Jump to content

Volvo Penta 2001, byttet 'kamhjul' på pumpe, ruser nå ukontrollert

EivindOla

Recommended Posts

Har etter mye problemer funnet ut hvorfor jeg ikke fikk start på motoren. Det var et hjul nederst på dieselpumpa (som skal rulle på kamen) som var ødelagt. Nå har jeg montert nytt og fått start. Problemet nå er nesten stikk motsatt av tidligere. Når jeg nå starter motoren, kjører den opp til veldig høyt turtall uansett stilling på gasshandtaket. Må kvele den med å blokkere for luft og stoppe dieseltilførselen samtidig.

Det er samme dieselpumpe med samme shimtykkelse som er montert.

Noen tips?

Kommentar fra moderator: Som info til alle:

Det står tydelig både i reglene, og rett under der man skriver inn emnetittelen, at ordet 'problemer' ikke er tillatt brukt i tittelen. Samme gjelder 'hjelp' og 'spørsmål'.

• 1 måned senere...

Kjenner ikke den pumpen, men på andre pumper kan dieselregulatorventilen sette seg fast dersom pumpen står lenge uten diesel og tørker ut.

Hjelper ikke at man utvendig ser at hendelen står på tomgang da den innvendige mekanismen driver selve kontrollventilen via en fjær.

En helt annen ting, som du ikke skriver noe om, har du plukket pumpen fra hverandre, altså om det finnes mulighet for at noe er feil montert.

Ellers er det smart, som du skriver, at man etter jobbing på pumpesystemet har noe forhånden slik at man kan få blokkert lufttilførselen om det skulle ta av.

her er SveinHa ute å kjøre...

Klarte i går å "roe den ned" litt med strøyping av diesel. Fikk turtallet ned nok til at jeg turde å sette den i gir. Med belastning virker det "normalt". Turtallet varierer med gasspådrag. Problemet er likevel at straks jeg setter den i fri, stikker den av. Men uten at jeg vet hvorfor, er det ikke riktig så galt som før. Nå klarer jeg å stoppe motoren med stopphandtaket. Har justert tomgangen ned til minimum på stoppskruen for gassarmen inn på motor uten resultat.

Tror pumpa er i orden.. Prøvde å legge på mere shim mellom pumpa og blokka i et forsøk på å se om innsprøytningstidspunkt kunne være løsninga. Det hjalp ikke. ( Fikk bare ei voldsom kakling fra motoren ved pådrag..!)

Kan jeg ha gjort noe feil når jeg monterte lokket med gass/stopparm på? Kan det være noe inni der som forårsaker løpsk tomgang?

Takk for tips! får prøve det. Tror den er som den skal, men verdt en titt. Litt usikker på om nr8 på tegninga står riktig også.. Var ikke så lett å se hvordan den skulle stå.. Ikke sikkert den har noe med saken å gjøre. Skal prøve å ta et bilde.

dårlig form i dag, så det får bli i morgen. Har nesten gitt opp motoren og båten 100 ganger nå, men får ikke solgt en båt med defekt motor uansett. Nå starter den i hvertfall, så nå det da gå an å få det til..! :/

FIKK DET TIL!!! :thumbsup:

Etter over to måneder har jeg endelig fått start, og får motoren til å gå på tomgang!

Høres kanskje ikke allverden ut, men grunnen til at jeg kjøpte akkurat denne båten var at motoren var nyoverhalt..!

Det var litt av hvert som var feil, men i hovedsak to knente bolter i.f.m styring av dieselpumpa, rolleren i enden av pumpa (som ruller på kammen) var borte(!), og del 23-24-25-26 på dette bildet var feilmontert. http://www.marinepar...0-23-11651.aspx

Sistnevnte var årsak til at turtalle stakk av når motoren skulle gå på tomgang.

:yesnod:

Motoren har fortsatt en veldig "hard" gange synes jeg. Det "knakker" mye mer enn det gjorde sist motoren gikk.. (da jeg prøvekjørte i.f.m kjøp.)

Tror det skal være noe som går an å få has på.

YESS!!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...