Jump to content

Marex 770 vs Nidelv 26


MR Swe

Recommended Posts

Disse båtene er det naturlig å sammenlikne helt klart ! Mange av de er levert med driftsikre Volvo Penta-maskiner og det er disse det er viktigst med vedlikeholdet på. Begge har sine sterke og svake sider. Jeg vil ikke favorisere 770 selv om det er den jeg har, men av disse 2 mener jeg valget må bli 100% eksmplaravhengig. Lykke til, og spørr gjerne om ting du lurer to om Marexen. Den kjenner jeg veldig godt !

Link to post

Vil du ha info om Nidelv 26 kan jeg ubeskjedent anbefale våre nettsider: http://www.froystad.org/side6.html

 

Har også skrevet et blogginnlegg om fordelene og ulempene med Nidelv 26, som er en kjempebåt: http://blogg.froystad.org/#post21

 

Det er forøvrig noen med Yanmar der ute også! Jeg har også komplett sjekkliste du kan bruke hvis du skal besiktige en slik båt, som dekker det meste du må se etter når du skal kjøpe bruktbåt + de spesifikke "fellene" for en Nidelv 26. Vil du ha en slik sjekkliste, så send meg en IM.

 

Skal vi kunne gi noen flere innspill må vi vite litt mer om bla prisrammene dine. Det er mulig å gjøre kjempekjøp på Nidelv 26 nå, hvis en sammenligner med prisene som var for ca 2 år siden. Du får nå en flott 1987-modell ned mot 250 000 kroner. Det er mye båt for pengene, om den er godt vedlikeholdt og bra utstyrt.

 

Marex 770 kjenner jeg ikke, men så på en slik når jeg vurderte Nidelv 26. Jeg liker ikke toalettløsningen på denne båten og oppfatter den som en del trangere enn Nidelv 26. Smak forøvrig er det jo alltid vanskelig å diskutere. :smiley: Noen liker mora og andre dattera.....

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post

Jeg har også marex 770. Så kan ikke si noe om nidelv 26. Men er dere 3 stk har dere plenty med plass i marex'en. Vi er 4 og har det kanon bra i denne båten. Har vært 7 i denne på tur i 4 døgn.. Uansett er det jo tilstand på båten som en må sjekke, motor,aksel,el opplegg osv. Jeg har en VP md40 og marsjer fint i 9knop uten for mye hekksjø. Se på begge båter, prøve en tur og gjør din egen mening. ;-)

Link to post

Har vår første båtsesong i år, i vår Nidelv 24. Har bliit så glad i dette livet at vi allerede har blitt angrepet av 3-fotssyken:)

Har sett på begge disse båtene og ser fordeler med begge.

Det jeg forundrer meg mye over etter å ha trålet finn er hvor likt priset N26 og N28 er. Så om økonomien tilsa Nidelv så vill jeg hoppet over 26 fotern og gått rett på 28.

 

Som i N26 er det byssa på N24 under fører- og passasjersetet - dette har vi sett på som en liten ulempe.

Marex 770 har byssa på babord side - dette gjør at det er mulig å tilberede/forberede måltider underveis (med bra vær og lav fart)

 

Men N26 synes jeg har en MYE finere salong foran og i midten, samt at stikk køya gir en ekstra soveplass.

I tillegg er akterkabinen mer "diskret".

 

Prisen er nevnt tidligere og der ligger Marexen mer gunstig enn N26, og opptil 100k i prisforskjel gjenspeiler mer merkenavnet enn

kvalitetsforskjellen.

 

Merk at dette er kun synspunkter fra en annen som sonderer markedet og ikke har egen erfaring med disse modellene.

 

Men en ting er jeg sikker på ang Nidelv, er at dersom jeg har økonomi til N26 så er det et kort steg (eller ikke noe steg) innkjøpsmessig opp til N28.

Og da er jeg ikke i tvil om hva jeg hadde valgt.

Følg vårt båtliv her:

https://www.facebook.com/batlivet

Link to post

Jeg er både enig og uenig i dette vedr Nidelv 26 og Nidelv 28. Å anskaffe en Nidelv 28 82/83-modell er ikke nødvendigvis en bedre løsning enn en NIdelv 26 85/86/87-modell. Hvis det var en tråd om Nidelv 28 kunne jeg begrunnet dette grundigere, men det skjer en hel del med bla skroget på Nidelv 28 fra 82 til eks 85/86 + at en vil gjennomgående oppleve mye utstyr som må skiftes på noen av disse eldste modellene.

 

Nidelv 26 er overraskende "svær" i forhold til Nidelv 24. Har hatt begge båtene. Løsningene i Nidelv 26 gir en god bobåt; og det er god kvalitet på innredning, skrog osv.

 

Dere som har Marex 770 og kanskje også har vært ombord i en Nidelv 26: Hva med dette med romopplevelsen, plassen i båten? Er det ikke trangere i Marexen?

mvh Bergen Dørk

Link to post

Dere som har Marex 770 og kanskje også har vært ombord i en Nidelv 26: Hva med dette med romopplevelsen, plassen i båten? Er det ikke trangere i Marexen?

