kazzper Startet 1.August.2012 Del på Facebook Startet 1.August.2012 "Jomfruturen" på plen-cruiseren vår ble en slitsom erfaring når motoren fant ut at den ikke ville leke mer med oss, fem minutter ut fra båthavna... gøy! I alle fall kan jeg ikke skjønne annet enn at problemet må sitte i kjølingen et sted, men hvor? Før jeg gadd å sjekke noe som helst, bestilte jeg ny impeller fra Nederland (motoren er fra 70-tallet, så deleleverandørene sto ikke akkurat i kø) Impelleren ligger høys sannsynlig hos tollvesenet i skrivende stund, men etter å ha demontert undervannshuset for å inspisere den gamle impelleren, ser jeg at den er _helt_ strløken; faktisk talt som ny! Det kommer vann ut pilothullet; men det er ikke akkurat en "stram" stråle; den er relativt slapp. På tomgang er det knapt et drypp... Vi kjøpte motoren for ca 8-10 år siden, selger hevdet da at den var nyoverhalt (kan se sånn ut på impelleren i alle fall) men vi hadde ikke hatt den igang siden vi kjøpte den, før denne berømmelige jomfruturen fra Børsholmen i Asker i helga. Er det noen som kan ha tips til meg før jeg klør høl i eget hode? Er det noe vits i å forsøke å rense opp pilothullet, eller er det som folk sier; kun et "indikasjonshull" som ikke har noe annet å si for kjølingen enn ren signalgivning om kjølestatus? Håper noen har gode idéer før jeg må begynne å inspisere toppakning etc! Øivind Sitér dette innlegget Link to post
kazzper Svart 2.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2012 ..ingen som har gode tips? Sitér dette innlegget Link to post
innaskjærs Svart 2.August.2012 Del på Facebook Svart 2.August.2012 Forsikre deg om ay pilothullet/kontrollstråle ikke er delvis tett. Det har lett for å samle seg skjellrester og sand i kanalene og da får du slapp stråle... Kan du ha kondens i bensinen din hvis du ikke har brukt den på lenge? Sitér dette innlegget Sjøsyk Link to post
chris_craft Svart 2.August.2012 Del på Facebook Svart 2.August.2012 Jeg hadde samme problem på en 20 hk Yamaha som jeg kjøpte i fjor høst. Var bare å ta ut termostaten så var alt i orden .Behøver ikke termostaten på denne motoren. Sitér dette innlegget Link to post
kazzper Svart 2.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2012 (redigert) Termostaten er nok et godt tips, det skal jeg prøve! Hvor sitter den? Jeg har dessverre ikke manual på denne, så blir mye leting... Vannet som kommer ut pilothullet er vel en indikator som kjøler minimalt, men jeg skal se om det er noe "rusk" der med det samme.. bensinen er ny, så det har nok ikke noe med det å gjøre Redigert 2.August.2012 av kazzper (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
chris_craft Svart 2.August.2012 Del på Facebook Svart 2.August.2012 (redigert) Termostaten sitter på toppen av sylindrene et litehus som er skrudd fast med 4 10mm skruer. søk på netter så finner du delekatalog tror det lå på boats.net. Redigert 2.August.2012 av chris_craft (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kazzper Svart 2.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2012 Termostaten sitter på toppen av sylindrene et litehus som er skrudd fast med 4 10mm skruer. søk på netter så finner du delekatalog tror det lå på boats.net. Takker! Skal testes :) Sitér dette innlegget Link to post
kazzper Svart 4.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2012 Termostaten var allerede fjernet, så da er det bare å finne på noe annet... Tenker jeg forsøker å helle sitronsyre el.l inn i termostathuset, og håpe at det løser opp eventuell f*skap i kjølesystemet. Hvis det ikke funker, får jeg forsøke å få av boltene til kjøleanlegget og rense det jeg kan derfra. Hvis ikke noen har andre tips? Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 4.August.2012 Del på Facebook Svart 4.August.2012 Hvis motoren stoppet på grunn av at den ble for varm høres dette ut som varmskjæring for meg. Starter motoren greit når den er kald,men stopper når den blir varm er tegn på dette. Denne motoren har vel kun kjølevann i 2 hull bak på stammen i tillegg til sladrestrålen,og når termostaten er fjernet skal det komme vann her med engang motoren går. Men siden denne har stått så lenge kan det godt være grums i forgasseren som gjør at den stoppet,i tilegg til at det kan være delvis tette kjølekanaler. Sitér dette innlegget Link to post
