Jump to content

Seilbåter som kjører for motor.

KLB

Recommended Posts

Vedlikehold på en seilbåt er vel ikke gratis det heller.. Selvsagt kan du si at du ikke bruker ei krone fra a til b hvis du seiler, men det er i beste fall en veldig hvit løgn..

Kjøper du en ny seilbåt kan du seile mange mange mil uten å bruker mer på vedlikehold enn på en motorbåt. At noen av oss er så dumme å kjøpe nye racingseil, fall, spinnakerbom, gennakerspyd, gennaker, spinnaker, code 0, code 1 og alle mulige oppgraderinger har lite med hva som automatisk påløper av utgifter. Vi har flere "nye seilere" i havna vår som ikke har brukt en kroner siden de kjøpte båtene sine i 2005-2007 og de kan seile i flere år til før de kjøper nye seil og da kan en kjøpe dacron seil til en rimelig penge som holder lengre enn disse dyre racingseilene...

Vel, det er nå en gang slik at jeg er glad vi slipper å bruke 10-20.000 i sesongen på diesel, da syns jeg nye seil til 50.000 er en bedre investering, selv om de var helt "unødvendig":)

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Jeg brukte ca 90 liter diesel på sommerens seilas (Drøbak - Mandal - Kragerø - Arendal - Drøbak), stort sett seiling hver eneste dag (kun 5 netter i gjestehavn). Men fikk revne i storseilet og er fristet til en oppgradering på den fronten. Da snakker vi fort om 60-70.000. Så seiling er ikke gratis (jfr signaturen min).

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Jeg har alltid trodd at hvis man går for motor med seilene nede, så ruller båten pga. tyngden og pendelbevegelsen i masten. Men han påstod det motsatte, at mastene motvirker en slik rulling. :confused:

Som flere har påpekt allerede. så er det kjølen som først og fremst stabiliserer rullingen på en seilbåt. Mast uten seilføring tipper jeg vil påvirke rullingen mot større heller enn mindre. Men med storseilet oppe og bommen skjøtet midtskips vil mast+seil i de aller fleste tilfellene virke stabiliserende pga vindfanget som fører til motstand mot rulling.

Redigert av Sjøtunga (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Det er klart at kjølen stabiliserer som på en motorbåt, men fyren jeg snakket med mente at hvis han tok ned mastene ville båten rulle mer----- :confused: :confused: :confused:

en motorbåt har ikke tusenvis kg ballast i kjølen. Generelt vil masse plassert vekk fra vektsentrum føre til langsommere og rulling mindre rulling, men når denne massen er plassert tildels langt over tyngdepunktet bidrar den også til at rullebevegelsene blir lengre.

fikk revne i storseilet og er fristet til en oppgradering på den fronten. Da snakker vi fort om 60-70.000.

Du har ikke fått pris fra Northsails skjønner jeg, har et 2011 3DL som er for dyrt til å bruke.

Men va hadde vel seiling vært uten en code 0, A5, S2 og S3?

leste forresten om denne http://www.bernard-gallay.com/yacht-for-sale/SWIFT-254 i yachting monthly eller hva det heter, og den trengte nytt storseil til den nette sum av 120 000 £, og dette varte 90 000 NM omtrent, 1333£ per nm kun i seil. Hmm...

Redigert av Kristian_H (see edit history)

det burde vi garantert starte en tråd om, "tåler ikke motorbåter vind og bølger?" Dette vil også forklare hvorfor de ikke ser oss seile, vi seiler ikke når det er vindstille :giggle:

Vet ikke hva bomliket ditt er framtia, men tipper det er litt mindre enn 5,5 og masteliket er vel heller ikke like langt som mitt. Men om IMX seil passer har den som ligger i havna di ett nesten nytt EPEX seil som er veldig lite brukt, og som vi ikke bruker fordi vi ikke liker det!

• 2 uker senere...

Jeg er en av dem som tidligere har stilt spørsmål om hvorfor seilbåter ikke seiler når det er vind. Jeg spør ikke fordi jeg på noen måte irriterer meg over det, men rett og slett fordi jeg og familien vurderer seilbåt selv. Min erfaring med seilbåt er å være med kamerater med seilbåt, for 20+ år siden, og da seilte de hele tiden når det var vind. De var ungdommer uten familie, og ivrige seilere, og hadde få begrensninger i forhold til en familiieseiler. Den opplevelsen jeg fikk av seilbåt den gangen var veldig fin, og derfor har jo jeg da en illusjon om å få tilbake noe av den samme opplevelsen.

Men jeg ser og hører at familielivet med seilbåt nok inneholder en del begrensninger som også må tas med i betraktningen, og som nok også for meg og min familie vil medføre en del kompromisser i forhold til seilingen. Så vi får se hva framtiden bringer.

Men, det hadde vært fint om de med erfaringer fra seilbåt kunne dele disse erfaringene på en saklig og hyggelig måte, uten å bli så til de grader provosert av dette spørsmålet. Tydeligvis er dette et sårt tema for mange med seilbåt. Håper jeg ikke blir sånn dersom det blir seilbåt på oss.

Det er vel ikke et spesielt sårt tema, men mer at man blir lei av at andre skal ha meninger om ens egen båtbruk. Og da er det ikke dine spørsmål som gjør seilere såre, men de som har en viss undertone i spørsmålene sine.

For eget vedkommende er vi blant de som er litt late med seilføringen. Motvind blir for mye jobb, mye vind for mye krengning, lite vind går for tregt osv. Men det er få ting som matcher følelsen av å heise seil, kubbe motoren, og kjenne på stillheten og naturkreftene når vinden står akkurat riktig.

Selvsagt skulle man hatt mer tålmodighet og brukt seil under alle forhold. Min kjære samboer hadde en sommer i oppveksten hvor de brukte mer penger på rødsprit enn på diesel, det er hardcore.

Ellers har vi et par gleder ved seilbåten som ikke er avhengig av om seilene er i bruk eller ikke:

*Det går så sakte at et normalt stressa kontorblodtrykk bare må innfinne seg med situasjonen og tilpasse seg rytmen. Ja, jeg vet jeg kan oppnå det samme i ei snekke.

*Jeg får være ute! Undertegnede kontorrotte sitter inne et par hundre dager i året. Da er det deilig å komme seg ut i frisk luft. Jeg antar motorbåtfolket har hatt sympati for meg et par ganger i sommer, der jeg sitter ute i full seildress og sydvest mens regnet strier. De øvrige 20-30 dagene synes jeg litt synd på kalesjefolket der de sitter innendørs i godt sommervær.

*Man får mye plass for pengene med en seilbåt. Ja, jeg tør faktisk innrømme det :)

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Seiling til/fra kai og inn/ut av (trange) havner er noe vi ikke praktiserer da vi ikke behersker seiling godt nok.

Hadde vært greit å kunne gjøre det ved evt trøbbel med propell/motor.

Mange turseilere som oss har liten erfaring med seilbåt selv om alderen kunne tilsi noe annet.

Jeg er av den motsatte oppfatning etter årets seilferie, det er forbausende mange som seiler til tross for "dårlig seilvind"

Dette er mitt inntrykk også.

Ang damer og seilbåt.

De er minst like interessert i å seile som mennene, det er nå mitt inntrykk.

Etter fire uker i seilbåt denne sommeren ville jeg hjem et par dager før kona skulle begynne på jobb igjen.

Hadde ho fått bestemme så hadde vi avsluttet turen ved kaien på jobben hennes 5 min før ho skulle stemple inn.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...