Tomkjoel Startet 2.August.2012 Del på Facebook Startet 2.August.2012 Hei! Har kjøpt "ny" båt og er blitt medlem i dette fortreffelige forum:) Tidligere eier av båten gikk bort og tok vel med seg det som var av informasjon. Fikk en grei deal siden den hadde "startproblemer" så jeg gikk i gang med feilsøking og fikk startet men oppdager litt vann i motoroljen ... Byttet pakninger på impellerpumpen for sjøvann og trykktestet oljekjøler som ser ut til å være grei. Skrudde sammen og alt så ut til å fungere på tomgang i båsen. Etterfylte litt kjølevæske men det var nok mest fordi jeg ikke ante hvor mye som skulle på (23 liter!!!) og satte avgårde med unger på tur. Plutselig ser jeg at oljetempen (vanntemp virker ikke) nærmer seg hundre grader. Slenger ut en dregg og ligger på svai mens jeg funderer over hva jeg skal gjøre. Sjekker etterhvert kjølevann og etterfyller 10 liter. Starter og går mot brygga men tempen holder seg så vi bestemmer oss for å gå til en nærliggende øy for å få overnattet. Tempen ligger på 72 grader helt til vi nærmer oss landhogg. Stiger til 85 innen vi er i mål. Dagen etter sjekker jeg igjen vann og etterfyller 8-10 liter.. Litt vann i oljen også så jeg bytter ut noen liter med ny. Kommer oss til brygga men igjen stiger tempen litt før vi når frem.. Hvor skal jeg begynne? Har lest masse både her og andre steder og tenker vel toppakning og/eller manifold. Noen meninger? Synes også starteren sliter litt akkurat når den slår inn, den hogger liksom til og stopper før jeg prøver på nytt.. Kan dette bety vann i sylinderene? Mengden vann som blir borte tilsier ikke at alt går evt. inn i motoren eller? Noen som vet hvor tempfølerene på denne motoren sitter? Takknemmelig for all hjelp! Sitér dette innlegget Link to post
kipp36 Svart 2.August.2012 Del på Facebook Svart 2.August.2012 hei!på min tmd40a sitter tempføleren under varmeveksleren,vanskerlig og komme til ovenifra men med litt vilje går det vel,spørs på motorrommet ditt.Anngående vannforbruket og symptomene dine ville jeg holdt en knapp på topp pakkning.Hvordan er røyken??Har du trykk i ferskvanns kretsen?Har også hvert utfor at toppen har sprukket mellom ventilsetene.Jeg hadde av min topp i våres og det var forsovidt en grei jobb,men prisen på slipesett var jo ikke akkuratt no tilbud.Kan også lekke mellom pakning på turbo,eksos manifoil.mvh christian Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
Tomkjoel Svart 2.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2012 (redigert) Hei Christian. Takk for info. Tror du virkelig at 20+ liter kan forsvinne i en gåen toppakning? Røyken kan jeg ikke si noe om for jeg har egentlig ikke tatt øynene fra tempmåleren:) ikke det at jeg vet hvordan den skal være... Det virker forøvrig som om det kommer litt eksos ut av termostathuset så det underbygger kanskje din teori om toppakning? Redigert 2.August.2012 av Tomkjoel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.August.2012 Del på Facebook Svart 2.August.2012 Jeg tenker også toppakning. Enkleste måten å få det bekreftet på er å ta en test av kjølevæsken og se om det er CO i den. Sitér dette innlegget Link to post
Tomkjoel Svart 2.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2012 OK. Og hvordan får jeg testet det på enkleste måte?? Og tror dere mengden vann kan stemme med toppakning? Høres fryktelig mye ut... Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 2.August.2012 Del på Facebook Svart 2.August.2012 Med så mye vannforbruk ville motoren hosta fælt vil jeg tro. Du kan jo "smake" på eksosen din eller ta det i et vannglass og se om det er frostvæske i eksosen . Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
