Jump to content

kjøp av ny motor til ibiza 19 touring


ibizafan

Recommended Posts

Jeg skal kjøpe ny motor til ibiza 19 touring skal jeg velge 140 eller 150 hk motor merke jeg tenker på er suzuki

jeg lurer på om suzuki df 150 blir for tung til båten min har lyst til å se 40 tallet på gpsen.

ps har suzuki df 115 for salg.

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post

Er det snakk om fabrikkny motor?

Mest fart får du nok da med denne http://www.finn.no/f...nnkode=36012649 og den veier 195 kg, altså bare 6 kg mer enn DF115.

Antar den yter rundt 160 hk eller mere.

 

71_1067510792_xl.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Er dette bra motor har litte kjenskap til mercury men har tenkt tanken på denne motoren.

får ikke fullt turtall på suzukien min får ca 5400 de er derfor jeg skal bytte motor da tenkte jeg at jeg kan kjøpe større

motor.

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post

E-tec 150 er jo et annet alternativ som er under 200 kg, også den med V6 motor.

Den nye Mercury F150 4-takter veier 206 kg og er den letteste av 4-takterne, og med 3 liters volum kanskje sterkest også. Altså 50% større sylindervolum enn DF115.

 

DF140 er ikke så mye sterkere enn DF115 så det er kanskje ikke verd å bruke penger på.

38 knop her http://www.finn.no/f...nnkode=35413227 kanskje 39 med stålpropell.

Ibizaen er bred og trenger sterk motor for å få over 40 knop.

 

96_235687985_xl.jpg

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Har tenkt på 150 4-takt mercury men jeg tenker at de er mye mer lettvint og montere en ny suzuki

jeg bytte ikke motor bare for å få mer fart .

motoren min vil ikke over 5500 omdr min den gjorde 5400 og ca 30-32 knop på fullt.

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post

Da har du vel for stor propell eller for lavt montert motor kanskje ?

Men ser i den gamle tråden din her at du fikk 5800 rpm, det er jo optimalt https://baatplassen.no/i/topic/44374-propell-ibiza-19-touring-med-115-hk-suzuki-4-takt/

 

Suzuki F150 er tyngre, men er jo en bra motor. Så lenge båten flyter så går det vel bra.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

da er det jo noe feil med motoren, eller båten er full av groe :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jeg skal kjøpe ny motor til ibiza 19 touring skal jeg velge 140 eller 150 hk motor merke jeg tenker på er suzuki

jeg lurer på om suzuki df 150 blir for tung til båten min har lyst til å se 40 tallet på gpsen.

ps har suzuki df 115 for salg.

Mitt svar er i all enkelhet å selge båten med den motoren som er på og kjøpe noe annet i stedet, men har vel fått med meg at det kun er Ibiza som "ruler"? Jeg er ikke enig i det og har hatt Ibiza.

 

Enig med Mouche her. Sjelden god butikk å skifte bare motor. Selg båt og motor og finn deg en ny som når 40 knop, om det er det som er målet. Finnes mye billig båt der ute nå. Suzuki 150 er etter det jeg har forstått en vesentlig kraftigere motor enn 140 hk, som vel i konstruksjon er nærmere 115 hk. Hadde også villet sett på andre motorer som Honda eller Yamaha, om det er kun motor du skal bytte.

 

En annen ting som forundrer meg er at du vil bruke så mye penger for å nå 40 knop, når den 115 hk Suzuki du har trolig går 35 knop. For meg er denne forskjellen i toppfart uvesentlig. Men vi prioriterer ulikt og dette er ditt valg.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
  • 11 måneder senere...

Da må de kjøpes ny motor jeg er i tvil om jeg skal velge Suzuki eller Yamaha

har tenkt på Suzuki df 140 eller Yamaha 115 hk ytelsen er vel omtrent lik.

Da er spørsmålet hvem er best.

j

 

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post

bra motorer begge 2 , neppe så mange her som har testet begge på samme båt og som kan gi noe entydig svar på av den ene er mye bedre enn den andre.

