Jump to content

Seilbåter som kjører for motor.

KLB

Recommended Posts

Jeg har nok forundret meg litt over den bekymringen mange motorbåteiere har for at seilene på seilbåter ikke brukes nok. I dette tilfellet var det en nybakt seilbåteier som ikke helt har klart å legge bekymringen til side. Mange har konstatert, tror jeg da? at i dag har nesten alle seilbåter motor, og hva er mer naturlig enn at motoren brukes når vinden ikke blåser den veien en skal ? I alle fall er det en betydelig miljøgevinst da en relativ stor seilbåt klarer seg med en brøkdel av den motorkraften som er i en tilsvarende motorbåt.

Så om koner som ikke tåler krenging. Det er tre muligheter. Kjøp en motorbåt til kona. Skifte til en krengingstålig

kone. Eller gi opp båtlivet. Noe må en ofre for dama.

Tror det er viktig å akseptere at det finnes mange typer seilere. Noen er hardcore og bruker knapt en tank i sesongen, mens andre har mer aktiv motorbruk. På samme måte flyr enkelte motorbåter over vannet, mens andre putrer avsted uten å benytte de kreftene de faktisk har.

Selvsagt er alt dette helt ok. Tilværelsen ville ha blitt kjedelig om vi alle skulle gjøre det samme. Noe av det fantastiske med båtlivet, seiling eller ei, er jo nettopp å føle frihet. Med andre ord, en fornøyd og krengefri kone er en utmerket garanti for et langt og lykkelig seilerliv. Så får krengingen eventuelt komme etterhvert.

Tror det er viktig å akseptere at det finnes mange typer seilere. Noen er hardcore og bruker knapt en tank i sesongen, mens andre har mer aktiv motorbruk. På samme måte flyr enkelte motorbåter over vannet, mens andre putrer avsted uten å benytte de kreftene de faktisk har.

<p>Selvsagt er alt dette helt ok. Tilværelsen

Helt riktig!

Min rekord er 1400 nm på 44 l diesel, men i år, foreløpig, 150 liter og 700 nm. Jeg har rett og slett tatt ned seilet dersom det skygger for solen,og kjørt motor isteden. Krysser gjør jeg nesten aldri, jeg har jo motor(seiler).

Det som forundrer meg, er hvorfor er alle motorbåtene nærmest totalt fraværende syd av Sæby? Seilbåter (norske) er det mengder av, men motorbåter som kunne vært her nede iløpet av noen timer, ligger ved brygga på Koster eller i Strømstad. Underlige greier, de er så opptatt av hvor fort det skal gå, men de skal ingensteder...

Born to sail,forced to work. ...............Hjemmeside:

"Sailing is the noble art of slowly getting nowhere at great expense" er et gammelt ordtak som ser ut til å stå for fall.

Stadig flere seilere vil frem til bestemmelsesstedet til avtalt tid, uten særlig krengning og styr.

Imøtekommende koner og blide barn synes å være viktige beveggrunner.

Jeg tror også at mange kjøper seilbåt fordi man får masse båtvolum for en relativt rimelig penge.

Man har sikkert også ambisjoner/håp om å lære å seile, eventuelt seile mer, men så var det dette med kone og barn.

Komme frem tidsnok til et eller annet.

Det synes for meg at det må være et marked for store snekker. For en stor del er det slik seilbåtene brukes ser det ut for.

De som bruker seilbåten som en snekke hadde på mange måter fått en bedre sjøbåt uten den riggen.

Bare en betraktning og slett ingen kritikk av de som velger å la riggen stå tom.

Jeg seiler faktisk endel selv, men min båtbruk er mest forenlig med motorbåt.

Når jeg vil seile leier jeg seilbåt og seiler så sant det er vind.

Litt dumt er det at i alle tråder hvor seilbruk, sjøveisregler, fart og hekksjø debatteres er det en bespyelig stigmatisering og generalisering.

Her tror jeg at Skipper Worse har rett i sin betraktning om hva det springer ut fra.

Så hvorfor kan mange kvinder ikke lide krængning?

Nå tror jeg du gjør kvinner litt urett. Det er nok jevnt fordelt på kjønnene. Iallefall dersom man leser litt her på forumet om "ferie på skrå" og annet.

Jeg vil tro det til en god del kan tilskrives uvitenhet. Fra gammelt av når båtene var langsmale ble de seilt med mye krenging. 20 grader og mer. Nyere, brede og flatbunnede båter seiles relativt flatt. Tilogmed min gamle båt liker ikke mer enn 15 grader før den begynner å bli uregjerlig. Holder den vanligvis rundt 10-12 grader. Og som du sier, rulling og slag er så godt som fraværende.

Nå tror jeg du gjør kvinner litt urett. Det er nok jevnt fordelt på kjønnene. Iallefall dersom man leser litt her på forumet om "ferie på skrå" og annet.

Jeg vil tro det til en god del kan tilskrives uvitenhet. Fra gammelt av når båtene var langsmale ble de seilt med mye krenging. 20 grader og mer. Nyere, brede og flatbunnede båter seiles relativt flatt. Tilogmed min gamle båt liker ikke mer enn 15 grader før den begynner å bli uregjerlig. Holder den vanligvis rundt 10-12 grader. Og som du sier, rulling og slag er så godt som fraværende.

