Jump to content

male vanntank innvedig med gelgoat uten voks?

eysteind

Recommended Posts

Hei!

Holder på å støype vanntank fremst i bauen. På grunn av et par avstivinger som stiver av skroget, var det umulig å fa laget en tank i plast/stål som ville passet.

Har derfor fjernet de gamle avstivingene (av finer) og erstattet disse med divinycell (20mm) og plastret dette fast. Har også laget veggene og toppen av dette.

I følge levrandøren av dicinycellen, var det godkjent i vanntanker å bruke vanlig polyester for deretter å male den med gelgoat. Han sa også eg eg ikke kunne bruke voks (topgoat), fordi da ville det bli mer bakterier i tanken. Men vil gelgoaten da herde utenpå polyesteren? Skal eg bruke meir herder enn vanlig?

Får iallfall en god og stor vanntank. Reknet med fram til rundt 300 liter!

tar imot alle tips og råd!

300 kg helt fremst i baugen? Det dreper vel effektivt de sjøegenskapene skuta di måtte være i besittelse av? Rådet du har fått av divinycell-selgeren låter litt merkelig. Gelcoat herder dårlig mot luft. Topcoat er stoffet du maler glassfiberen med. Mer bakterier? Kan ikke tenke meg det, men her har jeg ikke filla peiling. Heller ikke har jeg peiling på vanntank i glassfiber/polyester/topcoat, men vil det ikke sette smak på vannet de neste 10 åra? Smaksløkene og luktesansen krever ikke mye før de sier i fra. Eller går det kanskje bra?

Lotus

Vil nok tro at "mer voks" vil være tilgjenngelig for mere baketerier enn uten. Men uansett så er dette kun i starten av prosessen. De fleste båtfolk har med seg drikkevann på flaske (tappet opp hjemme, eller kjøpt) Dette gjelder også meg, jeg her med meg vann hjemmefra så jeg vet hva jeg drikker.

Båten har sin faste plass i hagen.......

, jeg her med meg vann hjemmefra så jeg vet hva jeg drikker.

er ikke særlig lenge på tur om gangen du forstår jeg... :lol: Drikkevann til 3 personer i i f.eks 4-5 uker blir en anseelig mengde. For å si det mildt.

Vi har et utvalg 1/2 liters flasker ombord, som vi tapper drikkevann på. Faktisk en 20-30 stykken. Lette å holde rene, kan stables direkte inn i kjøleskap / boks, lett å holde orden i hvor mye man drikker ( viktig på svært varme dager ), blir det usmak på en flaske ( av en eller annen grunn ) gjelder det bare den flasken, og ikke hele partiet.

Vann til kaffe, matlaging osv. som skal kokes, tar vi fra tanken. Kokt = trygt.

Suzuki

No boat needed..

takker for svar alle man! Da tror eg at eg kommer til å bruke topgoat!

Når det gjelder vanntank i glassfiber vet eg at dette kan sette smak på vannet. Men eg vil si at eg ikke har noen andre alternativer! Alle halco`er som eg har sett har nettopp denne løsningen...

Har funnet ut eg eg har veldig lite plass til alt eg har tenkt å ha i denne båten!

300 liter høres kanskje litt mye ut helt framme i bauen. Men eg kunne like godt utnytte den plassen som var der likevel da det ikke var brukenes til noe annet. Og eg trenger ikke fylle tanken full heller!

Går med planer om å bruke båten til "hybel" neste år, og da kan det jo vere greit med stor vanntank!

Bare for å ha nevnt det så har jeg vanntank i GRP og første året jeg hadde båten (den var gammel da også) var vannet udrikkelig pga. styrensmak.

Etter en rengjøring av tanken ble det merkelig nok noe bedre, og et "AquaFilta" fjerner nå de siste restene av styrensmaken på drikkevannskrana.

Så jeg anbefaler fortsatt epoxy, og har planer om å behandle min med det innvendig.

Geir

Integrerte tanker slik som du lager, er en fullgod løsning, enten det gjelder vann, diesel eller septik.

Det er noen ting du må huske på.

De ytterste lagene inne i tanken må lamineres opp med så lav glassprosent du får til. Vanligvis søker man jo å få denne så høy som mulig, 50-60%, men disse lagene bør under 30 for tetthetens skyld.

Egentlig skulle du lagt et par slike lag der båten utgjør en del av tanken også, men så vidt jeg husker er Halcoen bygget av isopolyester som gir en tilnærmet fullgod sikring mot vanninntrengning. (osmose).

Du må også påse at bunnen er avstivet nok slik at et slag fra sjø ikke får bunnen til å flekse. Ved full tank kan tanken sprenges.

Du bør bygge tanksidene og toppen hver for seg. Sidene bygges på plass i båten og gjøres ferdig med coating. Lokket bygges også helt ferdig med coating på innsiden. Deretter sliper du ned fra utsiden alle steder der det skal sammenføyes slik at du kommer ned til laminatet på innsiden. Lokket monteres med limsparkel, og så laminerer du over alle sammenføyninger.

Når det gjelder coating kan du som det ellerede er nevnt bruke gelcoat av NGA kvalitet. Verft som bygger båter med slike tanker bruker en coating fra Jotun som jeg har glemt navnet på. En kjapp telefon til kundeavdelingen til Jotun vil gi deg alle svar.

Store Norske Kullseilingskompani.

Integrerte tanker slik som du lager, er en fullgod løsning, enten det gjelder vann, diesel eller septik.

Det er noen ting du må huske på.

De ytterste lagene inne i tanken må lamineres opp med så lav glassprosent du får til. Vanligvis søker man jo å få denne så høy som mulig, 50-60%, men disse lagene bør under 30 for tetthetens skyld.

Egentlig skulle du lagt et par slike lag der båten utgjør en del av tanken også, men så vidt jeg husker er Halcoen bygget av isopolyester som gir en tilnærmet fullgod sikring mot vanninntrengning. (osmose).

Du må også påse at bunnen er avstivet nok slik at et slag fra sjø ikke får bunnen til å flekse. Ved full tank kan tanken sprenges.

Du bør bygge tanksidene og toppen hver for seg. Sidene bygges på plass i båten og gjøres ferdig med coating. Lokket bygges også helt ferdig med coating på innsiden. Deretter sliper du ned fra utsiden alle steder der det skal sammenføyes slik at du kommer ned til laminatet på innsiden. Lokket monteres med limsparkel, og så laminerer du over alle sammenføyninger.

Når det gjelder coating kan du som det ellerede er nevnt bruke gelcoat av NGA kvalitet. Verft som bygger båter med slike tanker bruker en coating fra Jotun som jeg har glemt navnet på. En kjapp telefon til kundeavdelingen til Jotun vil gi deg alle svar.

<{POST_SNAPBACK}>

takker for råd!

Hva mener du med høy glassprosent? Vil det si mye polyester i forhold til matter?

Skal ta noen bilder. Tror det blir lettere å forklare da!

Hei!

Holder på å støype vanntank fremst i bauen. På grunn av et par avstivinger som stiver av skroget, var det umulig å fa laget en tank i plast/stål som ville passet.

<{POST_SNAPBACK}>

Men hva med å bruke en vannsekk? Den kan du få laget hos Almenning AS i Stryn, og får du den noenlunde lagd etter fasongen i baugen, vil den forme seg i forhold til avstivningene dine. Mye mindre arbeid, og du slipper være redd for lekkasje, dårlig smak osv. Ryker den etter mange år, lapper du den, eller får laget en ny (men jeg regner med den holder mye lengre enn du gidder å ha båten!)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...