kazzper Svart 8.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2012 Den stopper en stund etter at man har "gitt hendel," dvs det virker som den går ok så lenge man kjører på lave turtall.. siden termostaten er demontert, virker det som den ikke blir varm i det hele tatt før man drar på litt. Skal eksperimentere litt til, men gruer meg til å løsne boltene på kjøleanlegget, de har jo en tendens til å ruste relativt godt fast. Har spraya godt med rustløser så de fleste løsnet greit fant jeg ut, men noen sitter så godt at jeg er redd for å knekke dem :( Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.August.2012 Del på Facebook Svart 8.August.2012 kan like godt være bensintilførsel som svikter, dvs at den suger tom flottørhus. Kan f.eks komme av at det suges falskluft i utette koblinger, eller at en slange suges flat Å få løs bolter uten å knekke de kan være en utfordring ja. Kan hjelpe med rustløser av "freeze shock" typen, samt varming med blåsdelampe Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
kazzper Svart 15.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2012 Har lurt litt på om det kan være bensintilførselen, men da må det eventuelt sitte i forgasser/flottørhus el.l. Slangen holder trykk veldig godt, så den kan ikke være utette koblinger. Den ligger også helt fritt, så den skal ikke kunne suges flat. Nå har den også begynt å gå mer ujevnt, og stopper etter en stund også på lave turtall, før den blir varm.. merkelig. Sitér dette innlegget Link to post
Anjuma Svart 15.August.2012 Del på Facebook Svart 15.August.2012 Bensinfilteret kanskje? Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
dieselfan Svart 15.August.2012 Del på Facebook Svart 15.August.2012 Kazzper, har motoren vært så varm at toppen er missfarget (mørkere) enn blokka ? Går motoren pent på tomgang ? Når du tok ut termostaten; så du inn i blokka? var det bare grått belegg eller var det grodd med saltkrystaller ? Har du forsøkt å pumpe med full kraft på håndpumpa på slangen mens du kjører? (og problemene oppstår) Feilsøking på to-taktere er vel toppers ;-) Sitér dette innlegget Link to post
kazzper Svart 15.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2012 Bensinfilteret ble byttet under overhalingen, og ser bra ut. Ingen fargeforskjell som jeg har lagt merke til, hele motoren ser ufattelig bra ut til å være 35-40 år gammel. Nesten som ny under huven. Den går ikke pent på tomgang nei, den lugger og vrir seg veldig mye. Da så inn i blokka fra termostathuset så det egentlig veldig bra ut, rent og pent bortsett fra at lakk og alu hadde tegn til tæring etter mange års bruk. Intet salt å se.. Har ikke forsøkt å pumpe på handpumpa, men det skal jeg teste.. dog virker det som det er veldig bra bensintrykk i slangen, blæra er ganske hard selv etter at motoren stanser... Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 15.August.2012 Del på Facebook Svart 15.August.2012 Bra gjort at du kom til impelleren uten å dra av noen skruer... den virker til å være ferskvannskjørt hver høst og stella litt med, det er et bra utgangspunkt. Hvilke tegn ser du på at motoren er varm ? Sitér dette innlegget Link to post
Anjuma Svart 15.August.2012 Del på Facebook Svart 15.August.2012 Blir pluggene våte når du kjinner? Er pluggene nye? Har du prøvd med startgass? Tenner den på startgass så er det et bensinproblem. Tenner den ikke på startgass så er det et tenningsproblem. Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
