glalaks Svart 1.August.2013 Link til dette innlegget Svart 1.August.2013 Så en Morgan 5250 eller hva de heter, sånn bowrider med df140 her en dag.. Den tror jeg går godt! Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
ibizafan Svart 1.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.August.2013 Du teerex du er inne på noe ja. hva er grunnen til at dette skjer, for tung propell feil produksjon ps vet om flere. Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
Lingefan Svart 1.August.2013 Link til dette innlegget Svart 1.August.2013 Det fine med stor motor er at man kan ligge i høy marsjfart på lavt turtall og dermed lavt forbruk og slitasje. I tillegg går det raskt opp i plan. En fin regel: hvis man tør å gi full gass så har man for liten motor ;) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
altmuligbåt Svart 2.August.2013 Link til dette innlegget Svart 2.August.2013 (redigert) Ville byttet båten inn i en 20 Touring med 150hk Suzuki. Meget god hyttebåt og motor. Ikke den mest sportslige motorlyden, men veldig stille cruiser som er bjørnsterk og topper på 43-44 GPS knop med riktig tilt. Vi har en selv på hytta og kan anbefale på det varmeste. Sjøegenskapene er myke og trygge nok om man kan kjøre båten riktig, og designet er klart best i klassen ;) Det hadde jeg aldrig gjort! Vet ikke om de har byttet skrog på den i det siste, men vist det ikke er gjort så er det den dårligste Ibiza båten!!! Alt for flatt skrog og går hardt!! Hadde en 19 med 175 Yamaha 2takt. Fantastisk båt. Jeg synes du skal gå for en motor som er så stor at du får en fin krusing fart uten for høyt turtall. Om båten går 50+ betyr det at du kan kjøre ca 40 i kruss fart. Redigert 2.August.2013 av altmuligbåt (see edit history) Sitér dette innlegget Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post
Lingefan Svart 2.August.2013 Link til dette innlegget Svart 2.August.2013 19 sport har et godt skrog, men 19 Touring kan umulig ha det samme skroget, for min erfaring er at det i alle fall ikke er bedre i sjøen enn 20 Touring, snarere tvert i mot. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Mouche Svart 2.August.2013 Link til dette innlegget Svart 2.August.2013 Så en Morgan 5250 eller hva de heter, sånn bowrider med df140 her en dag.. Den tror jeg går godt! Igjen, totalt "overkill" med en så stor motor på den båten. Ja, jeg vet det siden jeg har en slik båt og noe mer enn 90hk er nokså meningsløst og bortkastet etter mitt syn og erfaring. 19 sport har et godt skrog, men 19 Touring kan umulig ha det samme skroget, for min erfaring er at det i alle fall ikke er bedre i sjøen enn 20 Touring, snarere tvert i mot. 19 sport er en helt annen båt på alle måter enn 19 Touring. Av de tre nevnte båtene er 19 Touring det klart dårligste skroget med tanke på stor motor/fart. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
VannTro Svart 2.August.2013 Link til dette innlegget Svart 2.August.2013 Ligger vel i navnet, "Sport" - "Touring" Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Teerex Svart 2.August.2013 Link til dette innlegget Svart 2.August.2013 Sport er 2,0 meter bred, mens Touring er 2,40 meter bred. Det sier jo litt. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ibizafan Svart 3.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2013 Da må de vel bli bare 115 hk menn jeg har veldig lyst på 140 hk. Er de noen her som vett hva som er grunn en til at motoren gikk i stykker. injektor feil,for mye bensin, forlite bensin ps vett om flere.dette kjede etter 4 år. dette er et problem for 2005 og 2006 mod. Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
Teerex Svart 3.August.2013 Link til dette innlegget Svart 3.August.2013 (redigert) Jeg ville nok ha valgt DF115A med lean burn istedenfor DF140 gammel type siden det er en båttype som ikke er laget for så høy fart. DF115A har jo samme sylindervolum som DF140 så den er sterkere enn den gamle DF115, iallefall når man skal opp i plan. Og DF115A veier jo bare 183 kg nå. det er vel lettere enn DF140 gammel type. Redigert 3.August.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ibizafan Svart 3.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2013 vi for se de går vel mot 140 hk ny model har helle serien samme tilt 115 og 140 fart 115 kontra 140 1-2 knop. Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
Teerex Svart 3.August.2013 Link til dette innlegget Svart 3.August.2013 tilt ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ibizafan Svart 4.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2013 TENKER OG TENKER Er veldig i tvil menn har lyst på mest mulig fart Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
Mouche Svart 4.August.2013 Link til dette innlegget Svart 4.August.2013 Hvis fart er det viktigste så er det kanskje på tide å tenke annerledes med hensyn til hvilken båt du skal ha og ikke bare motor? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
