Jump to content

Seilbåter som kjører for motor.

KLB

Recommended Posts

Fikk lyst til å stille et spørsmål..... Nå her jeg i flere år kikket ut av vinduet og undret meg over det store antallet seilbåter som passerer, eller går inn/ut av havnen som går for motor.

I hele sommer så tror jeg at jeg kan telle på en hånd antall seilbåter som har heist seil når de går ut fra havnen.

I dag så jeg den første på 3 uker som heiste storseilet på vei ut, og seilte nordover fra Egersund.

Hva er årsaken?

Det samme observerer jeg i Trondheimsleia! dem fleste går for motor selv om det er seilvind, så i steden for å krysse oppover hele leia kjører dem stright kurs rett frem i 7-8 knop i steden for. Jeg har begrenset seileerfaring kun med en Tysk livbåt og deltatt på en 115fots skonnert i Australia. Trodde lit av tingen med seilbåt var å oppleve roen og vindens kraft.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Det er helt normalt og tilogmed ganske fornuftig å benytte motor inn og ut av havner.

Forøvrig er emnet en årviss gjenganger her på Båtplassen og kortversjonen er at det fine med seilbåt er at en kan seile når en vil og bruke motor når en vil.

Dette har jeg nevnt mange ganger før: Den mest imponerende tilleggingen så jeg i Vågen i Bergen. Vi lå der med MTB og så fikk jeg se en seilbåt som kom seilende inn i Vågen. båten var 28-30 fot en mann ombord. Tenkte jeg skulle gå borttover å ta imot tampene. han kom seilende helt inn og i siste sekund klappet seilet sammen og båten skled fint inntil kanten. Han trengte ikke hjelp med tampene. Dette var et utrolig stilig syn og et eksempel på sikkelig planlegging og supert sjømannskap! Blir flau når jeg ser enkelte "folk i båt" med alskens bau og hekkpropeller, og likevel deiser inni bryggene på særs klønete og brautende måte. Det er jo selvsakt helt opp til hver enkelt om man bruker seil eller motor, men når jeg ser sånt sjømannskap blir jeg imponert!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Nå her jeg i flere år kikket ut av vinduet ......

Hvis du vil se etter seilbåter m/seil, beveg deg litt ut på vannet og oppsøkt områder der det er vind.

Seiling inn/ut av havner gjør jeg sjeldent eller aldri, men jeg vet at jeg håndterer det, og jeg vet at det ikke er så veldig vanskelig. Likevel har jeg best kontroll med motor i trange havner, spesielt om jeg må stanse eller manøvrere unna f.eks ei lita jolle med noen småunger i, som plutselig dukker opp med jevne mellomrom. Derfor bruker jeg motor der. Og jeg har lyst til å spørre motorbåtfolket, som av en eller annen grunn er de som er mest opptatt av seilbåter som ikke seiler, ønsker dere mer seiling inn/ut av havnene? Ønsker dere mer seiling i trange farvand? Tidligere innlegg på Båtplassen tyder på noe annet, men så er det jo galt at man ikke seiler også, så hvem vet egentlig?

Kanskje det er noe helt annet som ligger til grunn enn oppriktig undring over seiling/ikke seiling,...rett og slett misunnelse. I så fall har dere min største medfølelse. Jeg hadde selv følt dette bittert og selv vært veldig misunnelig....om jeg ikke hadde hatt mast og seil!! :wink:

Redigert av "Mathilde" (see edit history)

Kanskje en grunn er at de ikke kan seile.

Slett ikke ulogisk Da man får mye mer båt for pengene om man kjøper seilbåt.

Tror absolutt det er tryggere for en litt uerfaren person å kjøpe en seilbåt på 35 fot en en fjordplog på samme størrelse - og halve prisen

Man MÅ jo ikke seile selv om man har seilbåt.

Jeg har 4 par joggesko - men jeg jogger aldri :-)

Redigert av Nils1 (see edit history)

Kanskje en grunn er at de ikke kan seile.

Det kan selvfølgelig også være en grunn. Men det er ikke så vanskelig å seile som dere motorbåtfolk tydeligvis tror. Så jeg vil nok tro at de aller fleste som har hatt seilbåt et par sesonger kan det grunnleggende i alle fall.

...og som du selv er inne på, hvis så skulle være tilfellet at man ikke kan seile i det hele tatt....hva så egentlig?

-dessuten, når det gjelder hilsing, så ser vi dere og vi har allerede hilset, dere ser bare ikke på oss idet vi gjør det.

hehe..sier jeg bråkjekt som er nykonvertert seiler...

angående seiling, så er det jo ikke alltid man bruker tid på å pakke bort alt ombord om man bare skal på en rolig tur utpå fjorden e.l. husk at båten fort ligger skikkelig på skrå.

