Jump to content

Seilbåter som kjører for motor.

KLB

Recommended Posts

Bjoris: Nei, vi gjorde ikke det, av samme grunner som du nevner. Fru og unger, som helst vil ha korte etapper. Samt, som du sier så var verken finere vær i DK, og det var for mye vind til at det hadde blitt en behagelig seilas. Vi var kun i mellom mandal og Lillesand. I de 3 ukene vi hadde ferie, var vi dog heldig med været. Kun regn en dag, greie temp, men av og til mye vind, men da er det bare å finne le.

Var greit nok for min del, vi skal uansett på langtur neste år (dvs 3 mnd) og får sikker mer en nok havseiling da

Navigare neccesse est, vivere non est neccesse.

For å ta det opprinnelige spørsmålet igjen, så ser jeg for vår del at det ofte tar litt tid fra vi går ut fra båtplassen til seilene står oppe, til tross for god og riktig vind. Dette fordi vi må

a) pakke bort fendere osv

b) gjøre seilklart i båten før heising av seil (ting har en tendens til å flytte på seg i salong og lugarer når båten krenger....)

c) finne frem sikkerhetsutsyr til en skokk med unger (alle barna skal ha ordentlige redningsvester pluss sikkerhetsline i cockpit hvis vi seiler)

Mye kunne selvfølgelig vært gjort før vi forlot brygga, men vi er nå mest interessert i å komme oss ut på fjorden så fort som mulig... Og dermed går vi fort 15-20 minutter utover for motor før vi er klare til seilsetting.

Ellers må jeg si at en av de fineste seilopplevelsene i sommer var i lite vind fra Fuglevik sør for Moss til Åsgårdstrand i solskinn. I utgangspunktet tenkte vi på Krukehavn eller Verdens Ende som destinasjon, men droppet 3 timer med motordur fremfor en svært bedagelig tur på 6 NM. 1-3 knop på kryss og svært lite action, men lykkelige barn som fisket (og fikk!) makrell fra ripa, konemor på soldekk og far til dels badende bak skuta mens eldstemann sto bak rattet.

dsc_4201.jpg

(hvordan får jeg vridd bildet så det står riktig vei??)

En faktor som ikke har kommet fram ( ikke det at jeg tror det er årsaken til at seilere går for motor...) er at jeg har forstått at man forlenger motorens levetid ved å gjøre det. Den største trusselen for seilbåtmotorer eiet av "orntlige seilere" er vel at de står seg ihjel, eller ikke rekker å få skikkelig driftstemperatur før seilene er heist og de slås av.

Guest Avmønstret#

Det med unger som kjeder seg i seilbåt skjønner jeg ikke helt. Vokste opp som unge på båtferier med seilbåt. Kjedeligste som fantes var om vi måtte gå for motor i stedet for å seile. Og kryssing med mye krenging var det aller beste, gjerne med sjø og sprut.

Husker vi maste mye om at vi ville seile, også i motvind i trange farvann, og pappa som ikke ville fordi han mente det var for trangt, tok for lang tid osv.

Men vi fikk selvsagt hjelpe til med styring, slakke ut på seil, eller rett og slett som ballast på ripa når det blåste mye. Mer kjedelig var det selvsagt at vi også ble satt til å kneppe av/på fokker, feste/tre skjøter osv, men man lærer jo at det må gjøres også....

Det er jo tusen ting en kan sette unger til å gjøre når man seiler, bare å bli bedt om å holde utsikt bak fokka kan jo være noe, eller følg med på windexen i toppen av masta, lusene i storseilet, eller om vi seilte med bus i seilet osv, mange ting som jeg mistenker ble brukt når jeg maset for mye :-)

Om seiling blir kjedelig for ungene så må det være fordi man som voksen velger å ikke innvolvere de i seilinga, og det er jo synd, både for de voksene og ungene.

---------------------

Har jeg en planlagt destinasjon et stykke unna går jeg for seil om vindretningen er grei, mannskapet våkent og forholdene håndterlige, i alle andre tilstander fyrer jeg opp Volvoen. Jeg skal alltids klare å seile alene på skarp kryss i kuling, men det er ikke en aktivitet jeg bruker gode penger og knapp fritid på ...

