skal sies her at akterdekket er lite i forhold til resten av båten, men rent faktisk er plassen større enn man får inntrykk av. Akterdekket fungerer også som "vinterhage" til cabinen. En romslig fb kompenserer for øvrig mye for manglende uteplass.

 

Litt av "ulempen" med fb-båter er at uteplass gjerne går på bekostning av inneplass, men da har man jo fb'n.

Link to post

Vi hadde tidligere både Risør 27 og Agder 840 med kalesje.

Nå har vi en Flem 340 med flybridge og dør bak.

NÅ BLIR DET ALDRI MER BÅT MED KALESJE!!

 

Flem'n er en fantastisk båt som jeg kan anbefale alle.

- mange sengeplasser (min har 3 doble lugarer)

- stort bad

- stor fly (sitter godt 5-6 personer her)

- stort akterdekk (en kveld i sommer satt vi 8 voksne rundt bordet og spilte kort!)

- har kanskje klassens største pentry.

 

Løp og kjøp!

Link to post
Ett eller annet kjedde det jeg skulle si er det lavturtalls motor så tåler de mye mer og har lengre leve tid og er båten fulgt opp og holt vedlike og oppdatert i det elektriske hadde jeg ikke vært så opptatt av alder på båten

 

Du har sikkert en kjempebåt som har bra byggekvalitet og fått godt vedlikehold! Det jeg mener er at dagens krav til komfort instalasjoner motor/motorstyring er noe helt annet enn det som var på 80 tallet! Det er mangt å se av el instalasjoner på 80-90tallsbåter! dette holder rett og slett ikke mål i dag..Noe som jeg synes er nesten et krav til en båt av lit størrelse er f.eks sikkelig badeplatform med inngang via port akter. sikkelig instrumentering med tilegnet sted for en større plotter/radar/ekkolodd. sikkelige manøverhendler ergonomisk førerplass. et sikkelig el anlegg som en lett kan bygge ut og tilføre flere komponenter og som er dimensjonert riktig. samt at andre tekniske instalasjoner er enkelt tilgjengelig for inspeksjon og vedlikehold. Mye av dette finner man rett og slett ikke på eldre båter! I tillegg er det morsomt å se at gelcoaten blir blank etter du har polert!! :-) her er vi jo heldigvis forskjellige. Smaken er jo delt, men verdien på 80 tallsbåter er nok desverre synkende!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...