Jump to content

Yamaha 20Hk fra fra 70-tallet stoppet, mulig kjøleproblem?

kazzper

Recommended Posts

kazzper, hold ut litt til, når du får hjelp av Anjuma's kaliber er det snart løst...

Jeg gjorde en cut-and-paste fra en annen tråd hvor jeg fåreslo følgende: (mye av dette er relevant for deg også)

har du bare redusert motorkraft ved belastning er det vel sansynlig at dersom pluggene er ok så går gasserne tom for bensin (flotørkammernivået blir for lavt). Bensinbehovet er kanskje 10 ganger høyere ved akselrasjon i planingsfasen sammenlignet med tomgang. Derfor avslører mange feil i bensintilførselsystemet seg først ved full belastning.

Hadde det vært mitt problem ville jeg fulgt følgende prosedyre:

- prøve en tank som jeg vet er go' (det eleminerer: tanklufting, tankkobling, slange og slangepumpe)

- så ville jeg åpnet flotørkammer-avtappning og sjekket at jeg klarer å pumpe bensin igjennom systemet (jeg tapper alltid i glass slik at jeg kan se hva som kommer ut, vann og skit får selvfølgelig alarmbjellene til å ringe...)

- så ville jeg tatt en prøvetur, når feilen oppstår ville jeg tatt av en og en plugghette for å se om feilen kan isoleres til en spesiell sylinder, dersom ikke:

- tilbake til flotørnivå: til forgassere uten nippler har jeg laga meg noen som passer i tappeskruegjengene. Klare 10cm slangebiter trees på nipplene og vendes oppover. Vipps... nå kan du overvåke flotørnivået på tomgang og under fart :-) (disse små nipplene og slangene har spart meg for massse surr) Husk å tenke på brannfare og miljø :-)

Dersom denne siste testen viser at du IKKE suger gasserne tomme under planing har du trolig et el problem....

Du skriver at du har renset forgasserne, men har du rengjort bensinpumpa og sjekket membranene ?

Har du tømt bensinfilterkoppen og blåst rent filteret ? Fant du vann og gørr ?

For egen del er jeg ikke glad i de små engangsfiltrene som settes på bensinslangen. Det orginale delbare/vaskbare er best og det er festebrakett på de aller fleste motorene til Yamaha.

Vil du slippe trøbbel på lang sikt så installer det orginale :-) Det skiller ut vann ganske så bra..

Håper dette kan være til nytte. Lykke til

Redigert av dieselfan (see edit history)

Kjempebra guide det der dieselfan, takker :)

Bensinfilteret er veldig synlig, så jeg skal få noen til å være med og følge med bensinnivået i det mens jeg kjører.. for hvis det tømmes under akselereasjon, vil vel problemet ligge før filteret.

Til det "dumme" spørsmålet mitt kan jeg vel bare si "hakke peiling," men det ser ikke ut som det er noen andre måter å montere det på. Skal se om jeg ikke får knipset et bilde av oppsettet fra filter til forgasser

Takk for ros, hyggelig av deg.

Plukker ned en DF15 gasser akkurat nå... kjøpte ny tank uke 29, fyllt 4 ganger i sommer på samme automatstasjonen langt fra sjøen... nå var det nesten 1 dl vann på tanken og nok i gasseren... denne motoren har IKKE vannutskiller orginalt, MEN det skal den få før jeg sjøsetter igjen.

Ikke min mening å ta fra verkstedene levebrødet, men dette handler om sikkerhet også... barnas sikkerhet også... at ikke EU direktivet spec'er at påhengser SKAL ha vannutskiller er i mine øyne uaktsomt.....

Da har jeg hatt en aldri så liten prøvetur, og kommet frem til at det sannsynligvis er bensintilførselen som er problemet. Tror ikke det er vann; tanken var rengjort og tørr før jeg fylte, og jeg har vel kanskje brukt 2 liter av den..

Motoren gikk fint på lave og middels turtall, men ville stoppe når jeg dro på litt. Da var det bare å slippe gassen helt, så gikk den fint på tomgang.

Tror jeg må høre om noen av "naboene" har en tank jeg kan låne og teste, bare for å bekrefte at problemet ikke ligge der.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...