Forbi KLBs utsikt tøffet jeg for motor både inn og ut for et par uker siden; et lite stykke lengre vest skal man snike seg gjennom et ganske smalt sund, i ukjente farvann gjør jeg det helst for motor. Kommer sikkert til å endre terskelen for seiling i trange farvann og ukurante vindforhold etter hvert som jeg får mer erfaring, men har ingen plan om å bli krakilsk seilfundamentalist av den grunn. Så får man heller leve med at både Prektige Seileres Motorutdrivelsesforening og Baugpropellens Venner & Eftf. rister på hodet når jeg lunter rundt.

Jeg får lyst til å stille motspørsmålet: hvorfor bry seg?

Men uansett; her er mine grunner til at at jeg noen ganger går for motor:

Jeg har bedre manøvrerbarhet med motor, så derfor mener jeg det er det bedre sjømannskap å ta ned seil i god tid før havn eller vente med å heise før man er ute i mer åpen sjø, og heller gå for motor i en trang lei og ut og inn av havner. Selv om man KAN seile helt inn til kaia er det bare tull og "show-off" hvis man har en motor som fungerer etter min mening. Jeg er ikke enig at det er god sjømannskap med mindre båten er uten motor. Når jeg går fra havn kan det være flere grunner til å vente litt med å hele seil: man må gjøre båten sjøklar (rydde under dekk, skalke luker etc) først, noen ganger har jeg ikke gjort alt ferdig før jeg går fra havn. Jeg kan ofte ønske å lade batteriene litt først, eller gjerne ta oppvasken fra i går når det er litt varmt vann får vi heiser seil. Kanskje en del av mannskapet forsatt sover og jeg vil vente til de våkner. Er det lite vind velger jeg ofte å gå for motor, spesielt hvis det er en del dønninger. Skal jeg mot vinden og/eller har lite mannskap kan det være jeg velger motor fremfor seile for å få en mer effektiv fremdrift. For lengre strekk til havs i mye vind og store bølger vil jeg så og si alltid velge å seile.

Uansett har jeg på min seilbat både seil og motor og kan velge det jeg selv øsnker, og gir fullstendig blaffen i hva noen bak gardinene på land måtte mene om det.

Nå er jeg jo nyfrelst i seilbåt og gjør mine betraktninger.

Jeg må da få ha litt glede av at jeg har tatt service på min yanmar selv og alt fungerer som det skal! Dersom jeg skulle ha seilet hele tiden så hadde smøroljen knapt fått antydninger til sorte fragmenter før den ble byttet.

Motoren min er fra 2004 og har blitt brukt under 400 timer siden da ihht loggbok til tidligere eier. Tipper jeg har 35 timer hittil i år. Klart motoren må brukes. Ellers blir den en ruin.

Men jeg har heist seil under de fleste turene, inntil at jeg revnet storseilet for 2 uker siden. I morgen skal det monteres nytt seil. Så nå blir det seiling igjen! Selvlært kløne som ferdes alene.

All den tid jeg kun har hatt motorbåt, så har jeg ikke tenkt over at seilbåter ofte går kun for motor. Det er faktisk ganske trivelig ombord da også.

Redigert av Eureka (see edit history)

Kjøper ikke helt at den lille ekstraslitasjen man får når man kjører med lunken motor rett etter start "repareres" ved et par tre timers varm gange etterpå. Hardcoreseilere fyrer opp noen ganger i løpet av sesongen uansett, og da får grejorna rørt på seg.

Ellers er det jo mange gode svar her. For min del er lading også et poeng noen ganger, å få tatt transportetapper når det er motvind, latskap, rekke fram til mål når vinden er dårlig osv osv.

Me seile når me har lyst og det er vind til det, og går for motor når me vil det. Hadde ikkje seilt inn i havna i Egersund, der går seila ned i god tid slik at eg kan konsentrere meg om forestående fortøyning. Ut av havna vil eg ta hensyn til annen trafikk, samt gjer klart for seiling, stue vekk fendere +++

Av og til seiler me kun for kosens og fredens skyld, sjøl om vinden kjem midt i trynet.

