Jump to content

Seilbåter som kjører for motor.

KLB

Recommended Posts

Tydeligvis er dette et sårt tema for mange med seilbåt. Håper jeg ikke blir sånn dersom det blir seilbåt på oss.

Man blir lei av at de samme spørsmålene stilles gang på gang... Hvorfor seiler du ikke når det er så god seilvind da? Er du som alle andre seilere, som aldri bruker seilene eller? Og når seilene er heist... hvorfor må du på liv og død seile akkurat der da? Her er det altfor trangt, tror dere at dere eier leia eller? Og hvorfor skal vi vike for dere når seilene bare er oppe for å provosere oss andre som tøffer for motor? ....osv

Man svarer på disse spørsmålene, på en saklig og hyggelig måte, først en gang...så en gang til...og en da en gang...etter den igjen..osv,....men til slutt går man lei.

Men jeg ser og hører at familielivet med seilbåt nok inneholder en del begrensninger som også må tas med i betraktningen, og som nok også for meg og min familie vil medføre en del kompromisser i forhold til seilingen. Så vi får se hva framtiden bringer.

I forhold til cabinbåter finnes det ikke noen begrensninger med seilbåt. Eventuelle begrensninger ligger hos den enkelte som entrer en seilbåt. Seilbåter krenker på kryss, men man skal helst unngå krenkning så langt en kan, derved større fart på de fleste seilbåter. Noen er konstruert med krenkning og disse kan en jo bare unngå i sitt valg av båt. En opplever jo bedre stabilitet med seilbåt som tar bølgene kontrollert på en helt annen måte enn cabinbåter som kan oppleves nokså ubehagelig for "mannskapet". Du selv sitter jo godt plantet i stolen bak ditt ratt og merker nok ikke alltid dette ubehaget.

Vist du har i tankene om at du skal komme fortest mulig frem mellom A og B bør du nok glemme seilbåten. Selv opplever jeg en cabinbåt på lik linje som med en bil, men når jeg entrer seilbåt så er jeg innstilt på å "flytte" ombord da jeg har alt jeg trenger i båten av personlige ting og tang. "Turbegrepet" som mange nevner her på BP er tabu i mitt vokabular og ombord. Om seilasen tar en time eller en måned går ut på et fett. Mye ligger nok i denne innstillingen mannskapet drar med seg og derfor kan unger fort begynne å kjede seg, men drar du de med i seilasen og lar de få sine oppgaver slik at seilasen blir en opplevelse og ikke et ork av kjedsomhet vil nok de også begynne å kjenne igjen din egen opplevelse av seilasen.

Lar du familien din få delta i historiene du nevner (20+ år siden) og hvorledes du opplevde dette vil du nok med tiden få forståelse for disse opplevelsene.

Vårt barnebarn på 8 år tok sist onsdag RYA Clas 1 sertifikat. Hadde hun vært noen killo tyngre hadde hun fått Clas 2. Prøver med dette å dra henne med slik at hun også skal få oppleve noe av det jeg selv har opplevd med seilas over snart en lang generasjon. Moren tar nå også sikte på RYA - og de er helt tente på dette. :thumbsup:

Her er en liten notis fra clubben:

"Calling all children who have just completed the youth sailing course there is a club regatta this Saturday and everyone is welcome it is only for fun and you can put into practice everything you have learnt over your course. There will be some prizes for the winners but the main objective is to have fun. Please sign up in the club or indicate on here if you are interested. (I will create an event for it) There are some races for adults to join in with and then in the evening there is a meal and dancing please sign up in the club house."

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Det er mye i det du skriver jawik, men du glemmer trawlerfolket. Vi har turen som opplevelse og resten blir en ren bonus. Vi har mulighet til å strekke på bena under veis. Vandre rundt i trygge omgivelser. (brede dekk) Og har allikevel motorbåtens fortrinn i å bevege oss i stabil fart uten å tenke på vind og dens retning. Jeg ser jo også at flere pensjonerte seilere velger trawler når de gir seg med seilbåt. Vi har mange i løpet av en sommer som er innom for å titte, noe som alltid er hyggelig.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

... men du glemmer trawlerfolket.

Neida! Jeg glemmer ikke Astor i denne sammenligningen. Men nå er det jo slik at trådstarter har noe ala din forrige båt og ikke kom her å fortell meg at du vandret rundt på det dekket (Cabinbåt) under fart :lol:

Og etter hva jeg har fått med meg seiler du jo i 7-8 knop så da kan du sikkert vandre trygt rundt på ditt brede trawler dekk inne i fjordene. Det kan nok jeg også uten å måtte holde meg fast i rekka på S/Y SEBI (måtte hun ha det bra der hun er nå i seilhimmelen). Noe verre blir vandringen med "ny-båten", men jeg skal nok takle det også på tross av skrøpelige ben :pray:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Om seilasen tar en time eller en måned går ut på et fett.

