Jump to content

Yamaha 20Hk fra fra 70-tallet stoppet, mulig kjøleproblem?


kazzper

Recommended Posts

"Jomfruturen" på plen-cruiseren vår ble en slitsom erfaring når motoren fant ut at den ikke ville leke mer med oss, fem minutter ut fra båthavna... gøy!

 

I alle fall kan jeg ikke skjønne annet enn at problemet må sitte i kjølingen et sted, men hvor?

 

Før jeg gadd å sjekke noe som helst, bestilte jeg ny impeller fra Nederland (motoren er fra 70-tallet, så deleleverandørene sto ikke akkurat i kø)

Impelleren ligger høys sannsynlig hos tollvesenet i skrivende stund, men etter å ha demontert undervannshuset for å inspisere den gamle impelleren, ser jeg at den er _helt_ strløken; faktisk talt som ny!

 

Det kommer vann ut pilothullet; men det er ikke akkurat en "stram" stråle; den er relativt slapp. På tomgang er det knapt et drypp...

 

 

Vi kjøpte motoren for ca 8-10 år siden, selger hevdet da at den var nyoverhalt (kan se sånn ut på impelleren i alle fall) men vi hadde ikke hatt den igang siden vi kjøpte den, før denne berømmelige jomfruturen fra Børsholmen i Asker i helga.

 

 

Er det noen som kan ha tips til meg før jeg klør høl i eget hode? Er det noe vits i å forsøke å rense opp pilothullet, eller er det som folk sier; kun et "indikasjonshull" som ikke har noe annet å si for kjølingen enn ren signalgivning om kjølestatus?

 

Håper noen har gode idéer før jeg må begynne å inspisere toppakning etc!

 

Øivind

Link to post

Termostaten er nok et godt tips, det skal jeg prøve! Hvor sitter den?

Jeg har dessverre ikke manual på denne, så blir mye leting...

Vannet som kommer ut pilothullet er vel en indikator som kjøler minimalt, men jeg skal se om det er noe "rusk" der med det samme.. bensinen er ny, så det har nok ikke noe med det å gjøre

Redigert av kazzper (see edit history)
Link to post

Termostaten var allerede fjernet, så da er det bare å finne på noe annet...

 

Tenker jeg forsøker å helle sitronsyre el.l inn i termostathuset, og håpe at det løser opp eventuell f*skap i kjølesystemet. Hvis det ikke funker, får jeg forsøke å få av boltene til kjøleanlegget og rense det jeg kan derfra.

 

Hvis ikke noen har andre tips?

Link to post

Hvis motoren stoppet på grunn av at den ble for varm høres dette ut som varmskjæring for meg.

Starter motoren greit når den er kald,men stopper når den blir varm er tegn på dette.

Denne motoren har vel kun kjølevann i 2 hull bak på stammen i tillegg til sladrestrålen,og når termostaten er fjernet skal det komme vann her med engang motoren går.

 

Men siden denne har stått så lenge kan det godt være grums i forgasseren som gjør at den stoppet,i tilegg til at det kan være delvis tette kjølekanaler.

Link to post

Den stopper en stund etter at man har "gitt hendel," dvs det virker som den går ok så lenge man kjører på lave turtall.. siden termostaten er demontert, virker det som den ikke blir varm i det hele tatt før man drar på litt.

Skal eksperimentere litt til, men gruer meg til å løsne boltene på kjøleanlegget, de har jo en tendens til å ruste relativt godt fast. Har spraya godt med rustløser så de fleste løsnet greit fant jeg ut, men noen sitter så godt at jeg er redd for å knekke dem :(

Link to post

kan like godt være bensintilførsel som svikter, dvs at den suger tom flottørhus. Kan f.eks komme av at det suges falskluft i utette koblinger, eller at en slange suges flat

 

Å få løs bolter uten å knekke de kan være en utfordring ja. Kan hjelpe med rustløser av "freeze shock" typen, samt varming med blåsdelampe

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Har lurt litt på om det kan være bensintilførselen, men da må det eventuelt sitte i forgasser/flottørhus el.l.

Slangen holder trykk veldig godt, så den kan ikke være utette koblinger. Den ligger også helt fritt, så den skal ikke kunne suges flat.

Nå har den også begynt å gå mer ujevnt, og stopper etter en stund også på lave turtall, før den blir varm.. merkelig.

Link to post

Kazzper, har motoren vært så varm at toppen er missfarget (mørkere) enn blokka ?