BOAT = Bail Out Another Thousand

Folk velger ulike løsninger - heldigvis. Havnemanøvrering for seil kan være flott å se på, men selv brukte jeg alltid motor (bortsett fra én gang hvor jeg for moro skyld med hell gikk for seil og deretter siget i båten). Nå er jeg midlertidig skuteløs, noe som ergrer langt mer.

Noe av det morsomme er forresten den kraften og stabiliteten du føler båten får når seilene heises, hvordan du da merker at hele fartøyet faktisk er designet for bruk av seil.

Min kone like ikke mye krenging. Samt at hun heller ikke liker å krysse. Dette er kameler jeg svelger for å ha seilbåt. Men utenom ferie, seiler jeg noen ganger alene eller med kamerater og da får vi tatt igjen.

Vår båt er utstyrt med både motor, seil

Ja samme her, men derfor ble det Cat, som ikke krenger. og motorene bruker vi når det passer oss. enten det er stygt eller fint vær.

Men det beste er jo stillheten og å seile,

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Dette var en interesann tråd med gode svar :) jeg er for tiden eier og bruker av både plast snekke og en seilbåt.

Har fikk min første seilbåt for 2 uker siden. En if marieholm 26 :)

Hadde aldri tatt i ett seil før og hadde 7 timers seilas fra karmøy til sveio over sletta i nydelig vær og svært svak medvind.

Kjempe tur og en erfaren seiler hadde nokk tatt den etappen på halvparten av tiden men vi tulla på kryss og frem og tilbake ute. Å egentlig bevege oss nordover som vi skulle, men det vàr en kjempe interesan tur for og. Prøve seiling og ikke minst ,å prøve å bli kjent med båten. I dag gikk jeg ut me båten for andre gang. Såg ingen grunn til og ikke gjøre det når det var blikk stilt og varmt nydelig vær :) og ja jeg gikk så klart for motor siden det var vindstille. Det begynte og pøsregne på på hjemturen en halvtimes tid før jeg var i havn.

Jeg er nybegynner og heiser seil når jeg er godt utforbi havna og heiser ned før jeg går inn i havna så klart. Kjører også motor når jeg har vindretningef jeg ikke mestrer helt eller ikke er like effektive.

Må ha lit tid på meg og bli kjent med di forskjellige seil typene jeg fikk med båten til di vinder di er beregnet til :)

Men ja, fantastisk følelse og heise opp påhengeren og kjenne kreftene i båden :))

Nå har vi vært på tut nedoveer svenskekysten i 9 dager og 7 av dagene har vi satt seil på vei ut av havnen. Vi krysser gjerne på tur, men da har vi også en båt som seiler ganske høyt og fort på kryss.

Men det skal da ikke mye til for å undeholde båtfolk, var oppe i riggen og skiftet windex i fiskebaekskil, og tror ikke jeg har blitt avbildet i så mange sommeralbum før :lol: Nå kan jeg jo skryte av at vi hadde høyeste rigg i havnen også!

Etter 20 minutter i riggen har man vondt flere dager etterpå, men idag fikk jeg fra tanumstrand til hjemmehavn på hankø, seilte som eneste båt vi så med fullt storseil og fokk. Fra koster til hankø hadde vi gjennomsnittsfart på 9 knop og toppfart 13,5 knop. Gikk så det kostet, men vi endte opp i en skikkelig broach da storseilstrimmeren ikke hang med på notene. Så kun 3 båter som gikk for motor der de født kunne seilt

Bare gjetning fra en motorbåtmann (enn så lenge), men følgende kan vel også være en årsak til motorkjørende seilbåter: For å bevege seg trenger vel en båt i dag som minimum minst en kartplotter med storskjerm, autopilot, radar, AIS og for seilbåter også noen instrumenter i tillegg. Kjøleboks, trykkvannspumper, vifter etc går også på strøm. Og når en familie skal underholdes og (de)aktiveres underveis krever det også sine watt. Så jeg vil tro at påfyll av strøm kan være en årsak til motorkjøring. Eller?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...