Alexjoha Startet 3.August.2012 Link til dette innlegget Startet 3.August.2012 (redigert) Hei, Jeg har kjøpt meg en Vantage 24fot, men det er utrolig lite info og oppdrive om båten. Jeg er litt nøyskjerrig på motor valg til denne båten. Jeg har i dag en 150hk V6 mercury som jeg vurderer og prøve på den, men er litt usikker på om dette er for lite. har sett 2 tilsvarende båter som har rundt 200hk på. Det som bekymrer meg er at den ikke kommer opp i plan og vil ha problemer med mer en 2 personer oppi. Det jeg har funne av info om båten er dette: Båten er støpt på Drøbak båtsenter Den er 7,33m lang og 2,28m bred Den skal veie 680kg Den har V-bunn med 30cm ski i bunnen. all info om båten tas i mot med stor takk :) Redigert 3.August.2012 av Alexjoha (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 3.August.2012 Link til dette innlegget Svart 3.August.2012 Hei! har mange års fartstid som fender og "maskinist" i Vantage. Den vi brukte satt det opp igjennom årene 3 forskjellige motorer på. Først en Evinrude 3.6 V8 300 hk. deretter en 200 Suzuki og tilslutt en 225 Suzuki. 225 hesteren satt på båten i 8 sesonger og vi svei av atskillige tusen liter hver sommer. Etter noen år fikk vi tilslutt 56 knop, da med motorlift og nosecone på undervannshuset med lavt vannintak. Båten tåler en god del sjø, men bredden gjør at du får litt juling ombord, men vi hadde både lange hopp i godt driv og hele baugen under vann i tung medsjø. Rommet under dekk er ikke spesiellt høyt og en overnatting er noe klaustrofobisk, men det duger jo hvis man må! Har vært borti flere som har hatt problemer med de originale bensintankene, de sprekker på undersiden og er forholdsvis kompliserte å få ut. Lukter det bensin og du ser antydninger til bensin i kjølsvinet så bør du styre unna! Med 150 og rett propell så bør det funke helt greit! Tipper du vil oppnå ca 43-47 knop. Vi fikk størst fart og best baugløft med en "chopper" propell, der er beregnet for å gå høyt i vannet og eksosen går over propellbladene, noe som medfører bra med spinning når du skal i plan! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Alexjoha Svart 3.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2012 Båten er utstyrt med hydraulisk lift og hydraulisk styring :) så dette er i boks. Ja har merket at cabinen er veldig lav, men er nå ikke overnattings båt jeg har tenkt og bruke den til :) Når det gjelder bensintanken så vet jeg lite om tilstanden til denne siden båten har stått tørt på lager i 10år før jeg kjøpte den. Så tanken må jeg nok gå over uansett. Dette er min første båt i denne størrelsen og når det kommer til motorer propeller osv så har jeg lite erfaring og kunskap om dette. Prøver og lese meg opp på det å lærer jo under veis. Hvis du har noen gode tips til hvordan man finner ut hvilke propell som egner seg osv så tar jeg i mot tips med stor takk :) Jeg har sett en del på mercury XR2 maskinene å lurer på om jeg skal kjøpe en slik, men de fleste ber meg styre unna pga de pleie og være ihjel kjørte. Ok så 150hk vil klare og få den opp i plan i det minste det var nå godt og høre :) jeg får ha denne maskinen ut året før jeg finne meg noe større da :) tusen takk for mange gode svar :) Sitér dette innlegget Link to post
Alexjoha Svart 4.August.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2012 Slik ser den ut i fra hekken :) Jeg syns båten har veldig fine former :) og ser ut til og kunne tåle sjø ganske så bra :) Her et bilde av tanken og det som var baki der når jeg kjøpte båten. Sitér dette innlegget Link to post
Alexjoha Svart 25.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2014 (redigert) Hei, Jeg har omsider fått båten på vannet, Jeg endte opp med og kjøpe meg en Mercury Optimax 225hk 2000 model. Jeg syns båten fungerer veldig bra med dette oppsettet. Jeg har kun fått prøvd båten med 2 forskjellige propeller som jeg fikk lånt i fra en kjenning. Den ene propellen jeg lånte var med 23" stigning med denne på så fikk jeg 57 knop på gps med full tank og 2 personer i båten. Dette var med liften helt i bunn og motor helt tiltet ned (da jeg ikke har fått PSI måler monter på kjølevannet enda og heller ikke nosecone/water pickup) Problemet med den propellen var at den dro båten sidelengs noe som førte til at det ikke var behagelig og kjøre med den. Har derfor brukt en annen låne propell med 20" stigning. Skal prøve ut litt mer. har enda ikke prøvd clever propell osv. Båten oppfører seg veldig fint i høy hastighet etter min mening, det er fagtisk mer behagelig og ligge i 40knop enn hva det er på rundt 25-30knop Med den propellen jeg har på nå så klarer jeg ikke lavere enn 20knop før den begynner og gå ut av plan noe som var litt plagsomt når jeg skal manøvrere i mellom stakene her på Vestlandet. Jeg legger ved noen bilder av båten slik den ser ut i dag. mvh Alex Redigert 25.August.2014 av Alexjoha (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Alexjoha Svart 25.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2014 (redigert) Før sjøsetting etter 2 år på "vinterlagring" Grei lengde og sideprofil på båten Endelig på vannet! Redigert 25.August.2014 av Alexjoha (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Geir Rudolfsen Svart 9.August.2017 Link til dette innlegget Svart 9.August.2017 Morsomt å se at andre har maken båt. Har hatt min i noen år, men brukt den lite. Men nå har jeg flyttet og kjøpt "ny" motor . 250 Yamaha og skal legge ut noen bilder av en noe utradisjonell Cafe raser ;) Skal opp i nærmere 60 knop når alt er trimmet og på plass...håper jeg . En fantastisk båt å leke seg med. Sitér dette innlegget Link to post
beb Svart 9.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2021 Her er et par bilder fra 1988 hvor vi var på guttetur med den den feteste Vantage 24 i Oslofjorden dengangen. 2 x 200 blackmax var morsomt. Bildene er fra Drøbak hvor disse ble bygget - båtens eier var en av eierne av båtbyggeriet. Og ja - den mintgrønne med rosa stoler var utstillingsbåt på båtmessen Skøyen 1987. Mener den hadde 220 Yamaha. Jeg har også hygget med en 24 Vantage Sun (solpute bak) med trimmet 300hk Evinrude 4L - fikk aldri målt den men husker vi kjørte fea en Scarab med 2 x250 Mercury. Hadde også en gul 24 Vantage med 200hk Suzuki. Hyggelig båt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.