Jump to content

VHF-kurs på baatplassen, er det interessant?


Poseidon

Recommended Posts

God dagen, gode båtvenner,

 

Da vi startet båtførerkurset her på baatplassen, da nevnte vi også muligheten for å kjøre et VHF-kurs samtidig. Nå er båtførerkurset kommet ca halvveis - og jeg lurte på om der fortsatt var interesse for VHF-kurs?

 

Noen foreløpige tanker om opplegget:

 

Hver deltager melder seg på her på baatplassen og bestiller læreboken fra Læremiddelforlaget. Den koster ca 300.

 

Så "leser vi i takt" ved at vi går gjennom læreboken med noen supplerende kommentarer fra meg underveis. Jeg kan nok også bidra en del mht hva som er sentralt stoff og hva som ikke er fullt så viktig å pugge.

 

Lasse kan sikkert opprette en separat liten gruppe hvor vi kan diskutere VHF-spørsmål i fred og ro - slik som vi gjør med båtførerprøven.

 

Som kjent skal vi ha en samling for de båtførerdeltagerne som ønsker, her i Stavanger i begynnelsen av mars. Vi kunne benytte samme samlingen til repetisjon og eksamensforberedelse til VHF'en. Samlingen blir ombord i GAMLE SALTEN med overnatting og bespisning samme sted.

 

Jeg har allerede sjekket med skipsradiokontrollens radioinspektører at en av dem kan komme og avvikle eksamen selv om det blir lørdag eller søndag.

 

Eksamensgebyret var i fjor 560, det pleier å øke ca 20 kroner pr år, men jeg kan ikke huske å ha fått noen melding i år.

 

Jeg ville også gjerne ha noen kroner for den tiden som jeg blir nødt for å legge ned i et slikt opplegg, men med et noenlunde rimelig deltagerantall kunne vi si f.eks 400.

 

Hvordan er interessen?

 

mvh

Poseidon

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Dæggern, er vi kommet halveis i kurset allerede :eek:

 

Der røyk båtplanene på søndag gitt. Jaja, får vel hentet meg inn igjen...

 

VHF kurs vil jeg også gjerne ha med meg og tilkjennegir herved min interesse.

 

Jeg antar at sertifikatet er gyldig en tid fremover uten krav til fornyelse selv om jeg for tiden ikke disponerer VHF selv?

Link to post
Share on other sites

Eg må også ta Vhf kurs innen neste sesong!

Bur på Nordvestlandet og her er ikke akkuratt så veldig mange slike kurs! Tror du eg har nytten av å delta i dette kurset her på baaplassen.no og heller ta eksamen i f.eks Måløy?

Litt langt å dra til Stavanger for å vere med, selv om dette sikkert hadde vert veldig kjekt og lererikt!

Link to post
Share on other sites

VHF-sertifikatet varer "evig" - i den grad man kan bruke slike uttrykk. Med andre ord; det bevarer sin gyldighet uavhengig av bruken.

 

Eystein, jeg kjenner ikke mulighetene i Måløy. Men vi har jo vår gode venn Jo_Eirik på Florø radio - han kan trolig fortelle om nærmeste eksamensmulighet.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg skulle også gjerne vært med men synes jeg har nok med båtførerkurset til Poseidon. Det holder ikke at gamle menn på 39 år bare leser for å stå på eksamen, de vil også gjerne forstå det de driver med. Blir liksom ikke noe greie på det uten det. Av en eller merkelig grunn så har jeg visst nok å fare med som det er...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Jeg skulle også gjerne vært med men synes jeg har nok med båtførerkurset til Poseidon. Det holder ikke at gamle menn på 39 år bare leser for å stå på eksamen, de vil også gjerne forstå det de driver med. Blir liksom ikke noe greie på det uten det. Av en eller merkelig grunn så har jeg visst nok å fare med som det er...

<{POST_SNAPBACK}>

Hei Hebbe,

 

det høres da ille ut . . . .