 

Jeg vil tro 'zukien yter litt mer på topp enn F115 - den har jo ca 10% mer kubikk

 

Funnet ut hva som feiler din nå da?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Nye DF140A har jo Lean Burn for lavt forbruk i marsjfart, og den har faktisk nesten 20% større sylindervolum enn Yamaha F115 samtidig som den er lettere i vekt.

Så slik sett er det er det ikke vanskelig å velge hvis man ønsker mest kraft pr. kg.

 

Forøvrig kan man gjerne velge Suzuki DF115A, hvis man vil spare noen avgiftskroner. Den har også nesten 20% større sylindervolum enn Yamaha F115 siden det er samme blokka som DF140A de bruker.

 

Suzuki overliggere uten A på slutten finnes vel, det er jo kroner å spare der men man får ikke nyeste teknologi, mere kubikk og mindre vekt da.

 

Men Mercury F150 er vel kongen i 115-150 hk klassen. Både vedr. ytelse/vekt-forholdet og andre kriterier.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Har funnet feilen på den jeg har derfor lurer jeg på Yamaha eller den du nevner bil den ikke litt for tung

feilen skal dere snart få vite.

Suzuki har blitt bedre nå i 2013.

for jeg noe mere en et par knop mer ved å velge 115 og 140 hk de har samme blokk.

Redigert av ibizafan (see edit history)

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post

Det er nok mindre forskjell i knop mellom DF115 og DF140 på 2013-modellene enn de som var før, siden de nå har samme blokk og sylindervolum, men propellen er jo viktigst.

Vil tro at du får ca 2-3 knop mere med DF140.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ville byttet båten inn i en 20 Touring med 150hk Suzuki. Meget god hyttebåt og motor. Ikke den mest sportslige motorlyden, men veldig stille cruiser som er bjørnsterk og topper på 43-44 GPS knop med riktig tilt.

Vi har en selv på hytta og kan anbefale på det varmeste. Sjøegenskapene er myke og trygge nok om man kan kjøre båten riktig, og designet er klart best i klassen ;)

Lingefan

Link to post

bytte inn en motor som ikke virker som den skal får dårlig betalt.

HAR VELDIG LYST PÅ SUZUKI DF 140A NYESTE MODEL MEN DYR

gammel modell mye biligre er de stor forsjell på ny og gammel modell

nye er lettere

learn bourn

er de noen andre forandringer

skal snart bestille.

PS dere skal få lure litt til på hva som er galt med den gammle

 

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post

Du vet vel selv om du trenger 140/vs 115..

 

Har du noen gang følt at 115 er knapt? Slitt med å komme i plan med litt folk? Hvis ja kan 140 være et godt valg. Hvis nei er det kanskje greit med 115?

 

Lundamo auto reklamerte for df140 til 109000 for en tid tilbake. Det hadde vel vært noe, selv om det va gamletypen..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Jeg tror 140 er minst like treg opp i plan med mye last, hvis nå det er et problem (ikke at jeg egentlig tror det er noe stort problem da).

Årsaken er at 140 har ikke noe særlig mere bunndrag enn 115 (iallefall ikke 2013 modellene som har samme blokk), og i tillegg setter man som regel på større propell på 140 for høyere marsj og toppfart. Dermed blir den litt tregere opp i plan ifølge min enkle teori.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

hull i stempel, defekt ventil ?


Å sette så stor motor på et slikt skrog mener jeg er helt bortkastet.

 

Jo større motor jo morsommere. Det er jo hele poenget.. og skumlere.

Min vesle 18-foter er godkjent av produsent for 140 hk og det ligger noen til salgs på finn innimellom med slik motor, det ble nettopp solgt en så jeg.

Men må innrømme at jeg er litt glad jeg kjøpte en mere moderat motor på en så lett båt. Så får jeg heller bli frakjørt av 150-200 hk gutta og drømme om 115 hk.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...