BAN Svart 4.August.2013 Link til dette innlegget Svart 4.August.2013 Pussig at noen trekker konklusjonen at større sylindervolum automatisk gir større moment. Jeg har aldri hørt at den gamle Honda 75 er overdrenvent momentsterk. Med sine 1,7 liter er den vel hakket større en normalen for 75 hestere, men lite utbredt blant vannskiutdøvere. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 4.August.2013 Link til dette innlegget Svart 4.August.2013 Ikke automatisk,. men man må ikke blande epler og bananer Den gamle Honda BF75A er en snart 20 år gammel modell med forgassermotor på 1,6 liter (fra Honda Civic) med 3-ventilstopper, og er en nedtunet utgave av BF90A. Dette var vel de første motorene som brakte 4-takt inn i hovedsegmentet av påhengsmotormarkedet. "1995: The BF90 wins Popular Mechanics’ “Design and Engineering Award.”" Moderne innsprøytningsmotorer fra et stykke utpå 2000-tallet har nye teknologier for økt moment osv. Bl.a. BF75D og BF90D som kom i 2007 med redusert sylindervolum til 1,5 liter men allikevel bedre ytelser. Suzukis DF90 på hele 1,95 liter var naturligvis en sterkere motor momentmessig men veide også 20 kg mere. Den var jo en liten revolusjon i forhold til Honda 90, med DOHC 16-ventils topp, EFI osv. da den kom ca år 2000. Nå med 2.05 liter, lavere vekt og 100/115 hk er den nok enda sterkere i bunn, mens DF90A har overtatt hos Suzuki i 90 hk-klassen med 1,5 liter og drøyt 30 kg lavere vekt. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
BAN Svart 4.August.2013 Link til dette innlegget Svart 4.August.2013 Nå snakker du mer fornuft her. Regner med at den nye DF 115 er en råtass, men det kommer ikke av volumet alene. Sammenligning av DF 115 og DF 140 er litt interessant. Enten så er det feil på sidene til Suzuki eller så har de noe nytt lurium i disse motorene. At DF 115 har høyere maksturtall en DF 140 med samme volum er sært. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 4.August.2013 Link til dette innlegget Svart 4.August.2013 (redigert) DF115A : 5000-6000 rpm. DF140A: 5600-6200 rpm http://www.suzukimarine.com/Product%20Lines/Outboard%20Motors/Products/DF115/2012/DF115A.aspx http://www.suzukimarine.com/Product%20Lines/Outboard%20Motors/Products/DF140/2012/DF140A.aspx Faktisk trenger man jo da ikke særlig større propell på DF140A siden den drar opp i litt høyere turtall. Så da vil jo DF140A også virke sterk i bunn vil jeg tro Redigert 4.August.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
BAN Svart 4.August.2013 Link til dette innlegget Svart 4.August.2013 Var inne på sidene deres i forrige uke, og da var det omvendt.... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 4.August.2013 Link til dette innlegget Svart 4.August.2013 (redigert) Da har de nok oppdaget feilen. DF100A har også 5000-6000 turtallsområde. Det er nok en modell som ikke selges på alle markeder tror jeg. Redigert 4.August.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ibizafan Svart 5.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2013 Da er båten komme på land. 140 og 115 er de rett at jeg ikke kan regne med mer 1-2 knop mer med 140 kontra 115 Suzuki. Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
Teerex Svart 5.August.2013 Link til dette innlegget Svart 5.August.2013 (redigert) Det er vel ikke så mange som kan svare på det. Kommer jo helt an på propell bl.a.. og om man vil legge litt tid og penger i å prøve å finne optimal propell/stålpropell. 2-3 knop vil jeg tippe.... om vi snakker om 2013-modellene. Ideelt bør man vel ha propell som gir 5500-5700 rpm på DF115A og 5900-6000 rpm på DF140A på normalt lastet båt og full gass. Redigert 5.August.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ivar Svart 5.August.2013 Link til dette innlegget Svart 5.August.2013 (redigert) for hva det er verdt; en kamerat som har en 19 Touring med Yamaha F100 prøvde flere propeller, deriblant 17 og 19 alu samt 19 stål. Han fikk samme fart med alle 3, (mener det var 32 knop med 1-2 personer i båten) , bare forskjellig turtall, og 19" var tregere opp i plan så 17" var den beste allround propellen. Kan jo tyde på at det på denne båten ikke er allverden å hente med å få på fancy stålpropell...? Redigert 5.August.2013 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 5.August.2013 Link til dette innlegget Svart 5.August.2013 (redigert) Nei den har nok flatere bunn med større våt flate enn de mere sportslige skrogene så er det neppe noen vits å lete etter den siste knopen Jeg hadde nok valgt DF115A med 4-blads stålpropell på en slik båt. Optimal marsjfart er tross alt vanligvis det viktigste om man skal på lengre turer. Redigert 5.August.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ibizafan Svart 5.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2013 De blir vel 140 hk best med størst mulig motor går lettere. de er vel maks 2 knop. Så jeg gjør 38 knop med 140 36 knop med 115 hk. blokken er den samme så jeg tror muligens for sellen er de jeg skriver over. Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.