Jump to content

Litt vann i skutebunn, hvordan finne ut hva slags vann?


TICORA

Recommended Posts

Det har begynt å komme litt vann i skutebunn. Ikke mye men irriterende! Har kjøpt håndpumpe for å få det ut men det kommer tilbake etter noen dage. Etter reparasjon av styresylinderene til drevet har det vært litt inntørka hydraulikkoljesøl i bunn slik at nåe en smaker forsiktig er det vanskelig å avgjøre om det er ferskvann eller saltvann. Noen smarte råd?

Link to post

dassen?......

spøk til side, legg det på ei glassplate til tørk, om det er sjøvann så kjennes saltkrystallene på fingrene...

 

Tenkte det selv men det tar jo tid! Vannet kommer fra motorrommet, ingen lekkasje fra varmtvannet eller kjølevannet så ser vel ut som det er saltvann:-(. Men hvor i h....det kommer fra er et mysterium.

Link to post

Om du har en ildfast form kan du jo dampe bort vannet over gassblusset.... da går dette litt fortere.

 

Kanskje dette er en liten lekkasje rundt drevet?

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post

For å finne svar på om det er salt eller ferskvann er meget enkelt, hell en kork med grønnsåpe nedi, ser det ut som "sur melk" er det saltvann.. :yesnod:

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Smak, spytt ut...

Det er bare å smake på vannet:

 

Smaker det salt, er det saltvann

Smaker det vanlig, er det vanlig vann

Smaker det for jævelig, sjekk kjøleveske osv.

Får du diare, sjekk septiktanken.

 

Tor ikke dere fikk med dere dt med hydraulikkoljerester. Smake forsiktig var det første jeg gjorde. Uansett...det er saltvann. Fikk inn 1 liten liter fra Nevlunghavn til Oacarsborg så jeg synker ikke ennå. Tror detmåvære en liten rifti belgen:-(

Link to post

Er vel ikke avgjort enda om det er fersk eller saltvann, ei heller hvilket merke det er for fremdrift.. Tenkte jeg skulle komme med noen tips for hvor man typisk kan sjekke først. Har oppigjennom årene hatt litt forskjellige lekasjer i båtene.

 

1.Du kan sjekke om det kanskje kan være et aldri så lite hull i belgen/slangen som forbinder riser og bukkehorn, her kan denne gjerne være litt morkent. Tett og fin når båten er i ro, men drypper litt når motor går og det er eksostrykk.

 

2. Tetninger rundt gjennomføring for sving. Om det er volvo av lignende 290 du har så er det en leppepakning der som skal tette. Om det er DP-S eller SX er det en o-ring som skal tette. Har modifisert denne tetningen tidligere med greasenippel. Du kan jo som en quick fix gjerne pumpe noe grease i den gjennomføringen for å se om lekasjen forsvinner.

 

3. Lekasje fra impeller pumpe. Denne kan også være tett når båten ikke er i bevegelse i vannet. Når du er i plan så vil det gjerne bli et bra overtrykk på vannet som presses opp og inn i pumpen. Pakningene/simmerringene er akkurat så slitt at de da slipper forbi litt vann. Dra båten i plan med en kompis i motorrommet så ser han fort om det lekker der.

 

4.Lekasje fra ferskvannsystemet. Etterstram slangeklemmer på de trykksatte rørene/slangene.

 

5.Lekasje i vinduer i kabinen/lugarer. Spyle med hageslange, om det ikke er lekasje med rent vann, prøv også med såpevann. Har vært ute for det problemet en gang. Da var det tett når jeg spylte med rent ferskvann. Såpevann lakk inn grunnet såpen bryter "overflaten" på vannet. Tilsvarende forurenset/surt vann.

 

6.Skroggjennomføringer. Sjekk slanger/koblinger.

Link to post

Først vil eg spørre om det er Bravo drev. Dei lekker normalt (faktisk vanlig feil) i styre pinna som går gjennom og ut til drevet. Det burde ikke komme så mye vann via belgen for lageret i transom slipper ikke gjenom så mye.. Andre typiske plasser er trim flaps gjenomføringer , gir vaier, eller andre gjenomføringer i båten..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...