Jan E. Startet 1.August.2012 Del på Facebook Startet 1.August.2012 Innslag på NRK Nyhetene om at Toll og Avgiftsdirektoratet? hadde sendt en høring/forslag rundt nå i ferien om forandring på avgifter til miljødrivstoff. Var snakk om at bla GTL diesel dermed ikke vil kunne være et alternativ lenger pga sluttprisen til forbruker. Har lett rundt på alle nyhetsider og regjeringen.no for å finne noe om det, men finner ingenting. Hadde vært interessant å lese for å se om det kan ha noen innvirkning på "avgiftsfri" diesel også. Noen som er bedre til å søke, og kan legge ut en link til skrivet? Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Poseidon Svart 1.August.2012 Del på Facebook Svart 1.August.2012 Det kan se ut som om det er dette fra Toll og avgiftsdirektoratet du er på jakt etter: http://www.toll.no/templates_TAD/Category.aspx?id=116854&epslanguage=no http://www.toll.no/upload/1008411H%C3%B8ringsbrev.pdf http://www.toll.no/upload/1008411H%C3%B8ringsnotat.pdf Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Jan E. Svart 1.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2012 (redigert) Takker. Kan se ut til at forslaget går ut på å dele inn oljebaserte produkter etter hydrokarbonenes kokepunk. Og ikke et sammensurium av svovel, CO2 og andre avgifter lagt på hvert enkelt produkt etter hva som så ut til å passe. dieselolje— fellesbetegnelsen på drivstoff til dieselmotorer, består avpetroleumsfraksjoner i kokeområdet 180-380 °C. To hovedtyper dieselolje; autodieselolje og marinedieselolje. Marinediesel i denne sammenheng er vel "tung" diesel? Avgiftsfri diesel for fritidsbåter er vel autodiesel i denne sammenheng? På denne bakgrunn foreslås å avgrense avgiftspliktens omfang utelukkende ut fra produktets egenskaper, ved at produktene avgrenses etter hydrokarbonenes kokepunkt. Mineralske produkt kan skilles ved hjelp av hydrokarbonenes kokepunkt på følgende måte:Kokepunkt °C 0 propan/butan 0-70 lettbensin 70-180 bensin 150-250 parafin 180-360 gassolje over 350 tung fyringsolje Slik sett så kan vel kanskje avgiftsfri diesel få en annen avgiftsats en dagens. Men lar en slik høring seg gjennomføre uten fortsatt å skille noen typer innen samme kokepunkt? Da blir jo plutselig drivstoff til mange anleggsmaskiner likestilt med avgiftsbelagt autodiesel... Redigert 1.August.2012 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Poseidon Svart 2.August.2012 Del på Facebook Svart 2.August.2012 Vi har vel grunn til å frykte at hensikten med forslaget er ganske enkel: "Mer avgifter". Man har bare lært seg å pakke det inn i en dosis med abra-ka-dabra-språk siden det går mot nytt stortingsvalg..... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Bitteliten Svart 2.August.2012 Del på Facebook Svart 2.August.2012 Marine dieselen er jo på ingen måte avgiftsfri. Den eneste avgiften vi ikke betaler er den veitelaterte avgiften. Avgiftslogisk handler ikke det om at båter ikke går på vei, det handler om at det er utfordringer med avgrensning og gjennomføring av avgiftsinndrivelsen. Politisk, sett fra dagens regjerings ståsted, er det urettferdig at båteiere slipper å betale denne avgiften. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 2.August.2012 Del på Facebook Svart 2.August.2012 (redigert) ..... Politisk, sett fra dagens regjerings ståsted, er det urettferdig at båteiere slipper å betale denne avgiften. Ja, de har klart å inndrive 100% veiavgift på hver eneste bensinliter som forbrukes i båter, så noen er nok rimelig frustrerte at de ennå ikke har klart det samme på dieselen til båtbruk. Den største utfordringen akkurat der ligger nok i overgangen båt/skip, vil jeg tro, men kreativiteten mht nye avgifter synes ubegrenset så de forsøker seg nok igjen, så lenge vi lar dem sitte . . . . . Redigert 2.August.2012 av Poseidon (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Jan E. Svart 2.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2012 Det store spørsmålet er vel hva som skjer med "anleggs" drivstoff. Om dette fortsatt blir billig på pumpa, og ikke trekkes fra i regnskapet til bedriften i etterkant. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Ola M Svart 2.August.2012 Del på Facebook Svart 2.August.2012 Den nye definisjonen er på grunn av tapet i rettsaken mot Ecofuel. http://www.nrk.no/nyheter/1.8265936 Er vel skreddersydd slik at det ikke får andre konsekvenser enn at Ecofuel blir definert inn i avgiftsgruppen. Toll- og Farisseervesenet får det alltid slik de vil. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 2.August.2012 Del på Facebook Svart 2.August.2012 Og så er hylekoret igang igjen. Om hvor forferdelig vi har det i Norge. Viser at man slett ikke vet noe om verden derute. Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 2.August.2012 Del på Facebook Svart 2.August.2012 Hadde Mulligan virkelig visst noe om verden, hadde han også vært klar over at man "der ute" slett ikke har det så verst, og på mange områder også bedre enn her. I hvert fall hvis det er den vestlige verden vi snakker om. Det er tydeligvis vanskelig for en del nordmenn å ta inn over seg at Norge ikke nødvendigvis er verdens beste land å bo i på alle områder. Jeg slutter aldri å undres over hvor effektiv den norske sosialdemokratiske hjernevaskingen egentlig er. "Hylekoret" i denne saken er for øvrig helt på sin plass, da dette eksempelet bekrefter oppfatning om at norske drivstoffavgifter aldri har dreiet seg om miljø, men kun om å få inn penger i statskassen. Sitér dette innlegget Link to post
Akora Svart 3.August.2012 Del på Facebook Svart 3.August.2012 Vil endre loven for nytt drivstoff http://m.nrk.no/m/ar...e/&h=www.nrk.no Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 3.August.2012 Del på Facebook Svart 3.August.2012 (redigert) Om Mulligan hadde fått det som han ville, hadde alle biler blitt levert med mast og seil Fra spøk til revolver, det er ingen tvil om at Regjeringen ikke kunne sitte og se på at Ecofuel fikk selge sitt drivstoff avgiftsfritt, det ville jo ruinert statskassa og det hastet med å finne en løsning. Selvfølgelig har drivstoffavgift ingen miljøprofil, det er en inntekt til staten på lik linje med andre inntekter. Summen de er avhengige av er økende og det finnes ingen løsninger hvor man kan fjerne avgifter uten å kutte i utgifter/tilbud ! Så får man like det eller ikke...... Redigert 3.August.2012 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.