 

770 er noe smalere innvendig, ja. Det er dybden på pantry som stjeler plass. Fordelen er som nevnt at pantry ikke er gjemt under stolene. Jeg koker ofte kaffe underveis, mens madammen vasker opp :smiley: I 770 benyttes stolen også som dobbelt sete ved spisebodet (eller var det stuebordet?) så vi kan fint sitte 5 mann til bords samtidig. På Nidelven er romfølelsen bedre pluss at det er bedre skapplass oppe. Nidelven har en tanke bedre bad, om det spiller stor rolle.. Nidelven har en mye bedre løsning i forcabin om man ønsker å trekke ned og bort fra omverdenen. Marexen har bedre seng i aktercabinen. En annen ting jeg har studert, er at Nidelven har et høyere tyngdepunkt, som gjør at denne ruller mere i sjøen enn Marexen. Nå er ingen av disse båtene ideelle kystkryssere, men jeg tør å påstå at Marexen går bedre i vannet, om det er viktig.

 

Her er 2 eksempler på Nidelv 28 1986/87 modeller lagt ut med pris 299.000,-

http://www.finn.no/f...nnkode=35104365

http://www.finn.no/f...nnkode=36079680

Mere båt til den prisen får man ikke, spør du meg, da...

 

Marex 770 med 2005-modell Yanmar til 285.000,- (sjekk oppdateringer på denne, ganske flott!)

http://www.finn.no/f...nnkode=36322092

 

Nidelv 26 godt oppdatert:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=36136016

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post

Det kom akkurat en ganske fin og hel Marex Holliday på FINN. Mye motor i den også.....

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=36322092

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Ja, det så ut som noe som ikke vil bli liggende for lenge....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Fornuftige betraktninger! Man må finne ut hva som er viktigst. :smiley:

 

Når det gjelder pantry er jeg helt enig med dere. I Nidelv 28 er det frittstående pantry på babord side. Det er kjekt for matlaging underveis, men det fungerte helt greit i N26 også og jeg vil faktisk legge litt vekt på et mest mulig romslig toalettrom; iallefall hvis dere har jenter, tenåringer og mødre ombord. :crazy: Jeg har fire jenter inkl mor. Skal love dere at toalettrommet er viktig!

mvh Bergen Dørk

Link to post

..og jeg vil faktisk legge litt vekt på et mest mulig romslig toalettrom; iallefall hvis dere har jenter, tenåringer og mødre ombord. :crazy: Jeg har fire jenter inkl mor. Skal love dere at toalettrommet er viktig!...

 

Hehe, ja du kan så si. Nå er nok ikke dette rommet så høyt prioritert på noe av de nevnte skutene, da :lol: Vet ikke om det alene ville avgjort valget..

Om alle jentene mine er med, må jeg sørge for å ligge i en god havn men alle fasiliteter på land :yesnod: Badet er nok en av grunnene til at min neste båt blir en Marex 280 Holiday. Der begynner det å bli bra...

Link to post

Motortilstand ! (ha med kyndig hjelper)

Vannlekkasjer hylse/aksling, generelt vann i bunn.

Puter ute og inne bør være av nyere dato (dyrt å bytte)

Sjekk når den er skrapet og primet under sist. Om eier ikke vet, er det nok lenge siden.

Sjekk for vann i skott under skuffeseksjon i pantry og rundt vanntank under kjøleskapet.

Dashboard og styresnekke bør kanskje være oppdatert.

El anlegg bør være oppgradert (i skapet foran dash, styrbord)

Lekkasje fra vinduer.

De runde do-vinduene skaffes ikke lenger i den dimensjonen som var std. Er ofte slitne og leie å bytte til annen dim.

Pullpit på eldre modeller var ikke syrefaste. Om de er stygge kan de ikke chrommes opp (koster 6-7000,- pr stk)

Dekksluke foran er ofte utette (sandwich-konstruksjon) om suger vann. Sjekk om denne er råtten (de fleste er byttet)

Utstyr så som vv-bereder, kjøleskap, vindusviskere, ankervinsj, dieselvarmer og baugpropell bør fungere, testes.

Sprekker i skrog skal ikke forkomme, sjekk nøye.

Sjekk også innfestningen på badeplatformen for sprekker.

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post

Krakkeleringsprekker og sår er ganske så vanlig på båter fra 80-tallet......tror man nesten må regne med at det er noe.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Men sprekker og slikt rundt innfestning til badeplattform skal vel ikke forekomme .. Det ville ikke jeg godtatt på båten uansett alder.. Er det Volvo penta motor sjekk om det er varmgang, kjør hardt en stund og følg med på temp, event kjenn på eksos i motorom. Men som worry skriver .. Sjekk luka forran på dekk i baugen, en pluss på marex'en om den har koøye vindu i akterkabin for lufting, sjekk septikslangen fra toalett til tank, kan sees under dørken forran Do døra.. Ellers generelt det man skal se etter på båt fra 80 tallet.

Link to post

Sannsynligvis er det sagt før, men kan sikkert gjentas:

Marex 770 oppleves trang i forkabin og på toalett, men denne båten har en fantastisk uteplass og solseng over akterkabin. Dørken er plan på hele uteplassen, dvs at førersetet er ikke plassert høyere enn de andre sitteplassene som i de fleste snekkene, og dette gir en svært sosial og fin uteplass. Du kan ikke få i pose og sekk med en båt på denne størrelsen, og du må prioritere mellom flott uteplass som i 770 eller større plass i forkabin som i Nidelv 26. Personlig hadde jeg prioritert uteplass, Kabinen foran er soveplass for unger, og kabinen bak er til mor og far. Den store uteplassen er til alle :yesnod: Og for å ha sagt det, jeg har ingen av båtene selv.

Redigert av jada (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...