Redigert av Eureka (see edit history)

Hvis du vil se etter seilbåter m/seil, beveg deg litt ut på vannet og oppsøkt områder der det er vind.

Hehe... Men når man er på jobb, og har vindu på kaikanten er det vanskelig å la være å legge merke til slike ting :wink:

Kanskje det er noe helt annet som ligger til grunn enn oppriktig undring over seiling/ikke seiling,...rett og slett misunnelse. I så fall har dere min største medfølelse. Jeg hadde selv følt dette bittert og selv vært veldig misunnelig....om jeg ikke hadde hatt mast og seil!! :wink:

Hehe... misunnelse er det nå ikke, siden jeg fortiden planlegger handel av seilbåt.

Men jeg har undret meg siden det i de fleste av tilfellene er god seilevind. Trangt er det heller ikke, rent bortsett fra i indre havn.

I selve Egersund havn har den lokale seilforeningen onsdagsregattaene sine inne i selve havnen. :yesnod:

Men det er da ingen grunn til å bli såret og vonbråten om det kommer et spørsmål om dette. Kan godt hende det er en god grunn!! :wink:

Redigert av KLB (see edit history)

Skjønner godt at ikke alle seiler hele tiden, da seilere bruker båten akkurat på samme måte som meg selv. De bruker båten til rekreasjon og som "hytte" på sjøen, og må vel ikke på død og liv bruke dobbelt så lang tid fra a til b, bare for at de MÅ seile fordi de har seil. Tenker da på å gå i motvind f.eks.

Bryr meg ikke særlig mye om folk seiler eller ikke, men jeg tipper vedkommende som seiler/ikke seiler kan avgjøre selv hva han/hun vil.

Nå må dere slutte å generalisere og sette folk i bås! Jeg skiller ikke båtfolk i motorbåtfolk og seilbåtfolk! Det må da kunne gå an å stille et spørsmål uten at dette skal komme opp!! jeg respekterer alle på sjøen om de kommer med tekstilracer eller campingvogn på sjøen med masse etasjer og enorm hekkbølge! Det er jo ikke det det går på! Spørsmålet blir stillt av en kommende seilbåteier som sikkert lurer på hva som gjør at folk velger å bruke motor isteden for seil!! Jeg har lagt merke til at langveisfarende seilbåter ofte seiler i Trondheimsleia i forhold til lokale norske båter går heller for motor. Det kan jo ha lit med at de utenlandske båtene går mye lengre strekk og ikke vil bruke unødvendig drivstoff! Jeg har aldrig vært ombord i en moderne seilbåt, men kan tenke meg det er morro når man har bra vind og prøver å utnytte båten og dens egenskaper optimalt!

Dere motorbåtfolk med 6-800 hester under dørken, hvorfor går dere ikke på full fart alltid? Dere tusler jo av gårde i 7-8 knop noen av dere i alle fall, noen går til og med omtrent alltid i tuslefart. Det er er vel litt samme grunn som at noen seilere velger seil eller motor: Seiling er kos og avslapping, motor blir mer for å komme fram i rimelig tid når vinden ikke passer. Min egen opplevelse av 20+ knop er rene transportetapper men 7 knop både for seil og motor er kos :-)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Hva er årsaken?

Den viktigste årsaken er nok at det nesten alltid blåser nord nordvest i ditt område, og at det er er over 40 nm til neste havn i den retningen, og da er det nok mange som velger motoren på den transport etappen. De siste dagene har det blåst fra sør, og da er det mer naturlig å seile den distansen.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Det må da kunne gå an å stille et spørsmål uten at dette skal komme opp!!

Ja, og dette spørsmålet kommer stadig opp. Da må man også tåle å høre svaret. Det er faktisk veldig sjeldent at jeg hører folk med seilbåt stiller spørsmålet. Syntes du det er underlig? Nei sier du....? I så fall er vi enige. Folk som har seilbåt vet kanskje mer om dette enn folk som har motorbåt?

Hvis vindforholdene ikke er spesielt gode vil man ofte oppleve at hastigheten mot målet ikke kommer særlig over 3-4 knop. Likeså er det ikke alltid så moro å seile hvis vindstyrken er over 10 m/s. Det krever også en del forberedelser for å seile. Dette er hovedgrunner til at jeg noen ganger går for motor.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Min kone like ikke mye krenging. Samt at hun heller ikke liker å krysse. Dette er kameler jeg svelger for å ha seilbåt. Men utenom ferie, seiler jeg noen ganger alene eller med kamerater og da får vi tatt igjen.