Ja slik er det i dag og det er selvfølgelig ingen kjønnsbasert forskjell, det handler vel om å være båtvant og da med seilbåt. Er det er kona som oppleves som "bremsen" for båtliv med seil så må en nok gjøre en fornuftig innsats for å få henne til å bli motivert.. Jeg vil foreslå et seilkurs, gjerne med samme kjønn, det kan gjøre susen, men med med en liten fare for at kapteinen blir degradert ;-).

Kanskje man bør installere en krengningsmåler, og i samarbeid med kona lage en krengningstabell, så har begge noe å forholde seg til.

Det heter vist "Klinometer" en slik krengningsmåler.

Min NordNorske matros/fender uttalte da bombastisk at det burde hete krengometer da det slettes ikke hadde noe med klining å gjøre.

(når båten passerer 20 graders krengning, får jeg høre etternavnet mitt uttalt som et spørsmål.... :confused: )

Elles seiler jeg når jeg har lyst og kjører motor når det passer meg bedre. Det gjør jeg helt uten å bry meg om hva folk i motorbåt eller folk med utsikt over fjorden måtte mene om det.

Det neste, blir vel at de henger seg opp i at folk bruker motor på båter med åregafler i stedet for å ro.....

RSL

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Jeg seiler i Stavangerområdet og har lagt merke til det samme. Utrolig mange som går med motor selv om der er supre forhold for seiling. For min del så er hele vitsen med seilbåt å oppleve gleden av å seile og slippe duren av motoren, så jeg heiser seil straks jeg er ute av havn. Jeg tror faktisk at mange har kjøpt seilbåt for å få en rimelig inngangsbillett til romslig båt uten at de helt kan seile eller vil seile. I tillegg tror jeg noen har fruer som ikke liker livet på skrå :) Jeg har også reagert på at folk i motorbåt nesten klikker og gauler og hoier når en ikke seiler. Skjønner ikke vitsen med det.

Folk er forskjellige og jeg respekterer folk som kjører for motor, i samme grad som jeg respekterer at folk kjøper Bavaria campingvogner :)

Redigert av Olav Lund Jensen (see edit history)

Jeg er en av dem som tidligere har stilt spørsmål om hvorfor seilbåter ikke seiler når det er vind. Jeg spør ikke fordi jeg på noen måte irriterer meg over det, men rett og slett fordi jeg og familien vurderer seilbåt selv. Min erfaring med seilbåt er å være med kamerater med seilbåt, for 20+ år siden, og da seilte de hele tiden når det var vind. De var ungdommer uten familie, og ivrige seilere, og hadde få begrensninger i forhold til en familiieseiler. Den opplevelsen jeg fikk av seilbåt den gangen var veldig fin, og derfor har jo jeg da en illusjon om å få tilbake noe av den samme opplevelsen.

Men jeg ser og hører at familielivet med seilbåt nok inneholder en del begrensninger som også må tas med i betraktningen, og som nok også for meg og min familie vil medføre en del kompromisser i forhold til seilingen. Så vi får se hva framtiden bringer.

Men, det hadde vært fint om de med erfaringer fra seilbåt kunne dele disse erfaringene på en saklig og hyggelig måte, uten å bli så til de grader provosert av dette spørsmålet. Tydeligvis er dette et sårt tema for mange med seilbåt. Håper jeg ikke blir sånn dersom det blir seilbåt på oss.

Litt OT men:

En får lett inntrykket av her at koner/damer ikke liker å seile på skrå og helst sitter nedenunder når det seiles. Dette er selvsagt svært langt unna sannheten. Kona mi og jeg er begge like ivrige seilere og slik er det også hos alle våre seilervenner. Vi er selvfølgelig begge i cockpit når det seiles og elsker når båten krenger og skyter fart. Seiler vi lange strekk bytter vi litt på slik at begge får seg litt søvn. Når sønnen ble sjøsyk bandt vi han fast ved pulpiten bak så han kunne kaste opp ved behov. Han har ikke tatt skrekken av det.

Men jeg ser og hører at familielivet med seilbåt nok inneholder en del begrensninger som også må tas med i betraktningen, og som nok også for meg og min familie vil medføre en del kompromisser i forhold til seilingen. Så vi får se hva framtiden bringer.

Det mest opplagte er kanskje at motorbåter har potensiale for å komme raskere fram, unektelig en fordel om man har mange ombord som kun er interessert i akkurat dét. I seilbåt er man mer avhengig av at alle får engasjert seg i et eller annet underveis, istedenfor å kjede seg ihjel mens man venter på å komme fram. Mest nærliggende er jo å engasjere seg i seilingen, men bøker, nintendo, alskens padder m Ice.net duger også. Jeg kan forøvrig ikke på noen måte tro det er noe særlig mer komfortabelt for resten av familien å være på tur med en hardcore motorbåtfantast og bli fillerista i bølgene enn det er å være på tur med en innbarka skråseiler. Når det er litt sjø kan det lett bli mer ubehagelig i en motorbåt som ruller fra side til side, enn i en seilbåt.

Utover dette med hastighet så kommer jeg ikke egentlig på noen spesielle begrensninger med seilbåt ifm familieseiling. Du stikker litt dypere og kommer ikke til i de grunneste vikene, men ellers er det tut og kjør.

Et tips som ellers går igjen er å leie seilbåt for å prøve seg fram, før man tar det store spranget. Lykke til!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...