 

Hvis du først kommer hit allikevel for båtførerkurset, da er det ikke den helt store saken å henge på VHF samtidig - men du gjør selvfølgelig som du vil.

 

mvh

Poseidon

(en gammel mann på 56 år) :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Eystein, jeg kjenner ikke mulighetene i Måløy. Men vi har jo vår gode venn Jo_Eirik på Florø radio  -  han kan trolig fortelle om nærmeste eksamensmulighet.

 

mvh

Poseidon

<{POST_SNAPBACK}>

Og ta eksamen skal nok gå greit en eller annen plass her i området :yesnod:

 

Men tror du eg har noe igjen for å kun vere med på internettkurset og ikke på samlingen i stavanger?

Link to post
Share on other sites

Hei Hebbe,

 

det høres da ille ut . . . .

 

Hvis du først kommer hit allikevel for båtførerkurset, da er det ikke den helt store saken å henge på VHF samtidig.....

Hebbesen kommer uansett på båtførerkurset.....

Er det så enkelt, så er jeg jo klart med. Vet jo også at jeg skal ha en VHF en gang. (snart)

 

Avsporing: Min far på 71 år tok dette kurset i fjor (2004) vinter og han sa det var ok. ( Til opplysning så har han vært sjømann i hele sitt liv og levt sitt liv som overstyrmann, i hovedsak seilt for TEXACO, som ble flagget ut i mitten av 80-tallet), i flg. han så hadde han aldri lært et "kvekk" om behendlig av VHF før dette, og hans liv besto jo akkurat i bruk av VHF. Han sa det var et greit kurs og at han lærte mye. Gubben har jo self. VHF i sin gamle Saga 24, han må jo stå i kontakt med omverdenen som han sa. Ja han er talefør, og jeg hørte også hva han han å sa j.mfr. da toppmerket på varden på Rauskjeret ved Steinkjer hang og slang." Ble nesten imponert av han, han fikk sagt ekstremt mye på få ord.

 

Etter dette så gikk det 2 -to- dager, så var varden ordnet....

Redigert av Hebbe (see edit history)

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Da regner jeg "nesten" med deg . . . .

Sign me up....

 

Det er bare du bestemmer når ex. på båtførerkurset og dette skal gå så jeg får bestillt flygemaskin-biletter det.

 

(Har sjekket ut og det ser ut som om eneste mulighet er fredag kveld og ikke løærdag) SAS , Widerøe og Norwegian). Dess fortere vi får beskjed når det blir, dess biligere biletter).

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Sjekket litt mer ang. kurset på Sjøen for alle. Arrangeres av Maritim Radio, og ser ut til å være en veldig "god deal":

 

"Pris for deltagelse er kr. 1.600.- alt inkludert. (3 timers undervisning med erfaren Instruktør fra Sjøassistanse, eksamensavgift på kr. 575.- og pensumhefte til kr. 298.-)

 

Vi har også vært så heldig å få en avtale med Norsk Maritimt Forlag om at alle som avlegger eksamen gis 1-års abonnement, valgfritt på båtbladet Praktisk Båtliv eller Seilas, i tillegg til at alle gis 1-års medlemskap i Sjøassistanse."

Link to post
Share on other sites

Dette kurset på sjøen for alle hørtes greit ut,når er dette da?Og hvor melder man seg på?

<{POST_SNAPBACK}>

Hei

Du kan melde deg på via nettsiden vår på Sjøassistanse.com Der finner du også alle opplysninger om tid og sted.

 

Eystein, jeg kjenner ikke mulighetene i Måløy. Men vi har jo vår gode venn Jo_Eirik på Florø radio  -  han kan trolig fortelle om nærmeste eksamensmulighet.

Sjekk med Måløy videregående om de planlegger en eksamen i fremtiden, hvis ikke kan den avlegges på Florø Radio dersom du avtaler dette med bestyrer på stasjonen.

 

Mvh

Jo Eirik

Jo Eirik Vee

www.sjoassistanse.com

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...