Går motoren pent på tomgang ?

Når du tok ut termostaten; så du inn i blokka? var det bare grått belegg eller var det grodd med saltkrystaller ?

Har du forsøkt å pumpe med full kraft på håndpumpa på slangen mens du kjører? (og problemene oppstår)

 

Feilsøking på to-taktere er vel toppers ;-)

Link to post

Bensinfilteret ble byttet under overhalingen, og ser bra ut.

Ingen fargeforskjell som jeg har lagt merke til, hele motoren ser ufattelig bra ut til å være 35-40 år gammel. Nesten som ny under huven.

Den går ikke pent på tomgang nei, den lugger og vrir seg veldig mye.

Da så inn i blokka fra termostathuset så det egentlig veldig bra ut, rent og pent bortsett fra at lakk og alu hadde tegn til tæring etter mange års bruk. Intet salt å se..

Har ikke forsøkt å pumpe på handpumpa, men det skal jeg teste.. dog virker det som det er veldig bra bensintrykk i slangen, blæra er ganske hard selv etter at motoren stanser...

Link to post

Har du prøvd å kjenne på motoren når den har gått en stund,altså på selve blokka\toppen?

Den skal vel ligge på 70-80 grader,omtrent slik at du så vidt kan holde hånda på toppen.

 

Hvis du drar igang motoren uten lokket til termostaten ser du om den kjøler,og det skal komme endel vann ut av hullene bak på stammen i tillegg til pilotstålen.

 

Motoren kan jo ha gått skikkelig varm en gang,og så blitt fikset,kanskje du burde sjekke kompresjonen bare for sikkerhets skyld.

Komp måler får du billig på Biltema som du bare skrur i plugghullene.

Link to post

Så hvis jeg forstår deg rett så starter motoren igjen med en gang når du kjinner den etter at den har stoppet av seg selv. Og stoppen kommer en liten stund etter at du drar opp turtallet?

Hvis dette er korrekt så vil jeg tro at stoppen oppleves som at motoren harker litt og så dør med et raskt synkende turtall og ikke bråstopp (3000rpm til 0 på under 1 sec)!?

I så fall ligger jo svaret i bensintilførsel. Hadde det vært dyser eller andre deler av forgasser/tenning så hadde den sannsynligvis stoppet med en gang pådraget starter.

Hadde det vært tenningsfeil så hadde stoppen vært on/off (3000rpm til 0 på under 1 sec).

Når du gir trottle så klarer ikke bensinpumpen å dra flottørkammeret fullt og da stopper motoren etter en liten stund... når flottørkammeret er tomt og den begynner dra inn luft. Med andre ord så sviver motoren fint så lenge den kan ta av bensinen i flottørkammeret.

Feilen din ligger i så fall mellom tanken (silen i tanken, pumpe, gjenngrodd slange...) og inntaket på forgasser.

På forgasseren så går bensinen direkte inn i kammeret så her må det ligge noe fysisk å sperre hvis feilen skal kunne ligge der, og fra og med kammeret og ut fungerer jo motoren tydeligvis perfekt.

Redigert av Anjuma (see edit history)

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post

Når du i tillegg skriver at slangen/håndpumpen holder bra trykk så ville jeg ha tatt en titt på bensinpumpa.

Pløsa/Håndpumpa skal ikke være knallhard under drift... det tyder på at trykket bygger seg opp i slangen, noe som igjen kan tyde på dårlig bensinpumpe.

Redigert av Anjuma (see edit history)

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post

Ja jeg må kanskje se mer bort fra at det er et kjøleproblem og sjekke mer på drivstofftilførselen. Bensinpumpa har jeg ikke tenkt på, men nå har jeg jo ikke hatt motoren i drift mer enn noen få minutter av gangen så jeg har ikke reagert på at pløsa er litt hard.

 

Tror muligens jeg bare må "krype til korset" og levere hele motoren til Vollen Marina så de får tatt en titt på den :(

Link to post

Det er normalt sett ganske enkelt å sjekke bensinpumpen selv, mens den står på motoren... i alle fall hvis du har et "gjennomsiktig" bensinfilter

....jeg antar at bensinfilteret står på inn-siden av pumpen. Flytter du dette over på ut-siden (mellom bensinpumpen og forgasseren) så kan du visuelt se om pumpen klarer å levere bensin når du lar den gå på et litt høyere turtall... lenge nok til at flottøren åpner tilførselen til kammeret.

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...