Vår båt er utstyrt med både motor, seil og baugprop. Og alle tre brukes. En venn har også akterthrustler på sin seilbåt, og han bruker den også.

Vi sees!

Til Tuffff: Jeg svarte på spørsmålet sett fra mitt ståsted og min erfaring. Mulig jeg setter folk i bås når jeg sier "folk i båt"/"båtfolk" men det er jo slik det er! Det er utallige eksempel på dette, som jeg selv har erfart og andre har erfart. Det var på ingen måte intensjonen å henge ut noen. Men jeg er så gammeldags at jeg synes at man bør ha bra sjømanskap og kunne manøvrere sin egen båt på en sikker og trygg måte. At ikke alle båter er like medgjørlig får så være, men da lærer man seg å kompensere eller utnytte de positive egenskapene.

Jeg hører ofte dette med koner og krængning og dette er også en af årsagerne til at vi valgte motorbåd(e). Men hvorfor er det sådan? Det er jo enkelt at forklare, at det ikke er farligt og i sig selv er krængning mindre ubehangeligt end en motorbåd, der "banker" i søerne, synes jeg. Så hvorfor kan mange kvinder ikke lide krængning?

Og beslægtet: Hvorfor har mange kvinder det også svært med "negative" vindruter a la Viknes??

:confused:

Jeg har to motorer, der oven i købet begge kan drejes (drev) . Hertil kommer bov- og hæktruster. Alligevel er det gennem tiden lykkedes mig at lave flere uskønne tillægninger. Det skyldes klart mangel på øvelse og erfaring med stor båd. Men med tiden er det blevet bedre .smiley:

Jeg forsøger som udgangspunkt altid at klare alle manøvrer med motorerne alene. Ikke fordi der er noget forkert med thrusterne - bestemt ikke. Jeg ved bare, at den dag det blæser meget og jeg skal lægge til eller fra, så har thrusterne ikke tilstrækkelig effekt, og så går det galt (been there, done that...). Så jeg øver mig altid på at beherske båden uden brug af thrustere. Nøgleordet for mig her er at holde farten nede.

Nå, men dette er en anden diskussion... og igen en "klassiker" :-)

Den viktigste årsaken er nok at det nesten alltid blåser nord nordvest i ditt område, og at det er er over 40 nm til neste havn i den retningen, og da er det nok mange som velger motoren på den transport etappen. De siste dagene har det blåst fra sør, og da er det mer naturlig å seile den distansen.

Jeg hadde nettopp en av mine fineste seiloppleveser på denne distansen. Tok ut sist fredag kveld fra Mandal, i 22:30 tiden..lite vind i ryggen om natten, motvind på morgenkvisten (halveis til Ekofisk før en krysset innover igjen) men i mellom siragrunnene og Egs fikk vi sør-østlig bris, og en fantastisk seiltur til Sandnes over jæren (i mellom Egs og Tananger tror jeg snittfarten må ha vær bortimot 7 knop..racerfart i 8,2 knop til tider :-)

motvind_til_skottland.jpg

Her i retning av caledonien kanalen (hvis vi hadde holdt kursen i 2 dager) før vi måtte krysse innover igjen..dette var ca 0500 lørdag morgen. 3 knops fart i lite vind på kryss...men balsam for sjelen

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

Jeg er av den motsatte oppfatning etter årets seilferie, det er forbausende mange som seiler til tross for "dårlig seilvind", vi gikk veldig mye for motor denne sommeren, avtalte mål, litt lange distanser og lite/feil vind samt unger du vet ikke ønsker en hel dag på fjorden er jo naturlige årsaker. Likevel traff vi mange som seilte i 2-3 knop, flott, men det gjør ikke vi når vi er på tur med barna, det tror jeg er å drepe gleden ved å være på sjøen for barna, for dem er det mye viktigere å komme til nye plasser, sandstrender etc... Men får vi 5 knop eller mer mot målet så seiler vi uansett vær:)

Så er det noen du ser som bare kunne rullet ut fokka, fått 1 knop ekstra og en mer stabil båt, men det blir jo opp til dem, kanskje forstår de ikke effekten av dette, eller kanskje orker de ikke...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Onkel_Ove: kom dere til Danmark/Sverige? Vi feiget ut pga dårlige værmeldinger i starten på ferien, vi tok bilen til Danmark og jeg må si det jeg var glad vi ikke tok båten, så skiftende vær og vind det var der nede hadde ikke gjort seilturen trivelig med barn iallefall... jeg tror jeg hadde irritert meg over været hele tiden når jeg først hadde seilt så langt:), men, men...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...