kipp36 Svart 4.August.2012 Del på Facebook Svart 4.August.2012 Hei,beklager sen tilbakemelding da jeg er på ferie.Får du eksos ut av termostat huset er det vel ikke så mye og velge imellom.Her er det jeg ville ha gjort:Plukket av varmeveksler,eksosmanifoil og turbo.Fått testet dette for lekasjer,jeg hadde samtidig plukket ut brennstoff ventilene og fått tatt en sylinder lekasje test.Hvis toppen var bra må det ligge i eksos manifoil\overgang til turbo ol.Hvordan er det med gjennomslag i maskinen da?på min kan jeg legge et a4 ark over oljepåfylling ved 1100 omd uten at det flytter seg.Samtidig ville jeg fått subba over brennstoff ventilene da disse har en tendens til og vere no morsomme.Hvis du må av med toppen,sjekk planheta med stål linjal,toleransene står i dokumentarkivet på detta supre forumet.Og få den trykktesta da den har en tendens til og sprekke mellom ventilsetene. Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
Gullfisk Svart 4.August.2012 Del på Facebook Svart 4.August.2012 Vil man få noe trykk ut av oljepåfylling, når det er veivhusventilasjon? Sitér dette innlegget Link to post
Tomkjoel Svart 5.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2012 Takk for svar alle ammen!:) litt ny informasjon som jeg tenker kan besvare spørsmålet om hva det kan være.. Tok en liten svingom igår.. Fulgte vanlig "prosedyre" og etterffylte kjølevann og byttet noen liter olje.. Satte ut på ca 1800 omdreininger. Ser at tempen er forholdsvis stabil. Tenkte jeg skulle sjekke litt og åpner motorrommet for å kikke. Ser da at det "freser/skummer ganske mye vann ut av termostathuset på varmeveksleren hvor det er en litt dårlig pakning (noen som vet hvor jeg får tak i ny?) Drar ned turtallet til rett over 1000, lar lokket være av og skummingen/lekkasjen stopper. Holder omdreiningene der og går i etpar timer helt uten problemer.. Da er det vel toppakningen som skaper trykk i kjølevannet som fører til at det presses ut?? Trodde ikke vannet gikk i kjølsvinet men det er jo litt der fra før av og 8-10 liter ser man jo knapt der nede.. Sitér dette innlegget Link to post
kipp36 Svart 6.August.2012 Del på Facebook Svart 6.August.2012 hei!da ville jeg hvert rimelig sikker på topp pakkning,evt sprekk i toppen.Flesk det av og få det testa,kurant jobb og gjøre ombord hvis du har nogenlunde plass.Bare få hjelp til og løfte toppen av og på evt rigg til no taljegreier,den toppen tar du ikke på morrabrøe for og si det sånn...mvh christian Sitér dette innlegget http://kipp36.123hjemmeside.no/181207437 Link to post
Christensen Svart 6.August.2012 Del på Facebook Svart 6.August.2012 Veit ikke helt om jeg vil anbefale å bruke motoren slik den er nå! Vann i olja endrer smøre og filmegenskapene slik at det mye lettere kan rives et veiv, kam eller rådelager. Anbefaler å løse problemene før videre bruk! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Tomkjoel Svart 6.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.August.2012 (redigert) Hei. Båten åker på land i dag. Skal ta jobben selv men orker ikke å ligge i sundet her. Det er så mye trafikk og jeg blir huggæærn bare av tanken.. Få'n opp og fikse alt som skal og gå på med ny giv i 2013. Bestilt slipesett fra Crommarine.se.. Kommer tilbake med oppdateringer jevnlig. Har ikke lært så mye om motorer på 38 år som jeg har lært den siste måneden Og jeg gleder meg faktisk til dette men det kan jo hende at det endrer seg... Redigert 6.August.2012 av Tomkjoel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tomkjoel Svart 8.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2012 Da er toppen av!!! Morsom jobb men mange artige posisjoner å skru fra Pakningen så forsåvidt grei ut. Ingen tydelige brudd i denne. Har nå ringt verksteder i Tønsberg distriktet og det er ingen som trykktester. De kan planslipe men det er vel ikke noe vits i det hvis man ikke vet om den er tett?? Snakket met Motor-Teknikk i Oslo. Noen som vet om det er noen i Vestfold som driver med slikt? Sitér dette innlegget Link to post