Problemet ligger vel mest i de begrensningene knapphet på fritid gir. Å komme fra A-B fortest mulig er ikke noe poeng for oss, men en grei aksjonsradius for helgeturer betyr mye. Vi merket at når vi gikk fra snekke (7 knop) til halvplaner (12 knop) åpnet mulighetene seg for å besøke et langt større antall steder i løpet av en helg. Fra utgangspunkt i Son med avgang fredag litt tidlig ettermiddag kommer vi til Hvaler og hele Vestfoldskjærgården vest for Tønsberg Tønne, evt. helt Oslo dersom turen en sjelden gang går innover fjorden. Legger vi på en ekstra fridag er både Koster og helt ned til Kragerø mulig.

Det skal legges til at selv denne begrensede farten kun er en nødvendighet for å komme litt avgårde, det meste av båtbruken skjer i 5-8 knop, da trives vi best. Og vi trives i havn, både uthavner og byhavner, så noen timer i løpet av helgen liker vi å ligge stille også.

Så jeg tror kanskje at for vår del trengs det mer fritid for å få utnyttet fordelene med seilbåt. Eller hvordan løser andre med begrenset fritid dette?

Tipset er å starte drive med regatta, da er det ingen som lurer på om du seiler med seilbåten din, enda sannheten er at mange av de 600 motortimene på 4 og en halv sesong har kommet i regattasamenheng:)

Men det er jo ikke ille å måtte gå for motor heller, en seilbåt har normalt svært lavt støy og vibrasjonsnivå ifht motorbåt og slik sett er det langt å foretrekke noen timer for motor i seilbåten enn tilsvarende i de motorbåtene vi har hatt iallefall, selvsagt savner vi farten av og til på vei hjem, men bare tanken på hvor dyrt det er å bruke en motorbåt av litt størrelse i dag er nok til at jeg med et lite smil går ned og koker meg en kopp kaffi til. Fruen bruker tiden til å lese bok og ungene får litt mer "spilletid" enn hjemme. Selv om det i årets ferie bare ble 2 dager med mye seiling syns jeg ikke det har vært noe krise. Hvis en forventer at mor og barn skal sitte i cockpit i 2 knop båtfart pissregn og flau vind så har en mange skuffelser foran seg tror jeg:) det er selvsagt noen som har skutt gullfuglen;)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Så jeg tror kanskje at for vår del trengs det mer fritid for å få utnyttet fordelene med seilbåt. Eller hvordan løser andre med begrenset fritid dette?

Med seilbåt er du nede i 5-7 kn igjen. Hvis det ikke er akseptabelt blir det motorbåt, eller evt. noe eksotisk a'la Dragonfly. De fleste som seiler har også begrenset fritid så løsningen ligger nok i å se på «transporten» som en del av opplevelsen, ikke bare det å komme fram. Problemstillingen er veldig relevant når man har plass litt inni Oslofjorden. Hvis B må være på Koster, kan en også vurdere å flytte A litt nærmere, dvs. anskaffe plass lengre ut i fjorden. En løsning man må veie opp mot hvor viktig det er å faktisk kunne seile, og å ha båten liggende i umiddelbar nærhet av bosted. Langs e6 forflytter man seg imidlertid fort ...

Redigert av quantumduck (see edit history)

Jeg har en kompis som har anskaffet en MacGregor 26M. Må si jeg er imponert over fleksibiliteten i konseptet, samtidig som båten faktisk ikke ser ut til å seile så ille heller. Har vært utpå noen turer nå, og et mer anvendelig konsept får du nok ikke for pengene. Grei for seil, kjapp for motor, og trailbar i høyeste grad.

Jeg mente at han nok ikke kunne forvente så mange anerkjennende nikk fra hardcore-seilerne. Hans smilende svar var at det fikk man ikke med Bavaria heller.

Det er herlig når folk gir faen.

:lol:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Eller hvordan løser andre med begrenset fritid dette?

Er noe usikker på hva du virkelig ønsker deg. Komme fort fra A til B eller seiling i 3-4 knop. For en del år siden hadde jeg hjemmehavn på Killingen og etter noen måneder med utforsking av indre Oslofjord fant vi en løsning slik at nye områder kunne utforskes. Gå sammen med en fire fem andre seilere med omtrent samme størrelse på båt og "bytt hjemmehavn". Og idag kjører du fort nedover eller oppover langs E18 og E6 (inklusiv Horten-Moss). Utfordringen i dette ligger i å få kabalen til å gå opp med hvem som skal være hvor neste sesong. Vær enkelt fastboende i sin hjemmehavnen har tilsyn med båten som ikke er hans når denne ikke er i bruk. Til og med opplag over vinteren opplevde vi som en enkel sak.

