TICORA Startet 2.August.2012 Del på Facebook Startet 2.August.2012 Det har begynt å komme litt vann i skutebunn. Ikke mye men irriterende! Har kjøpt håndpumpe for å få det ut men det kommer tilbake etter noen dage. Etter reparasjon av styresylinderene til drevet har det vært litt inntørka hydraulikkoljesøl i bunn slik at nåe en smaker forsiktig er det vanskelig å avgjøre om det er ferskvann eller saltvann. Noen smarte råd? Sitér dette innlegget Link to post
sandman1 Svart 2.August.2012 Del på Facebook Svart 2.August.2012 dassen?...... spøk til side, legg det på ei glassplate til tørk, om det er sjøvann så kjennes saltkrystallene på fingrene... Sitér dette innlegget KnutS "It's dark and we're wearing sunglasses" Link to post
TICORA Svart 2.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2012 dassen?...... spøk til side, legg det på ei glassplate til tørk, om det er sjøvann så kjennes saltkrystallene på fingrene... Tenkte det selv men det tar jo tid! Vannet kommer fra motorrommet, ingen lekkasje fra varmtvannet eller kjølevannet så ser vel ut som det er saltvann:-(. Men hvor i h....det kommer fra er et mysterium. Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 2.August.2012 Del på Facebook Svart 2.August.2012 Om du har en ildfast form kan du jo dampe bort vannet over gassblusset.... da går dette litt fortere. Kanskje dette er en liten lekkasje rundt drevet? Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
880 Svart 2.August.2012 Del på Facebook Svart 2.August.2012 For å finne svar på om det er salt eller ferskvann er meget enkelt, hell en kork med grønnsåpe nedi, ser det ut som "sur melk" er det saltvann.. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
TICORA Svart 2.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2012 For å finne svar på om det er salt eller ferskvann er meget enkelt, hell en kork med grønnsåpe nedi, ser det ut som "sur melk" er det saltvann.. Nå snakker vi! Takk. Egilwh: takk for hyggelig prat. Og ja, redd det er drevet:-( Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 2.August.2012 Del på Facebook Svart 2.August.2012 Smak, spytt ut... Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 3.August.2012 Del på Facebook Svart 3.August.2012 Jeg har samme utfordring, men i olje Noen tips for å avgjøre om det er fersk eller saltvann som har blanda seg med olja ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Figaro Svart 3.August.2012 Del på Facebook Svart 3.August.2012 I dette møkkaværet med mye regn og fuktighet er det ikke usannsynlig at det er kondensvann. Har selv konstatert dette i mitt kjølsvin. I tørrere vær, ingen kondens Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
Guest Tobby Svart 3.August.2012 Del på Facebook Svart 3.August.2012 Det er bare å smake på vannet: Smaker det salt, er det saltvann Smaker det vanlig, er det vanlig vann Smaker det for jævelig, sjekk kjøleveske osv. Får du diare, sjekk septiktanken. Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 3.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2012 Smak, spytt ut... Det er bare å smake på vannet: Smaker det salt, er det saltvann Smaker det vanlig, er det vanlig vann Smaker det for jævelig, sjekk kjøleveske osv. Får du diare, sjekk septiktanken. Tor ikke dere fikk med dere dt med hydraulikkoljerester. Smake forsiktig var det første jeg gjorde. Uansett...det er saltvann. Fikk inn 1 liten liter fra Nevlunghavn til Oacarsborg så jeg synker ikke ennå. Tror detmåvære en liten rifti belgen:-( Sitér dette innlegget Link to post
Dalton Svart 3.August.2012 Del på Facebook Svart 3.August.2012 Vann i kjølsvin... huff og huff. Seriøst, har ikke plastfolket lensepumper? Maken til arroganse. Lekkasjer kan faktisk oppstå, også i såkalt tette båter. Sitér dette innlegget I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so... Kragerø 26 med Sole SM616 Link to post
jonsverre Svart 3.August.2012 Del på Facebook Svart 3.August.2012 har ikke plastfolket lensepumper? Maken til arroganse. Det vil jeg tro han har. Men vann i en plastbåt som tidligere var tørr er klart tegn på at noe er galt. Så skjønner godt interessen for å finne ut hvor det kommer fra. Alt som er av feil har jo en lei tendens til å utarte seg... Sitér dette innlegget Link to post
Frode Stiansen Svart 4.August.2012 Del på Facebook Svart 4.August.2012 Er vel ikke avgjort enda om det er fersk eller saltvann, ei heller hvilket merke det er for fremdrift.. Tenkte jeg skulle komme med noen tips for hvor man typisk kan sjekke først. Har oppigjennom årene hatt litt forskjellige lekasjer i båtene. 1.Du kan sjekke om det kanskje kan være et aldri så lite hull i belgen/slangen som forbinder riser og bukkehorn, her kan denne gjerne være litt morkent. Tett og fin når båten er i ro, men drypper litt når motor går og det er eksostrykk. 2. Tetninger rundt gjennomføring for sving. Om det er volvo av lignende 290 du har så er det en leppepakning der som skal tette. Om det er DP-S eller SX er det en o-ring som skal tette. Har modifisert denne tetningen tidligere med greasenippel. Du kan jo som en quick fix gjerne pumpe noe grease i den gjennomføringen for å se om lekasjen forsvinner. 3. Lekasje fra impeller pumpe. Denne kan også være tett når båten ikke er i bevegelse i vannet. Når du er i plan så vil det gjerne bli et bra overtrykk på vannet som presses opp og inn i pumpen. Pakningene/simmerringene er akkurat så slitt at de da slipper forbi litt vann. Dra båten i plan med en kompis i motorrommet så ser han fort om det lekker der. 4.Lekasje fra ferskvannsystemet. Etterstram slangeklemmer på de trykksatte rørene/slangene. 5.Lekasje i vinduer i kabinen/lugarer. Spyle med hageslange, om det ikke er lekasje med rent vann, prøv også med såpevann. Har vært ute for det problemet en gang. Da var det tett når jeg spylte med rent ferskvann. Såpevann lakk inn grunnet såpen bryter "overflaten" på vannet. Tilsvarende forurenset/surt vann. 6.Skroggjennomføringer. Sjekk slanger/koblinger. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 4.August.2012 Del på Facebook Svart 4.August.2012 Først vil eg spørre om det er Bravo drev. Dei lekker normalt (faktisk vanlig feil) i styre pinna som går gjennom og ut til drevet. Det burde ikke komme så mye vann via belgen for lageret i transom slipper ikke gjenom så mye.. Andre typiske plasser er trim flaps gjenomføringer , gir vaier, eller andre gjenomføringer i båten.. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.