Tomkjoel Svart 8.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2012 Toppen leveres til Motor-Teknikk i Oslo. De har ikke åpent på lørdag men den hyggelige damen (Anne) hadde forretninger i byen på lørdag slik at hun møter meg der så jeg får levert den. Det er ekstraservice det . De trykktester og evt sliper den hvis den er tett.. Håper den er det slik at jeg slipper å kjøpe ny. Det koster straks litt mer.. Hva gjør jeg delene rent med? Vanlig avfetting? Og hva med pakningsrester? Skrapes vekk? Sitér dette innlegget Link to post
Tomkjoel Svart 10.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2012 Hei. Fikk vasket toppen i går og skrapet vekk pakningsrester og lignende. Legger her ut et bilde av hva jeg fant... Er denne bare å kaste eller bør jeg trykkteste den?? Dette er den eneste sprekken mellom sete og forbrenningskammer men det er sprekk mellom ventilsetene på 4 steder.. Sitér dette innlegget Link to post
pipp Svart 10.August.2012 Del på Facebook Svart 10.August.2012 Leit med toppen din. Jeg tror ikke det er noe å forsøke å reparere. Tenk deg godt om før det begynner å koste på denne motoren. De er kjent for kjøleproblemer. Tusenlappene går fort. Mener den gikk ut av produksjon i 1985 Se heller om du finner 41 motor til fornuftig pris. Sitér dette innlegget Link to post
Tomkjoel Svart 10.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2012 Hei. Det var jo nedslående nyheter pipp Jeg har kikket litt etter en 41 motor men fra 75' og oppover er ikke fornuftig i mine ører... Vurderer å prøve å få tak i en ny/evt overhalt topp.. Forslag ANYONE?? Sitér dette innlegget Link to post
pipp Svart 10.August.2012 Del på Facebook Svart 10.August.2012 http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_penta_diesel_aqad41A_40888359.htm?ca=16&w=3 http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_Penta_motorer___delar_i_Goteborg_32200038.htm?ca=16&w=3 Sitér dette innlegget Link to post
Tomkjoel Svart 10.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2012 Sendt mail til David i Gøteborg.. Får se hva han sier Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 10.August.2012 Del på Facebook Svart 10.August.2012 Her har de det meste av deler og motorer: http://www.coastalrides.co..uk Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Janoho Svart 10.August.2012 Del på Facebook Svart 10.August.2012 http://www.metalock.no/ Sitér dette innlegget Link to post
Tomkjoel Svart 10.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2012 Noen erfaring med dette Metalock greiene Janoho? Eller noen andre? Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 11.August.2012 Del på Facebook Svart 11.August.2012 Ja, jeg har prøvd det der på en Yanmarmotor, men det ble desverre ikke noe greie på det. Men det koster ikke så mye, så det er verdt et forsøk. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Tomkjoel Svart 13.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2012 Tilbake fra en tur til Gøteborg. Annonse på Blocket.se for Davids Mekaniska i Gøteborg. Sendte mail ned og han sa han hadde en topp som "var som en pärla". Han tøyset ikke !! Han skulle ha 5.000 SEK for den... Så nesten ikke brukt ut (nei, den var ikke planslipt). For 1.000,- ekstra lot han dysene sitte i. Sett ved siden av det jeg tok av min motor så var det klin strøkent. Ikke en rustflekk på hverken rør, dyser eller dyseholdere. Alt i en perfekt grønn farge Etter noen dager på en emosjonell berg og dalbane var dette helt supert! Nå gjelder det bare å få skrudd alt sammen igjen etter en vesentlig pusse/lakke jobb av komponenter som jeg tok av. Og alt det elektriske som skal gåes opp. Og alt treverket som skal pusses og oljes. Og alle vinduene som skal tettes. Og alle putene som skal trekkes om. Og, og, og, og............... Sitér dette innlegget Link to post
Tomkjoel Svart 13.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2012 Uansett, Denne bør ihvertfall alle Volvo Penta eiere på Østlandet legge seg på minnet for brukte deler; http://www.davidsmekaniska.se/ Dette var en veldig bra kar Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.