Noen vil nok bemerke at i et slikt tilfelle kunne en likegodt ha byttet båt, men ingenting er som å komme ombord i sin egen båt og vite at der har du alt du trenger for en seilas i nye områder. Bilen har kun med seg mannskapet. Og muligheten for å utvide seilingsområde begrenses jo kun av hvor langt den enkelte gidder å kjøre for en seilas en helg eller bare kose seg ombord.

Og resultatet på dette opplegget ligger i at en utvider radiusen for seilas samt at en ikke bare har en hjemmehavn med tilsyn, men flere :thumbsup:

, men bare tanken på hvor dyrt det er å bruke en motorbåt av litt størrelse i dag er nok til at jeg med et lite smil går ned og koker meg en kopp kaffi til.

Vedlikehold på en seilbåt er vel ikke gratis det heller.. Selvsagt kan du si at du ikke bruker ei krone fra a til b hvis du seiler, men det er i beste fall en veldig hvit løgn..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Hei, Kan noen av seilfolket svare meg på et spørsmål: Jeg snakket for en stund siden med eieren av en 40" tomastet motorseiler. Jeg har alltid trodd at hvis man går for motor med seilene nede, så ruller båten pga. tyngden og pendelbevegelsen i masten. Men han påstod det motsatte, at mastene motvirker en slik rulling. :confused: Jeg har ingen erfaring med seilbåter, så hva er riktig? Hvis han har rett, kunne jeg nemlig tenkt meg en slik motorseiler, med bruk av seil når "vær og føreforhold" er optimale. Ellers vil jeg gå for motor. :giggle:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Jeg har hatt snekke før seilbåten og kan bekrefte at en seilbåt for motor ruller langt mindre og mykere enn en snekke gjør. (endre mindre om man har litt duk oppe)

Om det er masten som stabiliserer, kan jeg ikke fasiten på. Jeg har alltid tillagt den egenskapen til en tung kjøl som henger under båten og gir den et lavt tyngdepunkt samt at den bremser bevegelsene sidelengs pga formen.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

......mente at hvis han tok ned mastene ville båten rulle mer----- :confused: :confused: :confused:

Enig med deg i at dette høres rart ut. Men masten er jo et vindfang i seg selv. Kan ikke skjønne annet enn at det i så fall må være årsaken, hvis det stemmer da. Men utover dette påvirker jo masten tyngdepunktet på båten, så jeg stiller meg tvilende til denne teorien.

Gamle veggklokker av pendeltype har et lodd i form av en hengende pendelstang. Pendlingen startes ved at man manuelt må ta loddet ut til siden, og slippe det.

Omregnet til seilbåt, blir masta en stående pendelstang som må sees i kombinasjon med kjølen som utgjør en hengende pendelstang.

Det kreves mere tilført energi i form av sidemoment for å starte rulling på en seilbåt med stående mast, enn en seilbåt uten mast. Når rulling først har oppstått vil imidlertid en seilbåt uten mast ha en lavere egenpendling. Kjølen stopper rullinga raskere om den ikke har treghetsmomentet fra bevegelsesenergien i den krengende masta som må overvinnes i tillegg.

Nok en gang, kraft gange arm.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Jeg har bare erfaring med to båter hvor riggen ble tatt ned, men begge disse endret karakter til det bedre i forhold til hvorledes slingring opplevdes ombord kontra slingring med rigg, men uten seilføring.

Når jeg farter langs kysten synes det helt klart at mange ville være være bedre tjent med en deplasementbåt uten rigg.

Rett og slett fordi de ikke seiler.

Selv om mange seilere blir hårsåre når dette påpekes og snakker om dieselhoder og andre barnslige kallenavn så synes det klart for meg at det er et voksende marked for deplasementbåter uten rigg.

Dette er aldeles ikke noe angrep på de seilerne som ønsker å ha en seilbåt for å seile når de har lyst til det.

Det er bare en betraktning som understøttes av de argumentene jeg leser her i forhold til hvorfor så mange velger å bruke motor når de skal forflytte seg langs kysten i en seilbåt.

Så er det vel slik at noen har urealistiske forventninger til hvor lite bølger, eller annet ubehag, man kan forvente å oppleve når man er på sjøen og noen oppfører seg som om IQen er omvendt proposjonal med størrelsen på flybridgen eller var det høyden på riggen......

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...