kazzper Svart 16.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2012 Hvilke tegn ser du på at motoren er varm ? Vel, bare at det blir veldig varmt å sitte ved siden av den.. intet mer. Er det noen andre tegn jeg burde se etter? Blir pluggene våte når du kjinner? Er pluggene nye? Har du prøvd med startgass? Motoren starter alltid. Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 16.August.2012 Del på Facebook Svart 16.August.2012 Har du prøvd å kjenne på motoren når den har gått en stund,altså på selve blokka\toppen? Den skal vel ligge på 70-80 grader,omtrent slik at du så vidt kan holde hånda på toppen. Hvis du drar igang motoren uten lokket til termostaten ser du om den kjøler,og det skal komme endel vann ut av hullene bak på stammen i tillegg til pilotstålen. Motoren kan jo ha gått skikkelig varm en gang,og så blitt fikset,kanskje du burde sjekke kompresjonen bare for sikkerhets skyld. Komp måler får du billig på Biltema som du bare skrur i plugghullene. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 16.August.2012 Del på Facebook Svart 16.August.2012 Var den min ville jeg tatt av forgasseren og gitt den en grundig rens. Rører du blandingsskruen så husk at den skrues meget forsiktig ! Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Anjuma Svart 17.August.2012 Del på Facebook Svart 17.August.2012 (redigert) Så hvis jeg forstår deg rett så starter motoren igjen med en gang når du kjinner den etter at den har stoppet av seg selv. Og stoppen kommer en liten stund etter at du drar opp turtallet? Hvis dette er korrekt så vil jeg tro at stoppen oppleves som at motoren harker litt og så dør med et raskt synkende turtall og ikke bråstopp (3000rpm til 0 på under 1 sec)!? I så fall ligger jo svaret i bensintilførsel. Hadde det vært dyser eller andre deler av forgasser/tenning så hadde den sannsynligvis stoppet med en gang pådraget starter. Hadde det vært tenningsfeil så hadde stoppen vært on/off (3000rpm til 0 på under 1 sec). Når du gir trottle så klarer ikke bensinpumpen å dra flottørkammeret fullt og da stopper motoren etter en liten stund... når flottørkammeret er tomt og den begynner dra inn luft. Med andre ord så sviver motoren fint så lenge den kan ta av bensinen i flottørkammeret. Feilen din ligger i så fall mellom tanken (silen i tanken, pumpe, gjenngrodd slange...) og inntaket på forgasser. På forgasseren så går bensinen direkte inn i kammeret så her må det ligge noe fysisk å sperre hvis feilen skal kunne ligge der, og fra og med kammeret og ut fungerer jo motoren tydeligvis perfekt. Redigert 17.August.2012 av Anjuma (see edit history) Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Anjuma Svart 17.August.2012 Del på Facebook Svart 17.August.2012 (redigert) Når du i tillegg skriver at slangen/håndpumpen holder bra trykk så ville jeg ha tatt en titt på bensinpumpa. Pløsa/Håndpumpa skal ikke være knallhard under drift... det tyder på at trykket bygger seg opp i slangen, noe som igjen kan tyde på dårlig bensinpumpe. Redigert 17.August.2012 av Anjuma (see edit history) Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
kazzper Svart 17.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2012 Ja jeg må kanskje se mer bort fra at det er et kjøleproblem og sjekke mer på drivstofftilførselen. Bensinpumpa har jeg ikke tenkt på, men nå har jeg jo ikke hatt motoren i drift mer enn noen få minutter av gangen så jeg har ikke reagert på at pløsa er litt hard. Tror muligens jeg bare må "krype til korset" og levere hele motoren til Vollen Marina så de får tatt en titt på den :( Sitér dette innlegget Link to post
Anjuma Svart 17.August.2012 Del på Facebook Svart 17.August.2012 Det er normalt sett ganske enkelt å sjekke bensinpumpen selv, mens den står på motoren... i alle fall hvis du har et "gjennomsiktig" bensinfilter ....jeg antar at bensinfilteret står på inn-siden av pumpen. Flytter du dette over på ut-siden (mellom bensinpumpen og forgasseren) så kan du visuelt se om pumpen klarer å levere bensin når du lar den gå på et litt høyere turtall... lenge nok til at flottøren åpner tilførselen til kammeret. Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Anjuma Svart 17.August.2012 Del på Facebook Svart 17.August.2012 En litt teit ting å spør om... men bensinfilteret står rett vei? Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.