ivar Svart 25.September.2013 Link til dette innlegget Svart 25.September.2013 Det er tydelig at en standar 10W40 (SF/SM) mineral er mer en bra nok. bare det ikke står biltema på dunken Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
glalaks Svart 25.September.2013 Link til dette innlegget Svart 25.September.2013 Huff nei:p Må finne den dyreste som finnes.. Nei blir enten mobil1 eller Biltema.. Aldri hatt noe problem med biltemaolje før.. Er det noe ventiljustering ol som bør gjøres? Noe med tilten? Tenkte å bytte plugger også.. Bare for å ha gjort det.. Gått ca 350 timer motoren.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Vbunn Svart 25.September.2013 Link til dette innlegget Svart 25.September.2013 Det kan være lurt å bytte sinken på power trim enheten, en liten sirkel anode. Press inn fett i sving og oppvips mekanismen samt ferskvannskjøring og olje/filer skift + girolje. Bruk girolje med API GL-5 kvalitet. ventiljustering kan du droppe, pluggene går helt sikkert en sesong til, inspiser hvis du er skeptisk. Jeg har brukt følgende giroljer http://biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Hydraulik--og-Transmisjonsolje/Transmisjonsolje-helsyntetisk-75W90-36997/ http://biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Hydraulik--og-Transmisjonsolje/Transmisjonsolje-SAE-80W90-36978/ Fordelen med den helsyntetisk olja er at den er mye kjappere å pumpe inn i girhuset ;) Orginal dunken suzuki forhandlerene bruker står det API GL5 80W90 og den er garantert mineral! Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 25.September.2013 Link til dette innlegget Svart 25.September.2013 (redigert) Bruker kun Quicksilver High Performance Gear Lube, den er best til formålet, og kanskje dyrest men det er jo tross alt en båtmotor. Og skulle det mot formodning komme vann i girhuset tåler den det også. Redigert 25.September.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
glalaks Svart 25.September.2013 Link til dette innlegget Svart 25.September.2013 (redigert) Så denne er ikke bra nok? Brukt den på mine tideligere motorer.. http://biltema.no/no/Bat/Kjemikalier/Motorolje/Girolje-EP-SAE-90-36318/ Redigert 25.September.2013 av glalaks (see edit history) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Vbunn Svart 25.September.2013 Link til dette innlegget Svart 25.September.2013 Den er sikkert bra nok, men jeg forholder meg til hvilken kvalitet fabrikanten bruker API GL-5 den du linker til er API GL-4 Se her for videre forklaring http://en.wikipedia.org/wiki/Gear_oil Sånn jeg forstår det tåler 5 mer last og påkjenninger. Når det kommer til "merke" olja er den sikkert bra den. Det er ikke mange produsenter av slik olje i verden, så derfor tror jeg heller ikke kvaliteten varierer nevneverdig innenfor samme rating gl 4/5 osv. Har folk lyst til å betale 3 gangeren for audi/bmw eller mercury olje så må dem jo få lov til det ;) Vann i girhus har jeg hørt mye om, men sett lite til selv. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 25.September.2013 Link til dette innlegget Svart 25.September.2013 Biltemas er sikkert bra nok den, men den ekstra sikkerheten koster ikke så mye ekstra pr. liter. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Vbunn Svart 25.September.2013 Link til dette innlegget Svart 25.September.2013 Jeg finner den på http://www.ravns-garage.com/ til 231 ,- litern Det er 130 % dyrere en det helsyntetiske alternativet til Biltema, men det er jo ikke mer 1(1/2) øl ute Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 25.September.2013 Link til dette innlegget Svart 25.September.2013 (redigert) Det var stiv pris. Det står kr 183 på korka her, men mulig de har økt prisene stadig vekk. Uansett rimeligere enn literprisen på det meste på Polet... Redigert 25.September.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ibizafan Svart 26.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2013 delsytetisk sierre eller motul gear olje quicksilver er bra husk sinken i blokka ved peile pinen. Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
Mouche Svart 27.September.2013 Link til dette innlegget Svart 27.September.2013 Bruker kun Quicksilver High Performance Gear Lube, den er best til formålet, og kanskje dyrest men det er jo tross alt en båtmotor. Sørg bare for å kjøpe denne et sted hvor den er ekstra dyr for da blir den enda bedre. Det er mye erfaring med at hvis en ting ikke selger så øk prisen kraftig for da selger den. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
glalaks Svart 27.September.2013 Link til dette innlegget Svart 27.September.2013 Fant manualen i båten.. Står at girolje skal være Suzuki sin olje eller annen sae 90 olje. Sto ikke noe om gl 4 og 5.. Og 10 w 40 motorolje.. 5,15 liter tror jeg den skulle ha.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Teerex Svart 27.September.2013 Link til dette innlegget Svart 27.September.2013 Sørg bare for å kjøpe denne et sted hvor den er ekstra dyr for da blir den enda bedre. Det er mye erfaring med at hvis en ting ikke selger så øk prisen kraftig for da selger den. Jeg kan ikke forstå at prisen i seg selv skal medføre at oljen blir bedre. Jeg prøver derimot heller å få litt rabatt. For tiden bruker jeg 1 liter i året så den helt store kostnaden er det ikke. Noe mere må påregnes når jeg nå får mitt Bravo 3 prosjekt i drift igjen. Men da tror jeg at jeg prøver å bruke mine bekjentskaper og få tappet av storkanne/fat hos merkeverksted Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ibizafan Svart 2.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2013 Var og så på nymotoren i går den så meget fin ut jeg har bestilt et hulls heving av motor håper at de er rett den gammle var hevet et hull jeg synes at denne kom litt høyre er de forsell på feste brakene på suzuki df 115 og df 140atl skal montre stål propell jeg tror at de blir bra hva mener dere. Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
ibizafan Svart 11.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2013 jeg synes den henger litt høyt 1 hull heving samme som før menn den kom 1-2 cm høyre er de annen feste braket på 140 kontra 115 hk da er de bare vente på våren. Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
ibizafan Svart 9.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2014 (redigert) Da er vår pussen ferdig de blir utsett når de blir finvær gjenn oljet teak polert og vokset meguiars purvoks bunnsmurt nonstop mørk blå da står de gjenn og montere stål propellen balistic 13,5 x 22 xl kjøpt på facebook motor suzuki df 140 a 2013 mod fart ca 40 knuter var de jeg har håpet på. Redigert 9.Mars.2014 av ibizafan (see edit history) Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
Teerex Svart 9.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2014 Med den motoren på Navetten hadde man kanskje fått 47-48 knop med rett propell Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ibizafan Svart 9.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2014 jeg tipper 44-45 med 140 suzuki gammel båten min går vel noe sånt med mercury 135 hk 6 cyl og forgasser navette s540 Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
ibizafan Svart 15.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2014 Farten ble 39 knop jeg synes dette er rett motor til ibiza 19 touring. Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
Teerex Svart 15.September.2014 Link til dette innlegget Svart 15.September.2014 (redigert) Ja men samme motor på Navette S540 greier vel 46 knop. Vedr. DF140A så har den visstnok lengre gassutslag/vandring enn f.eks. DF115, så noen båter har problem med å ikke få full gass. Det må da justeres slik at gasshendelen får nok vandring til at motoren kan yte full effekt. Redigert 15.September.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ivar Svart 15.September.2014 Link til dette innlegget Svart 15.September.2014 det ser man vel på om den får forventet turtall iht propell..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 15.September.2014 Link til dette innlegget Svart 15.September.2014 Ja var borti en askeladden P66 som bare fikk 5200 rpm med 19" propell når den egentlig skal greie 5800 rpm med 21" propell. Det viste seg at den bare fikk knapt 60 grader "throttle arm position" mot ca 80 grader som er full gass. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ibizafan Svart 15.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2014 Turtall 6200 balistic 22 xl to pers på 100 plus Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
ibizafan Svart 15.September.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2014 navette 540 ca 45 gps knop Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
Teerex Svart 15.September.2014 Link til dette innlegget Svart 15.September.2014 6200 rpm er vel i meste laget for optimalt forhold mellom ytelse, forbruk og støy. Max. effekt er ved 5900 rpm såvidt jeg vet, så over 6000 er nok ikke så gunstig. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.